مقاله درس روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی با عنوان پژوهش آزمایشی
آزمایش پیشینه ای بسیار قدیمی در تحقیقات علمی دارد و در علوم طبیعی و فیزیکی بالاترین و مهمترین شکل تحقیق است. اولین آزمایش در سال 1589 به وسیله گالیله انجام شد. او در این آزمایش نشان داد که اجسام صرفنظر از جرم خود، با سرعت یکسانی سقوط میکنند. آزمایشهای اولیهای نیز در زیستشناسی صورت گرفت. به عنوان مثال، پاستور با استفاده از آزمایش کشف کرد که فساد غذا میتواند نشانهای از وجود باکتری باشد. گرچه امروزه در علوم پزشکی و فیزیک، آزمایش امری معمول و عادی است. اما در علوم انسانی این شیوه پژوهش نوپاست. در آزمایش، شیوه کار منطق استقرایی است و با کنترل یک یا چند عامل ((متغیر)) در یک پدیده انسانی به مطالعه کارآیی و نقش یک یا چند عامل دیگر می پردازیم به زبان ساده تر و ریاضی باید گفت ما با تحلیل یک متغیر به جستجوی متغیر دیگر می پردازیم. البته در علوم انسانی به این دلیل که مسائل دارای پیچیدگی زیادتری هستند، کمتر از روشهای آزمایشی کاملا استاندارد شده استفاده می شود و مسائلی وجود دارند که نمیتوان آنها را با یک طرح آزمایشی ساده پاسخ داد. به عبارت دیگر، انسان در مسائل روزمره خود با مسائلی سروکار دارد که طرحهای آزمایشی قادر به پاسخگویی آنها نیستند. به همین دلیل، در علوم انسانی از روش های شبه آزمایشی یا نیمه آزمایشی استفاده می شود. شبه آزمایش ها در شرایطی به کار می روند که مطالعه امکان وجود روابط علت – معلول مد نظر باشد در حالی که امکان کنترل در متغیر های مورد مطالعه میسر نباشد. تقریبا تمام آزمایش ها در حوزه علوم انسانی در ردیف شبه آزمایش ها قرار می گیرند از جهات دیگر این نوع تحقیق همان شرایط و مشخصات آزمایش را داراست. در این روش محقق با آگاهی از محدودیت ها سعی دارد تحقیق خود را به تحقیق آزمایشی واقعی نزدیک کند. تشخیص بین طرح های آزمایشی و نیمه آزمایشی زمانی که آزمودنی ها انسان هستند بسیار مشکل است.
و ...
در فرمت ورد
در 18 صفحه
قابل ویرایش
مقاله درس روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی با عنوان پژوهش آزمایشی