نوع فایل: word
قابل ویرایش 55 صفحه
چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی رابطه جنسیت و خلاقیت پرداخته است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل است. گروه نمونه نیز شامل 50 نفر دانشجوی دختر و 50 نفر دانشجوی پسر بود که به صورت تصادفی و مستقل انتخاب شده اند.
سنجش خلاقیت بر اساس آزمون خلاقیت ژان – لوئی سیله شامل سه قسمت، خلاقیت کلامی، خلاقیت تکمیل تصاویر، خلاقیت تفسیر تصاویر است که پس از انجام و بررسی با استفاده از روش آماری t برای دو گروه مستقل مورد تحلیل قرار گرفت و نتیجه زیر حاصل شد : پس از جمع آوری اطلاعات و بررسی گروه ها مشخص شد که بین خلاقیت با جنسیت رابطه معناداری وجود ندارد.
مقدمه:
هدف نخستین هر انسانی توانایی بخشیدن به خرد و اندیشه است. نعمت آموزش و پرورش پذیری در بهینه سازی انسان و سازندگی تن و روان تموج آن دو آدمی را به خداوند که سرچشمه خرد و اندیشه و نظام آفرین هستی است پیوند می دهد. آموزش و پرورش کارسازترین و نیرومندترین ابزار انسان است.
آفریننده جان و خرد بدو توان آموختن بخشید که تا با علم و عمل در راه سازندگی قیام کنند. زندگی بدون آفرینندگی خاموش و به گورستان ماننده است. واژه خلاقیت مترادف با ابداع، توانایی پیش بینی و ایجاد ایده است. می خواهیم رابطه بین خلاقیت و جنسیت را مورد مکالمه و بررسی قرار دهیم و اما مطلبی که این رابطه از اهمیت خاصی برخوردار نموده. نقش جنسیت ر تفکر خلاق است و اینکه جنسیت آدمی در میزان خلاقیت او موثر است یا خیر.
در مسئله خلاقیت علاوه بر عامل هوش و جنسیت، مسئله شخصیت و فرهنگ اجتماعی و خانوادگی افراد را هم بایستی مدنظر قرار داده و اهمیت زیادی برای آن قائل شد، چرا که بسیاری از استعدادهای خلاق به صورت بالقوه باقی می ماند و اجازه بروز به آن داده نمیشود که این مسئله ناشی از همان فرهنگ خانوادگی و اجتماعی است.
نتیجه تحقیق نشان داد که میزان خلاقیت در پسران نوجوان بیشتر از دختران نیست، به عبارت دیگر رابطه معنی داری میان میزان خلاقیت و جنسیت مشاهده نمیشود.
فهرست مطالب:
فصل اول
مقدمه
بیان مسئله
موضوع پژوهش
سوال پژوهش
ضرورت و اهمیت پژوهش
هدف کلی پژوهش
فرضیه های پژوهش
تعریف مفاهیم و اصطلاحات پژوهش
خلاقیت از نظر کوبی
تفکر واگرا
تفکر همگرا
فصل دوم
مروری بر مطالعات و نوشته ها
خلاقیت افسانه ها و واقعیت ها
خلاقیت و فرهنگ
کاربرد خلاقیت
تخیل، هوش، خلاقیت
یافته های داخلی
فصل سوم
آزمودنی ها
نمونه و روش نمونه گیری
ابزار پژوهش
روش جمع آوری اطلاعات
روش آماری
روش نمره گذاری آزمون
فصل چهارم
یافته های توصیفی
1 ) یافته های مربوط به فرضیه ها
2 ) تحلیل نتایج
فصل پنجم
نتیجه گیری
محدودیتها
پیشنهادات
فهرست جداول:
جدول 1: توزیع فراوانی آزمودنی ها براساس جنسیت
جدول 2: مشخصه های آماری نمرات آزمودنی ها در پرسشنامه خلاقیت و مقیاس فرعی آن
جدول 7 : توزیع فراوانی نمرات دختران از تفسیر تصاویر
جدول 8 : توزیع فراوانی نمرات پسران از تفسیر تصاویر
جدول 9 : خلاصه آزمون t جهت مقایسه تفسیر تصاویر دختران و پسران
جدول 10 : توزیع فراوانی نمرات دختران از خلاقیت کلامی
جدول 11 : توزیع فراوانی نمرات پسران از خلاقیت کلامی
جدول 12 : خلاصه آزمون t جهت مقایسه تکمیل تصاویر دختران و پسران
جدول 3 : خلاصه آزمون t جهت مقایسه میزان خلاقیت دختران و پسران
جدول 4: توزیع فراوانی نمرات دختران از تکمیل تصاویر
جدول 5 : توزیع فراوانی نمرات پسران از تکمیل تصاویر
جدول 6 : خلاصه آزمون t جهت مقایسه تکمیل تصاویر دختران و پسران
منابع ومأخذ:
اتکیینسون ، ریچارد ، زمینه روان شناسی هییلگارد ، ترجمه محمد نقی براهنی و...انتشارات رشد ، 1378.
افروز ، غلامعلی ، 1378 ، آبان ماه ، خلاقیت ، نشریه پیوند ، شماره 241 انجمن اولیاء و مربیان . آناستازی ، ترجمه طهوریان ، جواد ، 1367 ، ماهیت و پرورش استعداد خلاق ، انتشارات آستان قدس رضوی .
تورنس ، ش بل ، بل ، 1375 ، استعدادها و مهارتهای خلاقیت و راههای آموزش و پرورش آنها ، ترجمه حسن قاسم زاده ، نشر دنیای نو ، تهران .
سیف ، علی اکبر ، روانشناسی پرورشی ، چاپ چهارم ، انتشارات آگاه ، 1368 .
گنجی ، حمزه ، روانشناسی تفاوتهای فردی ، انتشارات بعثت ، 1369 .
گنجی ، حمزه ، روانشناسی کار ، تالیف حمزه گنجی – تهران : نشر ساوالان 1383
مان ، نرمال ال ، اصول روانشناسی ، جلد دوم ، ترجمه ساعتچی ، محمود ، چاپ نهم ، انتشارات امیر کبیر ، 1366 .
هومن ، حیدر علی ، استنباط آماری در علوم رفتاری ، نشر پارسا ، 1376
هومن ، حیدر علی ، آمار توصیفی در علوم رفتاری ، نشر پارسا ، 1374 .
پروژه رابطه بین خلاقیت با جنسیت در دانشگاه آزاد اسلامی. doc