فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلودمقاله بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان دختر مقطع متوسطة

اختصاصی از فی گوو دانلودمقاله بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان دختر مقطع متوسطة دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

چکیده:
تحقیقی که پیش روی شماست در رابطه با نحوه گذراندن اوقات فراغت دختران مقطع متوسطه شهرستان ابهر می باشد.
که در فصل اول به طرح و بررسی مسئله اهداف و ضرورت فواید تحقیق و محدوده و حدود مطالعاتی و فرضیات و تعاریف عملیاتی، و پیشینة تحقیق پرداخته شده در فصل دوم اشارهای به نظریات بزرگان اندیشمندان در مورد اوقات فراغت پرداخته شده بر ادبیات تحقیق هم گذری اشاره شده، در فصل سوم، روش تحقیق، ابزار اندازه گیری جامعه آماری که جامعه آماری در این تحقیق 1662 نفر است که بصورت نمونه گیری تصادفی ساده 100 نفر نمونه انتخاب شده است.
در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل 5 فرضیه زیر پرداخته شده است.
به نظر می رسد چگونگی گذران اوقات فراغت با پرداختن به فعالیتهای ورزشی سپری می شود.
به نظر می رسد چگونگی گذران اوقات فراغت با اقتصاد خانواده رابطه معناداری وجود دارد.
به نظر می رسد چگونگی گذران اوقات فراغت با تحصیلات پدر رابطه معنا داری وجود دارد.

 

به نظر می رسد چگونگی گذران اوقات فراغت با بعد خانوار رابطه معناداری وجود دارد.
به نظر می رسد چگونگی گذران اوقات فراغت با پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد.
نتایج زیر از این تحقیق استخراج شد.بین چگونگی گذران اوقات فراغت با پرداختن به فعالیتهای ورزشی رابطه وجود دارد.
بین چگونگی گذران اوقات فراغت با اقتصاد خانواده رابطه وجود دارد.
بین چگونگی گذران اوقات فراغت با تحصیلات پدر رابطه وجود دارد.
بین چگونگی گذران اوقات فراغت بابعد خانوار زابطه وجود دارد.
بین چگونگی گذران اوقات فراغت با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد.
در نتیجه 5 فرضیه با 95% اطمینان و5% خطای تأیید شدند.

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه:
اوقات فراغت را میتوان مهم ترین و دلپذیرترین اوقات آحاد بشردانست این اوقات مستعد است که برای مؤمنان لحظه های نیایش با معبود،برای عالمان دقایق تعمق و تفکر، برای هنرمندان زمان ساختن و ابداع باشد.در عین حال برای عده ای نیز اوقات این اوقات به جای فراغت ملال آورترین لحظه هاست.
با اینکه انسان از همان دوران اولیه حضورش در کره عرض1 برای تأمین مایحتاج خود به ستیز برخاست نوعی اشتغال در زندگی روزمره اش ظاهر شد اما طبیعت این اشتغال و همینطور میزان پرداختن به این اشتغال به شکلی بوده است که می توان اظهار نمود نه تنها موجب خستگی، افسردگی و دلزدگی وی نمی شود که بعضاً خود نوعی تفریح بوده است.در این دوران نیز به لحاظ ویژگی های کارو اشتغال هنوز نمی توان از فراغت به مفهومی که امروز از آن مقصود است سخن گفت زیرا کشاورزی خود کارفرما و صاحب کار خویش بوده لذا با میل و رغبت به کار می پرداخت در تمدن و یونان قدیم داستانهای فیالی و موهوم جشنهای سالانه و ماهانه انواع ورزشهای پهلوانی بازی های المپیک و نمایش نامه های تئاتر موسیقی و شعر وجود داشت.در امپراطوری روم نیز با صورتازه ای از اوقات فراغت روبرو می شویم.

