مهارت های عمومی مدیریت
(مدیریت دانش)
مدیریت دانش، مدیریت دانایی یا مدیریت اندوختههای علمی (Knowledge management - KM) در دسترس قرار دادن نظاممند اطلاعات و اندوختههای علمی است، به گونهای که به هنگام نیاز در اختیار افرادی که نیازمند آنها هستند، قرار گیرند تا آنها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و موثرتر انجام دهند. برنامه اجرایی مدیریت اندوختههای علمی بر این سه جزء اصلی بنا میشود:
- افرادی که تولیدکننده و یا مصرف کننده این اندوختهها هستند
- فرآیندهایی که این اندوختهها را مدیریت میکنند
- ابزار و تمهیداتی که دسترسی به این سرمایههای علمی را آسان میکنند
مهندس دانش کیست؟
مهندسان دانش پرسنلی از سازمان هستند که وظیفه اصلی راهبری، نظارت و اجرای فرآیندهای مدیریت دانش را در کنار نیروهای برون سپاری برعهده دارند. مهندسان دانش ترکیبی از مدیران و کارشناسان سازمان هستد که بایستی در راستای اجرای صحیح مدیریت دانش در نخستین گام، آموزشی تخصصی را طی نمایند. بررسیها نشان میدهد که 37% چالشهای یک طرح مدیریت دانش در سازمانها مربوط به عدم آموزش صحیح و اطلاعرسانی درست به مهندسان دانش است. یکی از وظایف اصلی مهندسان دانش در سازمان استخراج دانش خبرگان سازمان و مستندسازی تجارب آنان میباشد. انجام این مسئولیت مستلزم آگاهی از شیوههای گوناگون استخراج دانش ضمنی خبرگان و بهرهگیری از بهینهترین شیوه است. از دیگر وظایف مهندسان دانش میتوان به همکاری در برگزاری انجمنهای خبرگی، انجام فرایندهای درخواست دانش و... اشاره داشت که انجام هریک از وظایف مذکور نیازمند گذراندن آموزشهای خاص است
دانلود پاورپوینت مهارت های عمومی مدیریت ، دانش - 15 اسلاید