دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .
سیرتکاملی برنامه ریزی
با نگرشی تاریخی دوران تکاملی برنامه ریزی به سه دوره زیر تقسیم می شود:
دوره محصول گرایی
ویژگی ها و مشخصات دوره :
üتاکید بر محصول
üمحدودیت تاثیر عوامل بیرونی
üتوجه به درون سازمان
üرقابت حول و حوش محصول نهایی
üتولید به صورت انبوه
üتولیدکننده حرف اول را می زند.
گرایشها و روشهای برنامه ریزی:
üگرایش به گذشته ، برنامه ریزی بر اساس محدودیت های درون سازمانی
üمدیریت فردی
üبودجه بندی
üبرنامه ریزی سالیانه
دوره بازارگرایی
ویژگی ها و مشخصات دوره:
üمحصولات متنوع و بازار رقابتی
üتمرکز بر بازار مصرف
üافزایش تاثیر عوامل بیرونی در محیط ایستا
üتحول دید درون سازمانی به برون سازمانی
üقیمت، کمیت و کیفیت به عنوان مزیت رقابتی
üمشتری حرف اول را می زد.
گرایشها و روشهای برنامه ریزی:
üگرایش به حال و آینده ایستا ، برنامه ریزی به عنوان مبنایی برای ترسیم آینده طبق روند گذشته
üبرنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت
üبرنامه ریزی بلندمدت غلتان
üبرنامه ریزی SBU ها
üبرنامه ریزی استراتژیک در سطح شرکت
دوره فراصنعتی
ویژگی ها و مشخصات دوره:
üمحیط پویا و پر تغییر
üپیچیدگی
üچالش های جدید و غیر منتظره
üیادگیری زودتر و سریعتر از رقبا به عنوان مزیت رقابتی
üتمرکز بر آگاهی ، دانش و اطلاعات
گرایشها و روشهای برنامه ریزی:
üگرایش تعاملی و برنامه ریزی به عنوان مبنایی برای یادگیری سازمانی
üبرنامه ریزی مشارکتی و تعاملی
üمدیریت استراتژیک
üدیدگاه تلفیقی برنامه ریزی و بصیرت استراتژیک
üمدیریت تغییر
üمدیریت دانش
üسازمان یادگیرنده / سازمان استراتژیست
مدل برایسون
نمودارارائه شده مراحل فرایند برنامه ریزی استراتژیک در قالب مدل برایسون را نمایش میدهد. این مدل نتیجه بررسی خصوصیات مدلهای قبلی و رفع نقاط ضعف آنها برای کاربرد در سازمانهای عمومی و غیرانتفاعی میباشد. همانطور که ملاحظه میشود این مدل شامل یک فرایند پیوسته (مطابق با تعریف برنامه ریزی) و تکرارپذیر میباشد که پیش از اتخاذ هر تصمیمی آغاز شده و پس از اجرای آن تصمیم ادامه مییابد. در این جا این فرایند در قالب ده مرحله شرح داده میشود. از خصوصیات این فرایند این است که نتایج حاصل از هر مرحله میتواند در بازنگری یا تکمیل مراحل پیش از آن مورد استفاده قرار گیرند.
10 نکته مهم در برنامه ریزی موثر استراتژیک
در طول زمان اثبات شده است سازمان هایی که نوعی برنامه استراتژیک رسمی دارند؛در کسب و کار ماندگارتر،پایدارتر و سودده ترند.
بهترین زمان برای انجام برنامه استراتژیک :
ورود به بازارهای جدید
تغییر مالکیت یا مدل کسب و کار
اضافه کردن مکان های جدید
ادغام با سازمان های دیگر
اضافه کردن فرایندهای جدید به سازمان