دانلود درس پژوهی علوم پنجم ابتدایی راه های دفاع بدن کامل و آماده با فرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات 26
در این درس پژوهی کلیه مستندات و مراحل اجرا به طور کامل رعایت گردیده است
اهداف
هدف کلی : دانش آموزان با راههای دفاع از بدن وکمک به بدن آشنا می شوند هدف های جزئی 1 - راههای دفاعی بدن را بشناسند 0 2 - چگونگی دفاع بدن توسط پوست ، مخاط و گلبولهای سفید را بدانند 0 3 - کار پادتن را تشخیص دهند 0 4 - طرز دفاع گلبولهای سفید در برابر میکروب ها را درک کنند هدف های رفتاری : 1 - راههای دفاعی بدن را نام ببرند ( دانش ) 2 - چگونگی دفاع بدن توسط پوست را شرح دهند 0 3 - طرز دفاع بدن توسط گلبول های سفید را با رسم شکل نشان دهند (مهارتی) 4 - کار پادتن را توضیح دهند 0 5 - مخاط را تعریف کرده و چگونگی دفاع آن از بدن را نسبت به راههای دیگر مقایسه کنند 0 نکات کلیدی : پوست – مخاط – گلبول سفید – گلبول های قرمز – پادتن مواد ووسایل مورد نیاز : میکروسکوپ – ماکت پوست – خون - تصاویر - تابلوی کلاس فضا ومدل کلاس : کلاس درس معمولی روش ها وراهبرد های تدریس : روش تدریس حل مساله (مدل جورج پولیا) راهبرد ایجاد انگیزه : معلم با ذکر مثالی مفهوم دفاع را متوجه دانش آموزان می کند 0 که به شرح ذیل می باشد : بچه ها فرض کنید تعدادی سر باز داخل قلعه یا شهری هستند و آن قلعه در های محکم دارد دیوار هایش محکم ، بلند و قطور هست 0 پس مانع ورود دشمن می شوند بدن شما هم مثل آن سرباز ها می باشند که داخل قلعه می باشند حالا آن قلعه به چه شکلی از بدن شما دفاع می کند و آن را محافظت می نماید 0 ارزشیابی تشخیصی : 1 - کدام یک از موجودات زنده زیر به هیچ گروه از موجودات زنده تعلق ندارند ؟ الف ) ویروس ها ب ) جلبک ها ج ) قارچ ها 2 - عامل بیماری حصبه چگونه تولید و مثل می کند ؟ 3 - کدام ویروس به دستگاه تنفس آسیب می رساند ؟ 4 - چهار راه انتقال بیماری از یک فرد به فرد دیگر را نام ببرید ؟ 5 - دو راه برای جلوگیری از انتقال بیماری ها را بنویسید ؟ ارائه درس : مرحله اول : درک و فهم مساله معلم : تا اینجا باید متوجه شده باشیم که میکروب ها در همه جا فراوانند و بدن ما همیشه در معرض حمله آنها قرار دارد 0یعنی ، با کوچکترین فرصت ، آنها وارد بدن می شوند 0 اکنون این پرسش مطرح می شود که با همه ی مراقبت هایی که ما می کنیم ، باز میکروب از یکی از چهار راه که گفته شد وارد بدن می شوند ، چه اتفاقی می افتد ، آیا مریض می شویم یا می میریم یا خیر مرحله دوم : نقشه کشی پس از آنکه مساله مشخص شد دانش آموزان نقشه های را طراحی می نمایند0در این مرحله دانش آمو زان و سر گروهها در خصوص موضوع مطرح شده بحث می کنند و نظرات خود را فهرست می کنند راههایی که میکروب وارد بدن می شود راه دفاعی 1 - از راه دهان در اثر تماس نزدیک 2 -وقتی که بدن انسان مریض می شود 3 – وقتی که زخمی در پوست ایجاد شود 1- بزاق دهان می تواند جلو گیری کند روش های پیشنهادی : داشتن پوست سالم علاوه بر اینکه میکروب از راه دهان وارد بدن می شود اگر بزاق سالم داشته باشیم کمتر وارد می شود و میکروب کشته می شود 0 اگر پوست ما زخم یا سوراخ شود ، در خون ماهم همان طور که در صفحه عنوانی دیدیم ، یک سری گلبول هایی وجود دارند که میکروب ها را می بلعند و می کشند 0 پس از فعالیت گروهها ، نماینده هر گروه راه حل های مناسب خود را ارائه دهند و بهترین آنها را روی تابلو کلاس می نویسند 0 مرحله سوم : اجرای نقشه ها نقشه هایی که بچه ها در مرحله قبل ارائه داده اند ، در این مرحله در کلاس درس از طریق تشکیل گروه و فعالیت در کلاس اجرا می شود مرحله چهارم : کنترل و ارزیابی پس از این که روش ها و پروژه ها توسط گروههای دانش آموزی اجرا شد 0 در این مرحله عملکرد و اقدامات دانش آموزان با روشهای توسط معلم به وسیله ماکت ومیکروسکوپ وخون ، راههای دفاعی بدن با توجه به نظرات دانش آموزان بررسی می گردد و بهترین و کار آمد ترین روش های دفاعی بدن پیشنهاد می شود 0 ارزشیابی پایانی : در حین اجرای مرحله چهارم در کلاس درس ، فعالیت گروهی و انفرادی مورد ارزیابی قرار می گیرند 0 ارائه تکلیف : تکلیف تمرینی : متن درس را یک بار بخوانند و کلمات کلیدی را توضیح دهند 0 تکلیف خلاقیتی : بنا به ابتکار خود با وسایل منزل گلبولهای سفید و قرمز را نشان دهند
آنچه در این مجموعه وجود دارد:
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
تبین ضرورت و اهمیت موضوع
یک دوره درس پژوهی
برنامه ریزی درس پژوهشی
اهداف کلی
هدف درس پژوهی
حیطه عاطفی
نحوه تقسیم کار
ویژگی های طرح درس ( سناریو )
زمان بندی نحوه اجرا
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
ارزشیابی تدریس
طرح درس
تدریس اول
*بازاندیشی و تجدید نظر براساس تفکر گروه
جلسه دوم درس پژوهی
تعیین امکانات مورد نیاز
ارزشیابی تدریس
معایب تدریس :
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
روش تعیین اثربخشی نتایج اجرایی درس پژوهی
ارایه گزارش پایانی
دیدگاه اعضای شرکت کننده در درس پژوهی پیرامون نقاط قوت و ضعف
راهبرد های یاد دهی – یادگیری
ابزار و امکانات مورد نیاز گروه
چالش های فرا روی گروه :
روش تعیین اثر بخشی نتایج اجرای درس پژوهی:
امکانات مورد نیاز گروه
نتایج حاصله:
فهرست منابع و مآخذ :
دانلود درس پژوهی علوم پنجم ابتدایی راه های دفاع بدن