کتاب تئوری سازمان مدیریت رشته مدیریت بازرگانی
توضیحات محصول:کتاب های خلاصه منابع رشته مدیریت بازرگانی برای آمادگی آزمون دکتری دانشگاه آزاد به همراه مجموعه تست ها با پاسخ های تشریحی برای کنکوریها
توجه:در پاسخ گویی به سوالات کنکور علاوه بر بار علمی نیاز به یک مهارت خاص در تست زنی نیز می باشد که سعی شده برای مطالب کتابهای خلاصه منابع تمام رشته ها این موضوع اجراگرد د. پس مطالب این کتابها طوری برنامه ریزی و تالیف شده که دانشجو هم مطالب کتاب را خوب یاد می گیرد وهم در تست زنی مهارت کافی پیدا می کند.
فصل اول: سازمانها و تئوریهای سازمان
تئوری به عنوان توضیح یا بیان منسجم از مشاهدات یا پدیدههای تجربه شده تعریف مـیشـود. اسـتفاده از رویکردهـای
تئوری پردازی مختلف روش بهتری برای ایجاد تصاویر بهتر از پدیده پیچیده سازمان میباشد. یکی از رسالتهـای اصـلی
آموزش دهندگان مدیریت، انجام تحقیقاتی است که دانش را از یک طرف به رشته علمی بیفزایند و از طـرف دیگـر آن را
در عمل مدیریت به عنوان یک حرفه به کار گیرند. برای انجام این کار ما بایستی تحقیق خود را به گونهای طراحی کنـیم
که درک مناسبی را از مسائل عملی در آن حرفه به دست دهند. ما بایستی مهارتهای خود را در مورد توسعه تئوریهای
خوب پرورش داده به گونهای که تحقیقات انجام گرفته دانش ما را در مورد رشته و حرفه افـزایش دهنـد. تئـوری خـوب
دانش ما را در مورد رشته علمی پیشرفت داده و تحقیقات را به سمت سوالات بنیادی سوق میدهد.
تصور اینکه نگاههای جدیدتر، جایگزین نگاههای قدیمیتر میشوند، تصوری اشتباه است. در تئوری سازمانی، نگاههـا روی
هم انباشته میشوند و در گذر زمان یکدیگر را تحت تأثیر قرار میدهند، چون تئوری پردازان سـازمان، بـا گذشـت زمـان
ایدههای بیشتر و بیشتری را که در این حوزهی مطالعه ارائه میشود، میپذیرند.
ویژگیهای سازمانها
حضور همیشگی
ویژگی جوامع مدرن این است که نقش سازمانها اگر هم در آنها غالب نباشد، مهم است. سازمانها در تمدنهای کهـن
نیز وجود داشتهاند اما در جوامع مدرن میتوان سازمانهای زیادی را مشاهده نمـود کـه عهـدهدار انجـام وظـایف بسـیار
متنوعی باشند. پارسونز میگوید: «گسترش سازمانها یکی از اساسیترین مکانیزمهای جوامع فوق تخصصی است کـه بـه
وسیله آن کارهایشان انجام گرفته و دستیابی به اهدافی که ورای توان افراد است امکانپـذیر مـیشـود». هـر چنـد کـه
سازمانها امروزه در همه جا حضور دارند اما توسعه آنها کاملاً تدریجی و بیسر و صدا صورت گرفته است، به طوری کـه
توجه کسی را به خود جلب نکرده است. در چند دهه اخیـر انقـلاب سـازمانی کـه هرگـز آشـوبی را برنینگیختـه و حتـی
مقاومتی در برابر آن نشده و هیچ پرچمی برای آن برافراشته نشده است، بدون این که کسی متوجه آن شود زندگی مـا را
کاملاً زیر و رو کرده است. این انقلاب نمایانگر اختلافی است بین جهانی که بشر در فکرش طراحی میکند و جهـانی کـه
وی در واقعیت ساخته است. «10» مجموعه مدیریت- بازرگانی
منبع بیماریهای اجتماعی
سازمانها به عنوان یکی از منابع بیماریهای اجتماعی در عصر انقلاب صنعتی مطرح شدند. رایت میلز درباره خطر ظهور
«قدرت نخبگان» به ما هشدار میدهد. نخبگانی که در رأس بوروکراسی، دولت نظامی و شرکتهای عظیم قرار میگیرند.
دارندروف نیز بر این مسئله اصرار داشت که دیگر مبنای ساختار طبقاتی به مالکیت وسایل تولید مربوط نمیشود بلکه در
ارتباط با دستیابی به پستهایی است که قدرت لازم را برای استفاده از اختیارات سازمانی را به فرد اعطا میکنند.