 

در مصر نیز ورزش مهم ترین عامل گذراندن اوقات فراغت مردم تلقی می شد، به خصوص که در موقع تغییر زندگی از نحوه ابتدایی به سمت مدنیت توجه به تربیت بدنی بیشتر شد.
هر موجود زنده ای برای ادامة حیات خود با توجه به شرایط محیط و وضع جسمانی خود باید تلاش کند.از این جهت در میان موجودات انسان وضعیت پیچیده ای دارد به گونه ای که انسان به اقتضای شرایط اقلیمی نوع تولید میزان نیازها به شکلی متفاوت از موجودات زنده تلاش می کند.البته هیچ انسانی وجود ندارد که در تمام فصول به طور شبانه روزی1 کار کند یا بطور کلی کار نکند.با توجه به این واقعیت است که پدیده اوقات فراغت مطرح می شود. به عبارت دیگر وقتی انسان در طول روز ساعاتی به کار پرداخت پس از پایان کار تبعید وقت خود را به گونه ای سپری می سازد که برفی آن را برای رشد شکوفایی شخصیت خود جمعی به صورت تفریح و سرگرمی و عده ای دیگر طی این زمان به استراحت می گذرانند.

 

 

 

 

 


فصل اول

 

کلیات تحقیق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بیان مسئله:
اوقات فراغت را می توان مهمترین و دلپذیرترین اوقات آحاد بشر دانست این اوقات مستعد است که برای مؤمنان لحظه های نیایش با معبود برای عالمان دقایق تعمق و تفکر برای هنرمندان زمان ساختن و ابداع باشد.در عین حال برای عده ای نیز این اوقات به جای فراغت ملال آورترین لحظه هاست.فعالیتهای اوقات فراغت امروزه از چنان اهمیتی1 برخوردار است که حتی از آن به مثابه آیینه فرهنگ و جامعه یاد می کنند.به این معنی که چگونگی اوقات فراغت افراد یک جامعه تا حد زیادی معرف ویژگی های فرهنگ آن جامعه است و از این نظرگاه کوشش برای شناسایی چگونگی گذران اوقات فراغت دانش آموزان که به عنوان آینده سازان مملکت هستند اهمیت بسزایی دارد.
در شرایط زندگی ماشینی و افزایش ساعات فراغت ورزش را می توان به عنوان وسیله ای مطلوب برای تأمین تفریح سالم و تجدید قوای افراد جامعه و نیز حفظ سلامت جسمی و روانی آنها مورد استفاده قرار داد در زندگی امروزی از کارهای دشوار که با نیروی انسانی و با کار گرفتن دست و پا

 


دیگر اندام های بدن انجام می شود، خبری نیست.امروزه بیشتر کارها در مقیاس وسیع تر و کیفیتی مطلوبتر توسط ماشین انجام می شود.
از این رو نیروهایی که به این ترتیب به کار گرفته نمی شوند می توانند راههای خروجی خود را حرکت ورزش بازی جستجو کنند.در نتیجه قابلیتهای ذهنی و جسمی انسان را افزایش دهند.بدون شک برای پیشگیری از خمودگی و انحراف جوانان و غنی سازی اوقات فراغت آنان باید از ابزار ورزش استفاده نمود.این مهم خبر در سایر برنامه ریزی دقیق و حساب شده امکان پذیر نمی باشد.جامعه شناسان بر این عقیده اند که در شرایط زندگی ماشینی و افزایش ساعات فراغت ورزش را می توان بعنوان وسیله مطلوب برای تأمین تفریح سالم و تجدید قوای افراد و جامعه و نیز سلامت جسمی و روانی آنان مورد استفاده قرار داد.
فعالیتهای ورزشی یکی از فعالیتهای مهم مورد علاقه جوانان در زمان فراغت آنهاست و موجب می شود که آنان در ارضاء نیازهای خود موفق باشند، محقق در این تحقیق درصد بررسی علل عوامل نحوه گذران اوقات فراغت دختران مقطع متوسطه شهرستان ابهر با تأکید بر فعالیتهای ورزشی و علل عوامل مؤثر بر چگونگی گذران اوقات فراغت می باشد.

 


اهداف تحقیق
هدف کلی:
هدف از این تحقیق بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دختران مقطع متوسطه دبیرستانهای شهرستان ابهر می باشد.
هدف جزئی:
1.تعیین رابطه بین اوقات فراغت دختران با اقتصاد خانواده.
2.بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت با فعالیتهای ورزشی و میزان امکانات مرتبط با آن.
3. توجه ویژه خانواده ها بر نحوه اوقات فراغت و غنی سازی و پربار کردن اوقات فراغت فرزندانشان لزوم توجه بیشتر مسئولین در امر مهم اوقات فراغت.
4.بدست آوردن رابطه بین نحوه گذرانن اوقات فراغت بر پیشرفت تحصیلی فرزندان.
اهمیت تحقیق و فواید تحقیق
اهمیت تحقیق:
آنچه در خصوص اهمیت چونگی گذران اوقات فراغت گفته شده چنانچه در محدودة نوجوانان و جوانان مطرح شود طبیعی است که حساسیت و اهمیتی

