پایان نامه آماده
دانلودپایان نامه روانشناسی بررسی نقش مشاور در حل مشکلات تربیتی تحصیلی دانش آموزان دختر سال دوم متوسطه شهربافرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات60
چکیده تحقیق:
پرداختن اصولی به مسأله مشاوره و استعداد از مشاوران جهت خواستن راهنمایی و کمک ایشان در رفع مشکلات اخلاقی ،روحی ،روانی ،تربیتی ،تحصیلی ،شغلی و شغلی خصوصأ در این مرحله از زمانی که نوجوان و جوان و یاحتی بزرگسالان با توجه به رشد سریع علم و تکنولوژی که دامنگیر آن مشکلات شده اند بیش از پیش احساس می شود. ما در این پروژه تحقیق سعی نموده ایم مسأله مشاوره را بازتر نموده و از کتاب های نوشته شده در این مورد مدد بگیریم و ذهن خوانندگان را متوجه امر مشاوره و مسائل مربوط به آن نماییم. در فصل اول این تحقیق، هدف تحقیق و بیان مسأله و تعارف و فرض تحقیق مورد بحث قرار گرفته اند و توضیحات لازم رادر این مورد بیان نموده ایم. فصل دوم به سابقه موضوع مورد تحقیق پرداخته ایم و تاریخچه راهنمایی و مشاوره در ایران را بازگو نموده ایم و از ضرورت و اهمیت خدمات راهنمایی و مشاوره در مدارس و شرایط مشاوره و نظریه و همچنین به بیان حقیقت در امر پیدایش مشکل یک جوان و حل آن توسط مشاور مدرسه تا الگو های راهنمایی و متون ایجاد رابطه حسنه سخن ها گفته ایم. درفصل سوم از روش اجرای تحقیق یعنی روش توصیفی و جامعه آماری و نمونه آماری و نحوه گزینش آن و روش نمونه گیری(یعنی روش خوشه ای تصادفی ساده) و همچنین معادله نمونه گیری و روش جمع آوری اطلاعات بوسیله پرسش نامه که از نوع محقق ساخته می باشد تنظیم و ساخته شده است وازنوع مقیاس لیکرتی می باشد مورد بحث قرار گرفته است. در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوطه به اظهار نظرهای اشخاص و نگرش آنان نسبت به کمک های مشاور در بررسی حل مشکلات تربیتی و تحصیلی دانش آموزان اقدام نموده ایم.در فصل پنجم نتایج تحقیق پس از بررسی ها وتجزیه و تحلیل اظهار نظرهای دانش آموزان سال دوم متوسطه که بااستفاده از توزیع فراوانی و درصد گیری جواب های داده شده توسط دانش آموزان مشخص شده است و این فرضیه که بین مشاور و حل مشکلات تربیتی و تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد و سؤال های مطرح شده که به نحوی ریشه در مشکلات تربیتی و تحصیلی دانش آموزان دارد آزموده می شود. اکثریت دانش آموزان یعنی بیش از نیمی از آنان اظهار نموده اند که مشاور توانسته آنان را در حل مشکلات تربیتی و تحصیلی شان از قبیل: انتخاب واحد های درسی، انتخاب دوست، برقراری ارتباط با والدین، سازگاری با محیط و خانه، انتخاب رشته تحصیلی،آشنایی با قوانین مدرسه، یاد گیری بهتر، انتخاب شغل، شناخت مشاغل، موفقیت بهتر، حس همکاری، احترام، مسؤلیت پذیری، اختلاف خانوادگی، نقش وظایف مراکز کاریابی، چگونگی استخدام و... یاری نماید. از نوزده سؤال مطرح شده بالای پنجاه درصد دانش آموزان به شانزده سؤال نسبت به مشاور گرایش مثبت داشته اند ودو سؤال دیگر حدود چهل و پنج درصد نگرش مثبت اعلام کرده اند پس چون مشاور توانسته اکثریت مسائل و مشکلات دانش آموزان رابررسی و حل نموده و به آنان در رفع این مشکلات یاری نماید فرضیه ها تایید می شود در نتیجه بین مشاور و حل مشکلات تربیتی و تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد و مشاور می تواند این ارتباط را با دانش آموزان حفظ نماید و در رفع مشکلات آنان همیشه آماده باشد و از کمک خود به دانش آموزان دریغ نکند. همچنین در این فصل پیشنهادات خود را با توجه به اطلاعات و نتایج تحقیق ذکر نوده ایم. و در فصل ششم منابع مورد استفاده در این تحقیق و همچنین ضمایم آورده شده است.
