سازمان بنیاد مسکن سنندج
فهــرست مطــالب
مقدمه .................................................................................................................................... 4
فصل اول
بنیاد مسن انقلاب اسلامی ...................................................................................................... 5
تاریخچه بنیاد مسکن .............................................................................................................. 7
اساسنامه سازمان بنیاد مسکن ................................................................................................... 8
ارکان سازمان بنیاد مسکن .................................................................................................... 11
بودجه ، امکانات و منابع مالی بنیاد مسکن ............................................................................. 12
فصل دوم :
کارهای انجام شده در محل کارآموزی ............................................................................... 14
سند حسابداری .................................................................................................................... 19
نمودار جریان فرآیند پرداخت حقوق ودستمزد کارکنان ....................................................... 20
نتیجه گیری ..........................................................................................................................21
منابع و مآخذ ...................................................................................................................... 22
تقدیر و تشکر .......................................................................................................................23
فصل اول : بنیاد مسکن انقلات اسلامی
در پی فرمان حضرت امام در 21 فروردین 1358 و افتتاح حساب 100 و توجه عموم به این امر مهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بیست وپنجم اردیبهشت ماه فعالیت خود را آغاز کرد. اساسنامه بنیاد در تاریخ هفدهم آذرماه سال 1366 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیدو طبق آن وظایفی بر عهده این نهاد گذارده شده که عبارت است از :
١- مطالعه و بررسی در زمینه تشخیص و تعیین نیازمندیهای مسکن محرومان اعم از روستایی و شهری و فراهم آوردن موجبات اجرای آن با مشارکت ، همکاری و خودیاری مردم و دستگاههای مختلف.
٢- تهیه طرح مجتمع های زیستی و واحدهای مسکونی ارزان قیمت و اجرای آنها به طور مستقیم یا با مشارکت مردم با همکاری و هماهنگی دستگاههای ذیربط در روستا و شهر.
٣- تهیه زمین مورد نیاز طرحها و پروژه های بنیاد و آماده سازی آنها.
٤- کمک در جهت تا"مین مصالح ساختمانی کشور از طریق تهیه و تولید و توزیع.
٥- نظارت بر پرداخت و مصرف وامهای قرض الحسنه مسکن روستایی وارزان قیمت شهری که از محل منابع مالی سیستم بانکی کشور تا"مین می شود.
٦- تهیه طرحهای هادی و اصلاح معابر در روستاها با هماهنگی دستگاهای ذیربط و اجرای آن با مشارکت مردم ازمحل اعتبارات مصوب واگذاری دولت.
٧- تهیه و ارائه طرحهای لازم برای بازسازی و نوسازی مناطق مسکونی روستایی آسیب دیده در اثر جنگ، سیل، زلزله و سایر سوانح طبیعی و اجرای آنها با مشارکت مردم و هماهنگی با سازمانها وارگانهای ذیربط . از جدیدترین ما"موریت های محوله به این نهاد اجرای برنامه ساماندهی روستاهای پراکنده و اجرای طرح سنددار کردن زمینهای روستایی است.
عالی ترین مرجع تصمیم گیری در بنیاد مسکن ، شورای مرکزی است که ترکیب آن به صراحت در فرمان حضرت امام (ره) قید شده است و عبارتند از : نماینده مقام معظم رهبری، نماینده دولت (وزیر مسکن وشهرسازی) وسه نفر از مهندسان و کارشناسان ساختمان و شهرسازی به انتخاب دو نفر اول. رئیس بنیاد هم از میان شورای مرکزی انتخاب میشود.
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال حاضر به غیر از مراکز استان دارای 120 شعبه دیگر در سراسر کشور و پنج سازمان وابسته ،سازمان بنیاد بتن ایران، شرکت سازمان توسعه مسکن، سازمان بانک ماشین آلات، مرکز پژوهش و مطالعات سوانح طبیعی و شرکت ایجاد محیط میباشد.
تاریخچه بنیاد مسکن
در پی فرمان تاریخی امام در 21 فروردین ماه 1358 و افتتاح حساب 100 و توجه عموم به این امر مهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بیست و پنجم اردیبهشت ماه فعالیت خود را آغاز کرد. اساسنامه بنیاد در تاریخ هفدهم آذرماه 1366 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
متن فرمان امام(ره) درمورد افتتاح حساب 100
اینک به مرحله حساسی از دوران انقلاب اسلامی خود رسیده ایم، دوران سازندگی، دورانی که باید از ثمرات انقلابمان مردم محروم و ستمدیده ایران بهره مند شوند. دورانی که باید شکوه نظام عدل اسلامی را لمس کنید، دورانی که باید همه دست به دست هم بدهیم تا ریشه فقر و استضعاف را برکنید. شما مردم شریف ایران در جریان مبارزه با استعمار و استثمار پیروزی بزرگی بدست آورده اید و توانستید با اتکا به خدای متعال و وحدت کلمه و مشارکت قشرها بر طاغوت زمان غلبه کنید و پشت ابرقدرتها را بلرزانید، اکنون نیز با خودیاری و همکاری برای مبارزه علیه فقر و محرومیت بسیج شوید و با تایید الهی به نجات مردم مستضعف کمر همت ببندید.
