مشخصات این فایل
عنوان: مقایسه شرکت تبلیغاتی نایکی و آدیداس
فرمت فایل: word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 27
این مقاله درمورد مقایسه شرکت تبلیغاتی نایکی و آدیداس می باشد.
خلاصه آنچه در مقاله مقایسه شرکت تبلیغاتی نایکی و آدیداس می خوانید :
محرکی برای پاسخگویی و پایداری
یکی از وظایف اولیه این کمیته تازه تاسیس نظارت بر انتشار اولیه و عمومی گزارش مسوولیتپذیری سازمان بود، همچنین به ترویج مسوولیتپذیری و پاسخگویی از طریق طیف وسیعی از فعالیتها میپرداخت. به این صورت که نیمه اول جلسات دوساعته کمیته به بررسی پیشرفت شرکت در جهت اهداف توسعه پایدار آن و همچنین بررسی عملکرد شرکتهای تحت قرارداد که برخلاف استانداردهای سلامت، ایمنی، محیطزیست و سایر استانداردها عمل میکردند، پرداخته میشد. بحثها در این زمینه بر روندها در عملکرد تمرکز داشت نه بر حسابرسی از عملکردهای گذشته. (این کار جداگانه توسط کمیته حسابرسی انجام میگرفت).
برای ارزیابی و پیگیری عملکرد، کمیته متکی به اطلاعات تولید شده توسط تیممدیریت با استفاده از سیستم رتبهبندی کارخانه نایک بود که شامل روشهای مختلف اندازهگیری کار و عملکرد زیستمحیطی است، بهعلاوه اقدامات سنتی مانند ارزیابی کیفیت محصول، هزینه و تحویل. در هر جلسه کمیته به بررسی رتبه فعلی، تخمین روند در طول زمان و در همه مناطق میپردازد، مسائل مهم را تشخیص داده و فرصتهای پیشرفت را شناسایی میکند.
منبعی برای تمام هیاتمدیره
شاید مهمترین عملکرد کمیته مسوولیت سازمانی در نایک نگهبانی از دیدگاه بلندمدت است، نوعی متعادل کننده برای نزدیکبینی که در نتیجه فشارهای ناشی از اهداف کوتاهمدت و جریان بیوقفه از مسائلی که نیازمند توجه فوری است ایجاد میشود. از میان طیف وسیعی از موضوعات که پیش روی کمیته قرار میگرفت، تعداد قابل توجهی مربوط به شرایط آینده بود یا گروههایی که در زمان حال رابطه مستقیمی با شرکت ندارند اما اقدامات آنها میتواند تاثیر زیادی بر عملکرد و سلامت شرکت در آینده داشتهباشد. این گروه شامل کارگران کارخانه در زنجیره تامین و میلیونها شهروند عادی که تحت تاثیر فعالیتهای نایک قرار میگرفتند بود. همچنین نسل آینده مدیران نایک که ممکن است در آینده با کمبود منابع حیاتی مواجه شوند.
بسیاری از شرکتها میگویند چنین مسائلی برعهده هیاتمدیره است، که گفتار درستی است. با این حال چند هیاتمدیره را میشناسید که طرح این مسائل در دستور کار منظم آنها قرار داشته باشد؟ شواهد نشان میدهد که تعداد آنها بسیار اندک است. مروری بر نظرسنجی سالانه توسط انجمن ملی مدیران طی دهه اخیر نشان میدهد که مسائل مربوط به مسوولیتپذیری سازمانی در پایینترین اولویتهای هیاتمدیره قرار میگیرد. مدیران نایک معتقدند که بحثهای مربوط به مسائل نیروی کار در زنجیره تامین تنها بعد از تشکیل کمیته مسوولیت سازمانی در سطح هیاتمدیره مطرح شد.
نایک که امروزه به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان پوشاک و تجهیزات ورزشی در جهان شناخته می شود، اصلا" در سال 1962 توسط Bill Bowerman و Philip Knight تحت نام Blue Ribbon Sport در ایالات متحده آمریکا تاسیس شد.
