فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله بین فناوری اطلاعات و عملکرد

اختصاصی از فی گوو دانلود مقاله بین فناوری اطلاعات و عملکرد دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

 

 

بین فناوری اطلاعات و عملکرد

 

 

 


مقدمه
امروزه ما در عصر اطلاعات و ارتباطات به سر می¬بریم که مهمترین ویژگی آن تولید اطلاعات به صورت حجیم و تسهیل و تسریع ارتباطات است. با ورود رایانه به زندگی روزمره بشر تمام زوایای زندگی و مظاهر جامعه بشری دستخوش تغیر شده است. استفاده از فن آوری ارتباطات و اطلاعات جهت پشتیبانی فرایند تصمیم¬گیری دست¬آوردهای بسیاری را برای سازمان¬های ما به همراه داشته است. از آن جمله سرعت و دقت در پردازش متون و تهیه گزارشات به روز و صحیح با هزینه¬ای معقول و در زمان کمتر می¬باشد. (رضائیان،1384، ص37)
در این فصل شمایی کلی از تحقیق ارائه می‌شود. بدین صورت که ابتدا مسئله مطرح در تحقیق بیان شده و سپس اهمیت و ضرورت بحث، در خصوص موضوع تحقیق مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن فرضیات تحقیق، همچنین اهداف تحقیق بر شمرده می‌شوند. و پس از آن به طور خلاصه روش تحقیقِ مورد استفاده در این تحقیق، قلمرو و جامعه تحقیق توضیح داده خواهد شد.
بیان مسأله
شواهد و مدارک موجود بیانگر این امر است که امروزه سازمان‌ها و مؤسسات مختلف با مسائل و مشکلات متعددی دست به گریبان هستند که این مسائل و مشکلات سبب کاهش کارایی و اثربخشی و سرانجام باعث کاهش بهره‌وری سازمانی می‌شود. بررسی‌های به عمل آمده در نظام اداری ایران نشان می‌دهد که بهره‌وری در سازمان‌ها علیرغم ورود تکنولوژی پیشرفته، روند کاهشی داشته است. در کشور ما اگر چه گام¬های زیادی در به کار¬گیری تکنولوژی اطلاعاتی در سازمان¬ها بر داشته شده ولی موضوع هنوز آن طور که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته و این نگرانی همواره وجود داشته که با توجه به نو بودن مفاهیم¬، افراد بر اساس ذهنیات خود آن را مطرح کنند، از این رو شاهد هستیم که گاهی اوقات فن¬آوری اطلاعات و ارتباطات را تا حد رایانه و کاربرد آن تنزل داده¬اند. شرکت¬های نساجی کاشان نیز از این مسئله مستثنی نبوده و علیرغم استفاده از فن¬آوری روز اطلاعات، از پایین بودن میزان کارایی و اثربخشی خود، و همچنین از عملکرد پایین کارکنان و مدیران خود در سطوح مختلف سازمانی رنج می¬برند. لذا در این پژوهش بر آنیم تا میزان تاثیر استفاده از فن¬آوری اطلاعات را در کارایی و عملکرد این شرکت¬ها بررسی نماییم.
سنجش عملکرد یک سازمان مستلزم ارزیابی تمامی معیارهای کمی و کیفی دخیل در عملکرد می-باشد. از آنجا که روش TOPSIS و روش SAW توانایی بررسی ابعاد کیفی و کمی را بطور ترکیبی، دارا بوده و همچنین چون در این تحقیق به مطالعه تطبیقی بین شرکتهای نساجی و رتبه¬بندی آن¬ها پرداخته شده و روش¬های TOPSIS و SAW توانایی بررسی تطبیقی و رتبه¬بندی این سازمان-ها را دارا می¬باشند، لذا در این تحقیق از این دو روش برای انجام تجزیه و تحلیل داده¬ها استفاده کرده¬ایم. از آنجا که میزان کارایی و عملکرد شرکت حاصل فعالیت کلیه ارگان¬های سازمان، چه اداری، چه مالی، چه پژوهشی و چه تولیدی می¬باشد ولی استفاده از ICT بیشتر در بخش اداری و مالی این سازمان¬ها به چشم می¬خورد، لذا در این تحقیق یکی از دو فرض تحقیق را به بررسی تاثیر ICT در بخش اداری و مالی و فرض دیگری را به بررسی تاثیر آن در عملکرد کلی سازمان تخصیص داده¬ایم و میزان این تاثیر را در شرکت¬های نساجی کاشان با استفاده از روش¬های TOPSIS و SAW مورد بررسی و تحلیل قرار داده¬ایم.
لذا مسئله تحقیق را می¬توان بدین صورت بیان نمود که به کارگیری فن¬آوری اطلاعات و ارتباطات چه تاثیری در میزان عملکرد شرکت¬های نساجی کاشان داشته است؟ به عبارت دیگر آیا استفاده از فن¬آوری اطلاعات و ارتباطات باعث بهبود عملکرد این شرکتها چه در سطح کل سازمان و چه در بخش مالی و اداری، گردیده است یا خیر؟
اهمیت تحقیق
با توجه به پیشرفت چشم¬گیر فن¬آوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای پیشرفته جهان و توجه روز افزونی که نسبت به ICT در کشورهای در حال توسعه می¬شود و اینکه امروزه تأثیر ICT در عملکرد سازمانها کاملاً مشهود بوده و نقش به سزایی دارد، لازم دانستم تا نقش ICT را در عملکرد شرکت¬های که به تازگی اقدام به پیاده سازیICT نموده¬اند را بررسی کنم. و چون جامعه آماری این پژوهش شرکت¬های نساجی هستند و این گونه شرکت¬ها فقط به پیاده سازی ICT در سیستم-های اداری و مالی خود نموده¬اند سمت و سوی تحقیق به سوی بررسی تأثیر به کارگیری فن¬آوری اطلاعات و ارتباطات در عملکرد اداری و مالی شرکت های فوق می¬باشد.