در رژیم منفورپهلوی مسئله مسکن یکی ازمصیبت بارترین مشکلات اجتماعی مردم ما بود. بسیاری از مردم در اسارت تهیه یک قطعه زمین و داشتن یک لانه بودند و چه بسا تمام عمرشان را زیر بار بانکها و سودجویان و غارتگران بسر می بردند تا بتوانند پناهگاهی را برای خود و فرزندانشان دست و پا کنند. قشر عظیمی از مستضعفان جامعه بکلی از داشتن خانه محروم بودند و در زوایای بیغوله ها و اطاقکهای تنگ و تاریک و خرابه ها بسر می بردند و چه بسا قسمت مهمی از در آمد ناچیزشان بایستی برای اجاره آن بپردازند و این میراث شوم برای ملت ما باقی مانده و اکنون جامعه ما با این چنین مصیبتی دست به گریبان است. نظام اسلامی چنین ظلم و تبعیضی را تحمل نخواهد کرد این از حداقل حقوق هر فرد است که باید مسکن داشته باشد، مشکل زمین باید حل شود و همه بندگان محروم خدا باید از موهبت الهی استفاده کنند. همه محرومان باید خانه داشته باشند، هیچکس در هیچ گوشه مملکت نباید از داشتن خانه محروم باشد. بر دولت اسلامی است که برای این مسئله مهم چاره ای بیندیشید و بر همه مردم است که در این مورد همکاری کنند.
اساسنامه بنیاد مسکن
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که در این اساسنامه اختصارآ بنیاد نامیده می شود نهاد انقلاب اسلامی است که بر اساس فرمان 21 فروردین 1358 رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی مدظله به منظور تأمین مسکن محرومان به ویژه روستاییان در چهارچوب سیاستها و برنامه های دولت تشکیل گردیده است.
- مطالعه و بررسی در زمینه تشخیص و تعیین نیازمندیهای مسکن محرومان اعم از روستایی و شهری و فراهم آوردن موجبات اجرای آن با مشارکت ، همکاری ، و خودیاری مردم و دستگاههای مختلف .
- تهیه طرح مجتمع های زیستی و واحدهای مسکونی ارزان قیمت و اجرای آنها بطور مستقیم یا با مشارکت مردم با همکاری و هماهنگی دستگاههای ذیربط در روستا و شهر .
تبصره- دولت موظف است در اجرای پروژه ها و طرحهای مسکونی خود به غیر از خانه های سازمانی شهری اولویت را به بنیاد بدهد .
- تهیه زمین مورد نیاز طرحها و پروژه های بنیاد و آماده سازی آنها .
دولت و بنیاد مستضعفان مکلفند زمینهای مناسب خود را جهت اجرای طرحهای مسکونی مصوب شورای مرکزی بنیاد به استثنای هزینه های خرید و آماده سازی ( قیمت تمام شده برای دولت ) بطور رایگان و قطعی به بنیاد واگذار نماید .
اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند زمین های ملکی خود را به بنیاد هبه نمایند و قانون زمین شهری مانع این امر نخواهد بود .هیئت های هفت نفره واگذاری زمین و سازمان جنگلها و مراتع مکلفند زمین های دولتی مناسب را جهت واگذاری و اجرای طرحهای مسکن روستایی پس از اعلام نیاز بنیاد به شرط نداشتن کاربری کشاورزی در اختیار بنیاد قراردهند .- دولت موظف است نسبت به تأمین آب ، برق ، راه ، مدرسه ، درمانگاه و دیگر نیازمندیهای عمومی این طرحها از طریق وزارتخانه ها و سازمانهای ذیربط اقدام لازم به عمل آورد .کمک در جهت تأمین مصالح ساختمانی کشور از طریق تولید ، تهیه ، توزیع .
