لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه10
فهرست مطالب
- بروکراسی
- مدیریت علمی
- مدیریت اداری
روابط انسانی
روابط انسانی در سازمان
انسانها از گذشتههای دور، برای ادامه چرخه حیات و کنار آمدن با پدیدهها، مبادرت به تأسیس و گسترش سازمانهای مختلفی کردهاند تا از طریق آنها بتوانند اهداف و نیازهای خود را محقق سازند. با وجود پیشرفتهای عظیم دوره اخیر در عرصههای مختلف، انسانها همچنان مهرههای اصلی سازمان را تشکیل میدهند به طوری که موفقیت سازمانها در تحقق اهدافشان، وابسته به نحوه نگرش آنها به انسان و چگونگی به کارگیری نیروهای انسانی است.
روابط انسانی و توجه به شخصیت انسان، گرچه از قرنها پیش مطرح شده بود، اما تا قبل از قرن بیستم پدیدهای گمنام و ناشناخته تلقی میشد زیرا قبل از انقلاب صنعتی، ارزش انسان با ماشینآلات و ابزار مکانیکی برابر دانسته میشد. «در این دوره، روابطی که بین کارگران و کارفرمایان وجود داشت، بسیار سهل و ساده بود و معمولاً کارفرمایان خواستههای خود را به کارگران تحمیل میکردند».
مقدمه شکلگیری علمی پدیده ناشناخته دانش روابط انسانی از 1927 تا 1950 به طور مستدل و مستند فراهم شد، اما زمینه ظهور این دانش به مدتها قبل برمیگردد بهطوری که در 1800، «رابرت آون» به نقش روابط انسانی در سازمانها توجه کرد. پس از او در 1835، «آندرواور» عامل انسانی در امر تولید را مورد بحث قرار داد و اهمیت آن را تشریح کرد (آهنچیان، ش15). پس از این دو دانشمند، «وینسون» نکات مهمی را بر بنیاد ریشهای روابط انسانی افزود. وی معتقد بود، تمرکز صرف بر جنبههای مادی صحیح نیست بلکه باید بر روحیات و درون کارگران بیشتر تأمل و تعمق
تحقیق در مورد روابط انسانی در سازمان