 

مضاعف پیدا می کند.با شناخت نحوه گذران اوقات فراغت نوجوانان و جوانان هم می توان به کارکرد اوقات فراغت در تعالی روح و اندیشه نوجوانان و جوانان پی برد و هم می توان نشانه هایی از فرهنگ حاکم این قشر را شناسایی کرد.
چنانچه کارکردهای فراغت را رفع خستگی و استراحت یا تفریح و سرگرمی1 و بالاخره رشد شکفتگی شخصیت بدانیم.طبیعی است که نیاز به اوقات فراغت مربوط به قشر خاص نیست.ولی از آنجا که کشور ما در ردیف جوان ترین کشورهای دنیا می باشد.هدایت و ایجاد امکانات برای گذران اوقات فراغت نوجوانان و جوانان می توانند در شکل گیری شخصیت آنان و سازندگی جامعه نقش به سزایی داشته باشد.گفتنی است که یکی از مشکلات پایدار جوامع فعلی فراهم آوردن وسایلی است که نیاز به فعالیتهای تفریحی سالم و کافی را تأمین می نماید.با این که فقدان وسایل تفریح به هیچ وجه علت منحصر بفرد کجروی نیست،غالباً یکی از موجبات آن محسوب می شود.
تحقیقات متعدد نشان داده است که رواج تفریحات انحرافی در بسیاری از کشورهای غربی در برفی از کشورهای در حال توسعه ناشی از نداشتن امکانات مناسب تفریحی، عدم آگاهی، نداشتن برنامه صحیح نیز اجرای

 

سیاستهای اجتماعی و اقتصادی نادرست در این زمینه است، که موجب شده است بسیاری از نوجوانان و جوانان به سوی تفریحات ناسالم کشیده شوند.بسیاری در موارد شدید انحرافات در میان نوجوانان و جوانان نتیجه فقدان برنامه ریزی صحیح جهت گذران اوقات فراغت بوده است.از فواید اوقات فراغت می توان افزایش روحیه شادابی در بین دانش آموزان دختر دانست که موجب بالا رفتن عزت نفس و افزایش پیشرفت تحصیلی می شود.
پیشینة تحقیق:
نخستین رساله در طرفداری اوقات فراغت برای کارگران در اروپا توسط پل لامارکو سوسیالیست نوشته شد که حق تنبل بودن نام داشت در آمریکا نوراشتاین و بلن باندرسین کتاب نظریه فارغ از کار جامعه شناسی زمان فراغت را بنا نهاد.درد مستمر وی 1920 و 1930 در اروپا و آمریکا نخستین پژوهشهای درباره فراغت انجام گرفت، نخستین کنفرانس در سال 1924 دفتر بین المللی را درباره آزاد کارگران برپا کرد که 300 نماینده از 18 ملت در آن شرکت داشتند که نظر عمومی اهمیت دادن به اوقات فراغت بوده است.
اما تحقیق محمدمهدی دربارة نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان منطقه بزینه رود کرد در این پروژه با بررسی پسران و دختران بر نحوة گذران اوقات فراغت کودکان و نوجوانان بزینه رود پرداخته شده محیطی که پژوهش

 

در آن صورت گرفته مدارس روستاها بوده اینپژوهش از دانش آموزان 43 روستای تحت پوشش منطقه بزینه رود به عمل آمده و همچنین سازمان ملی جوانان تحقیق بسیار مفصلی در مورد بررسی وضعیت اوقات فراغت جوانان در زمستان 1381 انجام داده است که جای خود پروژه مفصلی است.
تحقیق طرح مهری صادقی با عنوان بررسی نحوه گذران اوقات فراغت پسران مقطع متوشطه شهرستان قیدار با تأکید بر فعالیتهای ورزشی از سری طرحهای اداره آموزش و پرورش می توان اشاره کرد که در این پروژه محقق به بررسی چگونگی گذران اوقات فراغت پسران مقطع متوسطه به زیر پرداخته است.تحقیق دیگر پایان نامه(کارشناسی ارشد) – دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکدة پرستاری و مامایی، 1377.می توان اشاره کرد.هدف آن تعیین ارتباط چگونگی گذران اوقات فراغت تابستانی میزان علاقمندی نوجوانان دختر با مشخصات فردی آنها در دبیرستنهای دخترانه منطقه 11 شهرستان می باشد، نمونه تحقیق از جامعه پژوهش شامل 800 نفر از دختران دبیرستانی می باشد که توسط نمونه گیری سیستماتیک انتخاب شده اند ابزارگردآوری داده ما پرسشنامه است که از سه بخش تشکیل شده است ، بخش اول شامل 17 سؤال در مورد مشخصات دموگرافیک واحدماست بخش دوم، شامل پنج سؤال مربوط به چگونگی گذران اوقات فراغت تابستانی نوجوانان و بخش