- وزارتخانه های صنایع و معادن و فلزات موظفند در مورد صدور موافقتهای اصولی و اجازه بهره برداری از معادن با اولویت برای بنیاد اقدام نموده و بنیاد از شمول محدودیتها ی ماده 38 قانون معادن مصوب 1/3/1362 مستثنی است .
دولت موظف است سهمیه لازم از مصالح ساختمانی و ماشین آلات مورد نیاز را دراختیار بنیاد قرار دهد. بنیاد مستضعفان مکلف است کارگاهها و کارخانجات تولید شن و ماسه ، مصنوعات بتنی و سیمانی ، آجر ، گچ و آهک خود را در حد نیاز به بنیاد واگذار نماید .نظارت بر پرداخت و مصرف وامهای قرض الحسنه مسکن روستایی و ارزان قیمت شهری که از محل منابع مالی و سیستم بانکی کشور تأمین می شود . دولت موظف است در احرای این ماده اعتبارات لازم را به صورت قرض الحسنه تأمین نماید .
تهیه طرحهای هادی و اصلاح معابر در روستاها ، با هماهنگی دستگاههای ذیربط و اجرای آن با مشارکت مردم از محل اعتبارات مصوب واگذاری دولت . تهیه و ارائه طرحهای لازم برای بازسازی و نوسازی مناطق مسکونی روستایی آسیب دیده در اثر جنگ ، سیل ، زلزله و سایر سوانح طبیعی و اجرای آنها با مشارکت مردم و هماهنگی با سازمانها و ارگانهای ذیربط .– دولت موظف است اجرای طرحهای موضوع این ماده را همراه با اعتبارات مربوطه با رعایت اولویت به بنیاد واگذار نماید.
ارکان بنیاد مسکن عبارتند از :
الف – شورای مرکزی
ب – سرپرست
ج - بازرسان
شورای مرکزی به عنوان عالیترین مرجع تصمیم گیری بنیاد دارای پنج نفر عضو به ترتیب ذیل می باشد.
الف- یک نفر روحانی ( نماینده مقام معظم رهبری در صورت تعیین) .
ب – نماینده دولت ( وزیر مسکن و شهرسازی ) .
ج – سه نفر از مهندسین و کارشناسان ساختمان و شهرسازی به اتنخاب دونفر فوق الذکر
اعضاء شورا از بین خود یک نفر را به عنوان ریاست شورا انتخاب می نمایند .
روحانی عضو شورای مرکزی علاوه بر وظایف عضویت در شورا مسئولیت انطباق فعالیتهای بنیاد با موازین شرعی را خواهد داشت .روحانی عضو شورا موظف است در مواردی که اجرای هر قسمت از مواد این قانون که نیاز به اذن ولی فقیه دارد موضوع را از محضر معظم اله استعلام نماید .وزیر مسکن و شهرسازی به عنوان نماینده دولت علاوه بر وظایف عضویت در شورا پاسخگوی مجلس در حدود اختیارات خواهد بود .
یکی از اعضاء شورای مرکزی انتخاب و یا حکم ریاست آن منصوب خواهد شد و انتخاب مجدد وی بلامانع است .شورای مرکزی می تواند سرپرست بنیاد را با حداقل 3 رأی عزل نماید .دو نفر بازرس از بین کارشناسان ذیصلاح توسط شورای مرکزی برای مدت یکسال انتخاب خواهند شد و انتخاب مجدد آن بلامانع است .
بودجه ، امکانات و منابع مالی بنیاد مسکن
بودجه ، امکانات و منابع مالی بنیاد مسکن عبارتند از:
1. حساب 100 امام .
2. کمکهای نقدی و غیر نقدی از قبیل زمین ، مستغلات ساختمانی و غیره که از طرف مردم ، دولت و سایر نهادها و دستگاهها به بنیاد واگذار می شود.
3. کمکهای بلاعوض بنیاد مستضعفان صرفا برای تأمین مسکن فقرا و محرومان صرف می گردد و بنیاد مسکن گزارش فعالیتهای انجام شده از محل اعتبارات فوق را بصورت سالانه به بنیاد مستضعفان ارسال می نماید .وزارت اموراقتصادی و دارایی مکلف است کمکهای موضوع بند های 1 و 2و 3 این ماده را به عنوان هزینه های قابل قبول موءدیان محسوب نماید .
4. کمکهای دولت که در بودجه سالیانه کل کشور منظور می گردد.
5. درآمد حاصل از فروش مصالح تولیدی کارگاهها و کارخانجات متعلق به بنیاد و توزیع مصالح ساختمانی و ارائه خدمات فنی .
ماده 16- بنیاد از پرداخت مالیات بردرآمد و عواید حاصل از مشارکت و مالیات سهم سود در شرکتهای وابسته معاف می باشد .