ضرورت تحقیق
در زیر به سه مورد از موارد ضرورت تحقیق اشاره می کنیم:
الف: با وجود اینکه استفاده از فن آوری‌ اطلاعات یک امر حیاتی است، موانعی در استفاده و گسترش IT در سازمان‌ها وشرکت‌ها وجود دارد که بدلیل عدم آگاهی کافی از نقش IT در تغییر عملکرد شرکت‌ها می باشد که می توان به شرح زیر بیان نمود.
1 ـ مدیران عالی: اکثرمدیران عالی به اندازه کافی نقش IT را درک نمی‌کنند. این افرد رویکرد یکپارچه سازی را آغاز نمی‌کنند و در مقابل استفاده از کامپیوتر، به دلیل ترس از عدم توانایی بعدی در درک فرایند یاکنترل آن مقاومت می‌کنند. در صورتی که اگر کوره سوادی راجع به IT و نقش آن در تغییر عملکرد شرکت‌ها داشته باشند ممکن است ذهنیت جدیدی پیدا کنند.
2 ـ کارکنان بخش IT: این افراد نیازهای اطلاعاتی مربوط به مدیران را درست درک
نمی‌کنند و تنها به تکنولوژی (توسعه تکنولوژی) علاقه‌مندند.
3 ـ سایر کارکنان عملیاتی: وجه غالب کارکنان، فهم استراتژیک ناچیزی از اطلاعات
دارند، که می‌توان آن ها را به دوگروه تقسیم کرد:
ـ گروهی که سواد کامپیوتری ندارند و از طرف IT وفرهنگ مربوط به آن احساس تهدید می‌کنند. این گروه از کارکنان به دلیل ترسشان در مقابل هر نوع اصلاحات عصر اطلاعات مقاومت می‌کنند.
ـ کسانی که سواد کامپیوتری دارند، بدون توجه به نیاز مبرم به ایجاد هماهنگی میان فعالیت‌های IT، می‌خواهند برنامه خود را دنبال کنند. این افراد به هیچ وجه مایل نیستند که تلاش‌های خود را در قالب یک برنامه اصلاحی جامع تر تعالی بخشند و بنابراین هر نوع تلاش سازمانی بارویکرد استفاده از کامپیوتر را تضعیف می‌کنند.
4 ـ کمبود امکانات مالی و عدم اولویت بندی در تخصیص سرمایه: بکارگیری IT نیازمند سرمایه‌گذاری و اختصاص بودجه لازم از سوی شرکت‌ها و سازمان‌هاست. نیاز به سرمایه گذاری عمده در زمینه IT از جمله مسائل بازدارنده در اشاعه فن آوری‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطی در سازمانهاست.
5 ـ کمبود همکاری بین واحد های تحقیق و توسعه.
6 ـ آموزش و زیرساخت نامناسب.
ب: بوسیله روشن‌تر شدن نقش IT در بهبود عملکرد سیستم‌های یک سازمان یا شرکت، مدیرانی که قبلا اقدام به استفاده از IT در سازمان‌هاو شرکت‌های خود ننموده‌اند ترغیب به استفاده از IT در زمینه‌های مختلف می شوند و همچنین مدیرانی که قبلا اقدام به استفاده از IT در سازمان‌ها و شرکت‌های خود نموده‌اند ترغیب به توسعه استفاده از IT در زمینه‌های مختلف شوند.
ج: مهمتر از همه اینکه با توجه به سرمایه‌گذاری در زمینه IT در هر سازمان یا شرکت، استفاده از IT تا چه حد توانسته است نیازهای مدیران، مشتریان داخلی و خارجی و... را برآورده سازد. (صرافی نژاد، 1384، ص16)
هدف تحقیق
مدیریت در سازمان‌ها نیاز به شناخت حوزه علم مدیریت و علوم مرتبط با آن
دارد، قلمرو داخلی این دانش که علوم اجتماعی می باشد، امروزه با توسعه فن آوری ارتباط تنگاتنگی دارد. در یک ارتباط متقابل مدیریت تأثیر گذار بر روی کلیه رویداد های علمی و اجتماعی می باشد.
قرن بیست و یکم را «عصر اطلاعات» نامیده‌اند، زیرا نقش اساسی در این قرن بر¬عهده اطلاعات است و اطلاعات عامل اصلی و زیر بنایی توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها محسوب می‌شود و نقش مهمی در زمینه فعالیتهای انسانی ایفا می‌کند.، در این قرن مدیری موفق تر است که بهره برداری کافی از اطلاعات مربوط به حوزه کاری خود داشته و ابزار و فنون استفاده از اطلاعات را بشناسد و به کارگیرد. بدون تردید ارتباطات و نقل و انتقال اطلاعات در یک سازمان از جمله مهمترین وظائف مدیران است و زیربنای تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی وکنترل صحیح به ‌شمار می‌رود و از آنجا که تصمیم‌گیری مهمترین وظیفه مدیران است و روش تصمیم‌گیری یک مدیر، ضابطه ای مناسب برای تشخیص کارآیی هر سازمان به شمار می رود، لذا برای تصمیم‌گیری‌های صحیح، احتیاج به اطلاعات دقیق و گزارش¬هایی است که به موقع تهیه و در اختیار مدیران قرار داده می‌شود.

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله    10صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله بین فناوری اطلاعات و عملکرد
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.