انتقاد قابل طرح دیگری مربوط به رشد دائمی سازمانهای بخش دولتی میباشد. وبر و میشلز اصرار داشـتند کـه مسـئله
اصلی جوامع مدرن، تسلط روزافزون بوروکراسی دولتی بر رهبران سیاسی آنها میباشد.
انتقادات دیگر بر عقلایی کردن زندگی مدرن تمرکز داند. در این انتقادات اظهار میشود: «تمدن به بهای بهترین روزهـای
انسان حاصل شده، اما هیچ چیز ظالمانهتر از نشستن یک متخصص در جای همکار صمیمی، نشستن بحران خردگرایی بر
جای شیطان و نشستن زنان عصبی به جای ساحرهها نمیباشد.»
از خود بیگانگی، سازش بیش از حد و جلوگیری از رشد طبیعی شخصیت، نتایجی است که نه تنها در موارد خاصی مانند
زندانها و اردوهای کار، بلکه مصداق آن در کلیه سازمانهای تفریحی نیز پیدا میشود.
رسانه
علاوه بر اینکه سازمانها دارای مکانیزم اجرا و نیل به بسیاری از اهداف گوناگون میباشند، سرچشمه بسیاری از مشکلات
نیز بوده و بر زندگی جمعی تأثیر مهم دیگری نیز میگذارند. مارشال مک لوهان، شعار «رسانه پیام است» را سـاخته بـود
تا اذهان را به جای مطالبی که رسانههای گروهی منتقل میکنند، متوجه ویژگیهای آنها نماید. سـازمانهـا نیـز ماننـد
رسانه امتداد خویشتن ما را نشان میدهد. سازمانها میتوانند به اهدافی نائل شوند که ورای دسترسی فرد است.
سوالات درس تئوری سازمان سال 1387
1. نظام ارزشیابی (یا ارزیابی کار کارکنان)، اهمیت و کاربرد آن چیست؟
· در برقراری چنین نظامی، چه نکاتی باید مراعات شوند و چرا؟
باوری در علم مدیریت وجود دارد که هر آنچه را که نتوان اندازه گیری نمود، نمیتوان مدیریت کرد. این اعتقاد و باور،
مدیران را به سوی ایجاد مکانیزمهای اندازه گیری عملکرد سوق داد تا از این طریق وضعیت فعالیتهای خود را ارزیابی
نموده و با اتخاذ اقدامات کنترلی و اصلاحی به اهداف برنامههایشان دست یابند.
از این رو، به کارگیری ساز و کاری منسجم و جامع به منظور پایش و رصد عملکرد کلان سازمان در کلیه ابعاد آن، از
مسائل اساسی پیش روی مدیران برای تدوین برنامهها و خط مشیها به شمار میآید. از طرف دیگر به منظور اجرای
صحیح و مورد انتظار برنامهها لازم است که سیستمها، فرآیندها و واحدهای سازمان در مواقع لازم و به صورتی مناسب
مورد ارزیابی قرار گیرند. این ارزیابی از یک سو برنامهریزیهای آینده را تحت تأثیر قرار داده و از سوی دیگر اجرای
برنامههای موجود را جهت دهی میکند.
رویکردهای ارزیابی عملکرد در گذشته منحصر به ارزیابیهای حسابداری و مالی بودند و اولین نظامهای ارزیابی عملکرد
با استفاده از ابزارهای حسابداری جدید که استفاده از آن به قرون وسطا باز میگشت توسعه یافتند. با توسعه حسابداری
1دوطرفه
2 این روشها از پایایی بیشتری هم برخوردار شدند و در ادامه با شروع قرن بیستم و تفکیک مالکیت از مدیریت
که بر ارزش زمانی پول تاکید داشت، مورد توجه قرار گرفت. تا این زمان روش غالب ارزیابی 3 مفهوم بازگشت سرمایه
عمدتاً حسابداری و مالی بود. با شروع دهه 1980 و شدت گرفتن رقابت بین سازمانها و اهمیت توجه به محیط بیرون و
خواستههای مشتریان، سازمانها ناگزیر شاخصهای دیگری را نیز پراهمیت یافتند. در این سالها چارچوبهای متعددی
1 . Double entry Accounting
2 . Ownership
3 . Return Of Investment (R.O.I.)تئوریهای سازمان مدیریت «157»
1 ارائه شدند که همگی در این مورد اشتراک داشتند که به زمینه و محیط فعالیت سازمان تاکید میکردند. رویکرد
امتیازی متوازن، منشور عملکرد و مدلهای تعالی سازمانی همگی با چنین دیدگاهی ابداع و به کار گرفته شدند.
نوع فایل:PDF
سایز:1.72mb
تعداد صفحه:168
کتاب تئوری سازمان مدیریت رشته مدیریت بازرگانی