ماده 17- بنیاد دارای شخصیت حقوقی بوده و نمایندگی قانونی بنیاد با سرپرست بنیاد است و می تواند برای طرح دعاوی و شکایات یا برای هر اقدام قانونی دیگر نماینده و یا وکیل تعیین و به مراجع قضایی ، اداری ، انتظامی و ثبتی معرفی نماید .
تبصره – بنیاد از پرداخت هزینه های دادرسی در تمام مراجع قضایی اداری معاف می باشد:
ماده 18- بنیاد در جهت انجام وظایف خود میتواند در استانها ، شهرستانها ، بخشهای کشور دارای شعب و نمایندگی باشد.
ماده 19- آیین نامه های اجرایی این قانون توسط شورای مرکز تهیه و به تصویب وزیر مسکن و شهرسازی خواهد رسید.
ماده 20- از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون کلیه قوانین مغایر با آن ملغی می گردد.
اساسنامه فوق مشتمل بر بیست ماده و پانزده تبصره در جلسه علنی روز سه شنبه هفدهم آذرماه یکهزاروسیصد و شصت وشش مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 9/10/1366 با تأیید شورای نگهبان رسیده است .
فصل دوم
کارهای انجام داده و یاد گرفته شده در محیط کارآموزی
آشنایی با چگونگی پرداخت و مصرف وامهای قرض الحسنه مسکن روستایی وارزان قیمت شهری که از محل منابع مالی سیستم بانکی کشور تا"مین می شود .
آشنایی با چگونگی تهیه و ارائه طرحهای لازم برای بازسازی و نوسازی مناطق مسکونی روستایی آسیب دیده در اثر جنگ، سیل، زلزله و سایر سوانح طبیعی و اجرای آنها با مشارکت مردم و هماهنگی با سازمانها وارگانهای ذیربط . از جدیدترین ما"موریت های محوله به این نهاد اجرای برنامه ساماندهی روستاهای پراکنده و اجرای طرح سنددار کردن زمینهای روستایی است.
انتقال هزینه مطالعاتی طرح به حساب دارایی در جریان تکمیل .
ثبت ضمانت انجام تعهدات سازمان بنیاد مسکن .
ارزیابی تهیه طرح مجتمع های زیستی و واحدهای مسکونی ارزان قیمت و اجرای آنها به طور مستقیم یا با مشارکت مردم با همکاری و هماهنگی دستگاههای ذیربط در روستا و شهر.
بررسی طرحهای هادی و اصلاح معابر در روستاها با هماهنگی دستگاهای ذیربط و اجرای آن با مشارکت مردم ازمحل اعتبارات مصوب واگذاری دولت.
مرتب کردن لیستهای حسابداری شماره گذاری شده .
با یگانی و شناسایی صدور انواع ضمانتنامه شرکت در مناقصه از طرف بانکها موکول به دریافت وثیقه از طرف سازمان بنیاد مسکن .
بررسی گزینه های مختلف برای اجرای طرح و تعیین نکات مثبت و منفی .
تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از بکارگیری روشهای حسابداری .
آشنایی با چگونگی تنظیم و پرداخت صورت حقوق و دستمزد .
برآورد مغایرت بیمه ها .
بایگانی پاکتهای مرتب شده و در جدول مقایسه پیشنهادها کمیسیون مناقصه با رعایت مفاد آیین نامه تعیین برنده مناقصه و سایر مقررات و دستور عمل ها، پس از ارزیابی پیشنهادهای رسیده از بین پیشنهادهایی که تمامی شرایط مناقصه را دارا باشد و از لحاظ قیمت خارج از اعتدال نباشد، مناسبترین پیشنهاد را از نظر مالی و سایر شرایط انتخاب و به عنوان برنده مناقصه معرفی می کند. پس از اعلام نتیجه چنانچه برنده مناقصه حاضر به بستن قرارداد نشود سپرده یا ضمانتنامه وی به نفع کارفرما ضبط خواهد شد و از شخصی که پیشنهادش در مرتبه دوم است برای بستن قرارداد دعوت می شود .
تطبیق دادن میزان دستمزد و هزینه ها با توجه به اسناد .
مرتب کردن فرمها .
ثبت وجوه دریافتی بابت تصفیه تنخواه گردان .
ایجاد کردن بخشی از مخارج اجرای طرح از محل تنخواه گردانی که پیمانکار به هر کارگاه تخصیص می دهد پرداخت می شود .