لوگو مربوط به مارک نایک یکی از معروفترین لوگوهای دنیاست و شاید کمتر کسی باشد که بادیدن این علامت به یاد مارک معروف نایک نیفتد . این مارک در دنیا به "JUST DO IT !" معروف است و سوپراستارهای زیادی مانند Michael Jordan, LeBron James, Andre Agassi, Shane Warne, Maria Sharapova, Venus و Serena Williams از این مارک استفاده می کنند .
نام کمپانی نایک از نام الهه پیروزی در یونان باستان گرفته شده است . و لوگوی مربوطه در سال 1971 توسط Carolyn Davidson به قیمت بسیار پایین 35 دلار طراحی گشته است . منظور از این لوگو بالهای الهه پیروزی است . اولین باری که لوگوی مربوطه در سال 1971 طراحی گشت نام نایک با رنگ نارنجی بر بالای این تصویر نوشته می شد . شاید بتوان گفت که آرم این شرکت حتی از نام آن نیز معروفتر گشته است .
آرم چک مارک معروف در سال 1995 به طور رسمی به عنوان آرم تجاری شرکت نایک ثبت گشت . این بالهای مجرد طراحی شده توسط Carolyn Davidson آرم بسیار بامعنایی برای کمپانی تولید کننده کفشهای ورزشی می باشد .
هدف از راه اندازی این شرکت توسط باورمن و نایت، وارد کردن کفشهای ورزشی ارزان قیمت از ژاپن به آمریکا بود. در آن زمان کفشهای آلمانی به خصوص آدیداس صنعت کفش سازی آمریکا را تسخیر کرده بود. یکسال بعد از تاسیس شرکت و وارد کردن کفش از ژاپن به آمریکا، Blue Ribbon Sport توانست تا کفشهای ژاپنی Onitsuka Tiger که امروزه بنام ASICS شناخته می شوند را در آمریکا شناسانده و بازار خوبی برایش فراهم سازد.
پس از فروش خوب محصولات Tiger، باورمن به این فکر اقتاد تا طراحی کفشهای Tiger را بهبودسازی کند و آن را با سلایق آمریکایی منطبق سازد. پس او شروع به طراحی مجدد شکل کفشهای Tiger کرد و اتفاقا" از طراحی جدید نیز استقبال نیز شد. در موازات این عمل، نایت نیز به بازاریابی بیشتر و گسترده تر پرداخت و در مناطق و کشورهای دیگر سعی کرد تا کفشهای خود را بفروشد که او نیز در این امر موفق بود. او از جف جانسون (Jeff Johnson) که مدیر فروش بود کمک گرفت. جانسون در امر فروش و بازاریابی بسیار فعال بود و توانست مقدار زیادی از کفشهای این شرکت را به دبیرستانی ها و جوانان آمریکایی بفروشد.
Bill Bowerman موسس Nikeدر سال 1971 آنها به ابن فکر افتادند تا نام شرکت را عوض کنند. آنها نام نایک (Nike) را انتخاب کردند. این نام نامی یونانی است که به معنی خدای "پیروزی" در یونان شناخته می شود. نام جدید، علامت جدید نیز لازم داشت. برای طراحی علامت آنها از کارولین دیویدسون (Carolyn Davidson) که آن زمان دانشجوی رشته گرافیک دانشگاه هنر پورتلند (Portland) کمک گرفتند. علامت نایک را خانم دیویدسون فقط با دریافت 35 دلار آمریکا برای آنها طراحی کرد...
بخشی از فهرست مطالب مقاله مقایسه شرکت تبلیغاتی نایکی و آدیداس
جدال آدیداس و نایکی برای سلطه بر دنیای فوتبال
3.نایک( Nike)
چگونه مسوولیت سازمانی شرکت نایک را نجات داد؟
منبعی از دانش و تخصص
همفکری و انتقاد سازنده
محرکی برای نوآوری
محرکی برای پاسخگویی و پایداری
منبعی برای تمام هیاتمدیره
تاریخچه آدیداس: آدیداس کیست یا چیست؟
آدیداس کیست؟
تاریخچه
انشعاب کارخانه
رقابت با پوما
همکاری با تاپی
تولیدات
دانلود مقاله مقایسه شرکت تبلیغاتی نایکی و آدیداس