 

سوم شامل 5 سؤال درباره علاقمندی نوجوانان به چگونگی گذران اوقات فراغت تابستانی می باشد.
اطلاعات کسب شده توسط آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند.نتایج شامل موارد زیر است نسبت دخترانی که در اوقات فراغت تابستانی خود فعالیت ورزشی، هنری، تفریحی و مطالعاتی می باشند به ترتیب 37/9 درصد 37/2 درصد 53/8 درصد و 21/7 درصد بوده است.
تعریف مفاهیم:
واژه اوقات فراغت خود از دو کلمه(اوقات فراغت) اوقات در لغت جمع کلمه وقت یعنی هنگام ها، روزگارها، فراغت ، در لغت به معنای آسودگی و آسایش1 است و معمولاً در مقابل اشتغالات و درگیریهای روزمره که نوعاً موجب خستگی می شود به کار می رود.فراغت در لغت به معنای آسایش و آرامش و استراحت و آزاد بودن از کار روزانه هر گونه مجال و فرصت دیگر نیز معنی می دهد.برای اینکه ورزش زا تعریف کنیم لازم است تا ویژگیهایش را متمایز سازیم و حدود آن را بعنوان عنصری فرهنگی مشخص سازیم.ورزش همواره بازتاب2 اصلی ترین ارزشهای مجموعه فرهنگی است که در آن انجام می

 

شود.بنابراین به عنوان شعیره (یا منتقل کنندة فرهنگی) عمل می کند.حتی ورزشی که خارجی باشد، به سرعت از نو تعریف می شود به نحوی تطبیق می یباد تا با هنجارها و ارزشهای فرهنگی هماهنگ گردد.
پیشرفت تحصیلی:
- پیشرفت تحصیلی در معنای لغوی یعنی: ارتقاء تک تک واحدهای درسی در مقاطع مختلف تحصیلی. همین تعریف در معنای محلی، افزایش ریشه ای دروس مورد مطالعه، عوامل زیادی در این موضوع وجود دارد که تعدادی از آن شامل(مطالعه کتابهای کمکی و پایه ای/ استفاده از کلاسهای تقویتی پایه و.....)پیشرفت تحصیلی یکی از عواملی است که در اجتماع برای پیشرفت تمام ارگانهای زندگی است عوامل پایه ای که باعث پیشرفت می شود، دید فرد را نسبت به تمام کارهای روزمره افزایش می یابد.چون همین عوامل ارتقاء تحصیلی در رشتة انتخابی که در آینده وجود دارد، بیابد، حال همین موارد ساختار اجتماعی و پایه ای فرد را در زندگی اجتماعی افزایش می دهد.
فرضیه
فرضیه اصلی:
1.بنظر می رسد چگونگی گذران اوقات فراغت با پرداختن به فعالیتهای ورزشی سپری می شود.

 

2.بنظر می رسد چگونگی گذران اوقات فراغت با اقتصاد خانواده رابطه وجود دارد.
فرضیه فرعی:
بنظر می رسد چگونگی گذران اوقات فراغت با تحصیلات پدر رابطه وجود دارد.
بنظر می رسد چونگی گذران اوقات فراغت با بعد خانوار خانواده رابطه وجود دارد.
بنظر می رسد چگونگی گذران اوقات فراغت با بعد پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد.
حدود و محدوده مطالعاتی:
حدود مطالعاتی تحقیق مورد نیاز بررسی نحوه گذران اوقات فراغت دختران مقطع متوسطه شهرستان ابهر میباشد.حدود مطالعاتی بهار 1386 و محدوده مطالعاتی شهرستان ابهر را در می گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل دوم

چارچوب نظری

 

 

 

 

 

 

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله  55  صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلودمقاله بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان دختر مقطع متوسطة
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.