تهیه صورت حسابی که به محض آنکه تحویل موقت کارها انجام گرفت دستگاه نظارت با همکاری پیمانکار به اندازه گیری و تهیه صورت وضعیت قطعی کارهای انجام شده خواهد پرداخت .
ثبت تجدید تنخواه گردان .
هرگاه بر اساس صورتحساب قطعی، پیمانکار بستانکار یا بدهکار باشد در مدت یک ماه از تاریخ امضای صورتحساب قطعی این بدهی یا طلب باید تصفیه شود .
چگونگی پرداخت بابت ثبت قرارداددر دفتر اسناد رسمی .
آشنایی با چگونگی مطالعه و بررسی در زمینه تشخیص و تعیین نیازمندیهای مسکن محرومان اعم از روستایی و شهری و فراهم آوردن موجبات اجرای آن با مشارکت ، همکاری و خودیاری مردم و دستگاههای مختلف.
صورت وضعیت پیمانکاری شامل کسورات
صورت وضعیت نقشه برداری شامل کسورات
چهار نوع چک وجود دارد که شامل چکهای :
هزینه های جاری : شامل خریدهای جزئیاداره و ملزومات اداره می باشد که توسط تنخواه گردان در اختیارش می گذارند خریداری و تشکیل سند می گردد .
بسمه تعالی
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان ( شهرستان سنندج )
(( سند حسابداری ))
کد حساب شماره صفحه دفترمعین شرح حساب مبلغ جزء بدهکار بستانکار
--- 187 دارایی در جریان ساخت 275208297
--- 59 کدطرح064ت40907 پرشده 275208297
--- 171 کسور ارسالی 56416278
--- 173 مالیات صورت وضعیت 13105157
--- 174 بیمه صورت وضعیت 17298807
--- 176 سپرده صورت وضعیت 26210314
--- --- بانک تملک داراییهای ثابت
--- 155 جاری 900029 چک 508119 مالیات 13105157
--- 155 جاری 900029 چک 508119 بیمه 17298807
--- 155 جاری 900029 چک 508119سپرده 26210314
--- 155 جاری 900029 چک 508119 شرکت بوژان سازه کردستان 218594019
--- 178 کسور وصولی
--- 180 مالیات صورت وضعیت 13105157
--- 183 بیمه صورت وضعیت 17298807
--- 184 سپرده صورت وضعیت 26210314
جمع : سیصد و سی و یک میلیون و هشصدو بیست و دو هزارو پانصد و هفتاد و پنج 331822575 331822575
تنظیم کننده : مسئول پشتیبانی و عامل ذیحساب بنیاد مسکن سنندج : مدیربنیاد مسکن شعبه سنندج :
مهرو امضاء مهرو امضاء مهرو امضاء
نتیجه گیری :
عالی ترین مرجع تصمیم گیری در بنیاد مسکن ، شورای مرکزی است که ترکیب آن به صراحت در فرمان حضرت امام (ره) قید شده است و عبارتند از : نماینده مقام معظم رهبری، نماینده دولت (وزیر مسکن وشهرسازی) وسه نفر از مهندسان و کارشناسان ساختمان و شهرسازی به انتخاب دو نفر اول. رئیس بنیاد هم از میان شورای مرکزی انتخاب میشود.
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال حاضر به غیر از مراکز استان دارای 120 شعبه دیگر در سراسر کشور و پنج سازمان وابسته ،سازمان بنیاد بتن ایران، شرکت سازمان توسعه مسکن، سازمان بانک ماشین آلات، مرکز پژوهش و مطالعات سوانح طبیعی و شرکت ایجاد محیط میباشد.
منابع و ماخذ :
1. حسابداری دولتی عبدالحمید سمیعی انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی .
2. شناسائی درآمد، نویسنده تیموری، نشریه شماره 142 ،انتشارات سازمان حسابرسی .
3. بروشور آموزشی جهاد کشاورزی تایستان 87
4. مجله های اقتصادی وآموزشی بنیاد مسکن .
5. راهنمائیهای سرپرست کارآموزی .
6. سایت اینترنتی http://www.hoaz.blogsky.com
تقدیر و تشکر
در پایان پروژه از زحمات استاد راهنمای خود جناب آقای ویسی وکارکنان محترم سازمان بنیاد مسکن شهرستان سنندج که همکاریهای لازم را به عمل آوردهاند کمال تشکر و قدردانی را دارم و لازم به تشکر از همه کسانی که من را در این راه همراهی کردند می باشد .
فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد
تعداد صفحات این مقاله 48 صفحه
پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید
دانلود مقاله سازمان بنیاد مسکن سنندج