مقدمه:
زمینه های گوناگون همچون گذشته ساده نیست.و به اطلاعات جامعی نیاز دارد و انسان بدون کمک افرادی آگاه و دلسوز نمی تواند خود را به خوبی بشناسد و بر مشکلات غلبه کند. وجود یک مشاور به راحتی می تواند موانع را سهل و آسان نماید. با افزایش تعداد دانش آموزان مدارس بر نع و میزان مشکلات آنان در زمینه های گوناگون افزوده می شود. مشاوره یک رابطه دو طرفه است که با تکیه بر نیاز فرد بر رشد و سازگاری دارد و مستلزم رازداری است. روند مشاوره نیز با شرایط خاصی از قبیل صدق یا خلوص مشاور،احترام به جوامع ،درک همه فهمانه مبنای داوری درونی مراجع است. مشاور در کلیه مراحل تحصیلی می تواند یاور دانش آموز باشد، امروزه بسیاری از مشکلات که در دبیرستان ها دیده می شود از قبیل:اعتیاد مسائل جنسی و توجه بیش از حد به جنس مخالف، فکرو خیال و غوطه ور شدن در رویا،اختلالات روانی و رفتاری ...که گریبان گیر جوانان است اگر در خلال این مشکلات راهنما و هدایتگری به کمک انسان بشتابد و با توکل بر خدا با صبر و شکیبایی او را یاری کند می تواند بسیار کارساز باشد. دوره دبیرستان مصادف است با 7 سال دوم وسوم زندگی که فرد از مرحله کودکی به نوجوانی واز نوجوانی به جوانی می رسد این دوران در شکل گیری شخصیت بسیارمهم و راهنمایی و مشاوره از اهمیت خاصی برخوردار است. ما در این تحقیق سعی خواهیم نمود که نقش مشاور را در حل مشکلات تربیتی و تحصیلی دانش آموزان سال دوم متوسطه بررسی کنیم.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه 1
بیان مسئله 2
ضرورت و اهمیت تحقیق 5
اهداف تحقیق 5
فرضیه های تحقیق 6
تعریف متغیر ها 6
فصل دوم: پیشینه تحقیق
معادله اثر بخشی 8
فنون ایجاد رابطه حسنه 9
اهمیت و ضرورت مشاوره در مدارس 14
مسئولیت راهنما یا مشاور مدرسه 14
بیان واقعیت 16
تاریخچه راهنمایی و مشاوره در ایران 19
تاریخچه راهنمایی و مشاوره در جهان 25
فصل سوم: روش تحقیق
روش تحقیق 29
جامعه آماری 29
نمونه و روش نمونه گیری تحقیق 29
روش جمع آوری اطلاعات 30
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 30
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
مقدمه 31
بررسی دادههای آماری 31
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
خلاصه نتایج تحقیق 50
بحث و بررسی 52
محدودیت های تحقیق 53
از محدودیت های قابل کنترل در این تحقیق 53
پیشنهادات 54
فهرست منابع و مأخذ 56
پرسشنامه 58
پایان نامه روانشناسی بررسی نقش مشاور در حل مشکلات تربیتی تحصیلی دانش آموزان دختر سال دوم متوسطه شهر