فایل ورد "قابل ویرایش واماده پرینت"تعداد صفحه:33
چکیده
بر اساس اهمیت موضوع دانش آموز و ارتباط با قرآن و معارف قرآنی، راهکارهای مربوط به حیطه وظایف وزارت آموزش و پرورش، مهمترین راهکارهای گسترش فرهنگ و معارف قرآنی در میان دانش آموزان بوده است .
با اینکه ما معتقدیم قرآن کریم بزرگترین هدیه الهى براى انسانها و گرانبهاترین میراث پیامبر اعظم(ص) در میان مسلمین است، امت اسلامى آنگونه که شایسته است براى استفاده از این میراث عظیم از خود همت نشان نداده و نمىدهد. جامعه اسلامى پس از وفات پیامبر اکرم(ص) على رغم تأکیدات فراوان آن حضرت مبنى بر وجوب رجوع و عمل به قرآن، به عنوان ثقل اکبر و فرا گرفتن علوم قرآن از اهل بیت به عنوان ثقل اصغر، از تمسک به این حبل متین الهى محروم مانده است. در نتیجه جامعه اسلامى از جایگاه اصلى خویش که قرآن آنها را بدان مژده داده و مىفرماید: «انتم الاعلون ان کنتم مؤمنین»، (آل عمران، 13(ص)) باز ماندهاند و امروزه به این واقعیت تلخ مىباید اقرار نمود که جامعه اسلامى به دلیل فاصله گرفتن از واقعیت قرآن و علوم اهل بیت، متحمل خسارتهاى جبران ناپذیرى شده است.
بر همین اساس اینجانب …. تصمیم گرفتم هرچه بیشتر دانش آموزان این مجتمع را به مقوله مسابقات قرآنی و معارف اسلامی و احکام و همچنین مسابقات و برنامه های پرورشی راغب سازم.
مقدمه
جوانی و نوجوانی ، بهار عمر و هنگام شکوفایى آن و آغاز فراز و نشیبهاى روحى و جسمى و رسیدن به رشد است. در این دوره کمکم شخصیت انسان شکل مىگیرد و پرسشهاى فکرى و فرهنگى بسیارى در ذهن دانش آموز پیدا مىشود. (بلر، 137(ص)، ص (ص)3) روزهاى دانش آموزى لبریز از زیبایى، نشاط، احساسات، لذتهاى متنوع، تفریح و آراستگى است. از سوى دیگر، خداجویى و خدایابى و دینباورى از ویژگیهاى این دوران است. با درک این ویژگیها و انرژى متراکمى که در آنها وجود دارد و با تبیین صحیح باورها و ارزشهاى دینى و مذهبى، مىتوان روح ناآرام دانش آموز را آرامش و اطمینان بخشیده و او را به نجات و کمال رساند.
نهادهای فرهنگی جامعه وظیفه دارند قرآن کریم را که تجلىگاه خداوند و یگانه وسیله ارتباط میان بندگان و آفریدگار جهان است، به میان دانش آموزان بیاورند و آنان را با کتاب خدا آشنا، و اندیشه و عمل آنان را با قرآن هماهنگ کنند و بدین وسیله، قرآن را از انزوا و مهجوریت خارج سازند تا فرستاده خدا در روز قیامت، لب به گلایه نگشاید: «و قال الرسول یا ربّ انّ قومى اتخذوا هذا القرآن مهجوراً»؛ (فرقان، 30) و رسول خدا گفت: پروردگارا (با اینکه هشدار دادى و فرمودى اگر مىخواهید سربلند و عزیز باشید، به قرآن عمل کنید) قوم من (نه تنها آن را ترک کردند) دورى از قرآن را پیشه خود ساختند.
بهترین فرصت براى آشنایی با قرآن و معارف قرآنی، و احکام دوره دانش آموزى است؛ چرا که آنچه در این دوره فرا گرفته شود، ماندگار و جاودان خواهد بود. حضرت امام خمینی (ره) در طول نهضت خود همواره دانش آموزان را مىستود و آنان را ارشاد و راهنمایى مىکرد و براى پیشبرد آرمانهاى اسلام بر آنان سرمایهگذارى مىنمود:
«شما دانش آموزها امید من هستید، نوید من هستید، امید من به شما توده دانش آموز است. به شما توده محصل است. من امید این را دارم که مقدرات مملکت ما، بعد از این به دست شما عزیزان بیافتد و مملکت ما را شما عزیزان حفظ کنید. شما دانش آموزان برومند، شما محصلین ارجمند، در هر جا از ایران که هستید باید بیدار باشید با بیدارى از حقوق خودتان دفاع کنید». (خمینی، 1378، ج2، صص 80-7(ص))
بیان مسئله
بهنظر میرسد بهسبب استناد به برخی آیات و روایات و نیز ادبیات اخلاقی و عرفانی، جملة یادشده بهعنوان یکی از اصول محوری نظام تعلیموتربیت رسمی کشور تلقی شده است. همین گزاره بهعنوان اصل سوم از اصول آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران آمده: «در نظام آموزشوپرورش باید تزکیه بر تعلیم تقدم داشته و از هیچیک از شئون تعلیموتربیت منفک نباشد» همچنین در اصل ششم آمده: «تعلیموتربیت علاوه بر آموزش علوم و انتقال معلوماتی که سطح دانش و اطلاعات دانشآموزان را افزایش میدهد، بهجهت رشد سایر ابعاد وجودی و کشف و هدایت استعدادهای متنوع دانشآموزان، باید برنامههای متنوع، جاذب و سازنده تهیه و به مرحله اجرا گذاشته شود» در این بخش تزکیه یا همان پرورش بهعنوان رشد سایر ابعاد وجودی دانشآموزان یعنی ابعاد عاطفی، اجتماعی، سیاسی، مدنی، اخلاقی و دینی، تعبیر و آن را از آموزش (انتقال معلومات) متفاوت تلقی کردهاند و درنهایت بر اساس همین اصول، متولی خاصی برای این فعالیتها در مدرسه و در سطوح بالاتر مدیریت پیشبینیشده است که همان مربی تربیتی و ساختار معاونت پرورشی است (حسنی، 1385).
تقدم رتبهای تزکیه بر تعلیم در مادة چهار اصول، مبانی و خطمشی کلی وزارت آموزشوپرورش (مصوب 25/11/1366)، نیز تأکید شده است (صفوی، 1387، ص 96).
بر همین اساس، بنده تصمیم گرفتم دانش آموزان مجتمع شیخ بهایی را به علاقه مند شدن به مسابقات معارف اسلامی و امور فرهنگی و تربیتی و همچنین فعالیت های پرورشی و فوق برنامه ترغیب نمایم.
دانلودچگونه شرکت دانش آموزان را در مسابقات معارف اسلامی و احکام و نماز جماعت رونق ببخشم