مشخصات این فایل
عنوان: iso9000 و مدیریت کیفیت
فرمت فایل: word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 72
این مقاله درمورد iso9000 و مدیریت کیفیت می باشد.
خلاصه آنچه در مقاله iso9000 و مدیریت کیفیت می خوانید :
4-6-4- تصدیق محصول خریداری شده ( Verification of Purchased
Product )
نحوة تصدیق محصولات خریداری شده باید بین شرکت و پیمانکار فرعی قبل از نهایی شدن سفارش خرید مورد توافق قرار گیرد
4-6-4-1- تصدیق به وسیلة عرضه کننده در محل پیمانکاران فرعی
چنانچه شرکت قصد دارد محصولات و مواد خریداری شده را در محل پیمانکار فرعی تصدیق قرار دهد باید ترتیبات تصدیق و روند ترخیص مواد و یا محصولات را در مدرک خرید مشخص نماید .
4-6-4-2 – تصدیق به وسیلة مشتری از محصول فراهم شده توسط پیمانکار فرعی
در مواردی که در قرارداد مشخص شده است به مشتری یا نماینده وی حق داده می شود که اقلام خریداری شده را مطابق با خواسته های تعیین شده در محل پیمانکار فرعی مورد تصدیق قرار دهد .
تصدیق به وسیلة مشتری نباید رافع مسئولیت عرضه کننده برای تامین محصول قابل قبول باشد و همچنین نباید مانعی برای عدم پذیرش بعدی به وسیله مشتری گردد .
4-7- کنترل محصول تدارک شده به وسیلة مشتری
محصولات تدارک شده توسط مشتری به محصولاتی اطلاق می شوند که متعلق به مشتری بوده و برای استفاده در برآوردن خواسته های قراردادی در اختیار شرکت قرار داده می شوند شرکت باید روش هایی را برای کنترل اعمالی نظیر تصدیق ، انبارش و نگهداری محصولات تدارک شده از طرف مشتریان تهیه نموده و برقرار نگاه دارد .
محصولی که آسیب دیده یا از بین رفته باشد باید ثبت و به مشتری گزارش شود در صورت بروز این موارد باید با توافق مشتری نظم کاملاً تعریف شده ای ایجاد شود به نحوی که کیفیت محصول نهایی تحت تاثیر قرار نگیرد .
تصدیق محصول توسط شرکت از مسئولیت مشتریان برای تدارک محصولات قابل قبول نخواهد کاست .
4-8- شناسایی و ردیابی محصول ( Product identification and Traceability )
شرکت باید روش هایی برای شناسایی محصول به طرق مناسب از هنگام دریافت کالا ونیز در تمام مراحل تولید تحویل و نصب تهیه نموده و برقرار نگهدارد .
چنانچه ضرورت ایجاد نماید و ردیابی محصول یک خواسته مشخص شده باشد باید رویه ای برای شناسایی و علامتگذاری هر یک از محصولات یا هر دسته محصول ( batch ) تهیه نموده و برقرار نگهدارد . این علامتگذاری باید ثبت گردد .
4-9- کنترل فرآیند ( Process Control )
شرکت باید فرآیندهای تولید نصب و ارائه خدمات خود را که مستقیماً بر کیفیت اثر می گذارد مشخص و برنامه ریزی نماید شرکت باید اطمینان باید که این فرآیند ها تحت شرایط کنترل شده به اجرا در می آیند شرایط کنترل و تسلط بر تمامی عواملی که بر فرایند تاثیر می گذارد اشاره دارد و شامل موارد زیر است :
• تهیه روش های اجرایی مدون برای چگونگی تولید ، نصب و ارائه خدمات در حالتی که فقدان این رویه ها بر کیفیت تاثیر منفی بگذارد .
• به کارگیری تجهیزات مناسب برای تولید ، نصب و همچنین استفاده از محیط کار مناسب
• انطباق با استانداردهای یا مقررات مرجع و یا طرح های کیفیت و روش های اجرایی
• تحت نظر گرفتن و کنترل عوامل فرآیند و ویژگیهای محصول
• تائید فرایندها و تجهیزات به نحوه مقتضی
• معیارهای مهارت در انجام کار که باید به کاربردی ترین نحو ممکن ارائه شوند .
• نگهداری و تعمییر تجهیزات به منظور اطمینان از تداوم قابلیت فرایند .
در مواردی که نتایج فرآیندها را نتوان از طریق بازرسی و آزمایش بعدی محصول مورد تصدیق قرار داد ( فرآیندهای خاص ) و همچنین در مواردی که برای مثال نارسایی های فرآوردی فقط پس از کاربرد یا مصرف فرآورده مشخص می شود فرآیندها باید توسط کارکنان واجد صلاحیت به اجرا درآیند و یا باید شاخصها و عوامل فرآیند دائماً تحت مراقبت و کنترل قرار گیرند تا بتوان اطمینان حاصل کرده خواسته های تعیین شده برآورده می شوند .
سوابق فرآیندها ، تجهیزات و کارکنان واجد شرایط باید به نحوه مقتضی نگهداری شوند .
4-10 – بازرسی و آزمایش ( Inspection and Testing )
4-10-1 – کلیات
شرکت باید روش هایی برای فعالیتهای بازرسی و آزمایش به منظور تصدیق برآورده شدن خواسته های تعیین شده برای محصول تهیه نموده و برقرار نگهدارد بازرسی و آزمایش مورد نیاز و سوابقی که می بایست نگهداری شود باید جزء به جزء در طرح کیفیت یا روش های اجرایی ثبت و مستند گردد .
4-10-1 – بازرسی و آزمایش اقلام دریافتی ( receving Inspection testing)
شرکت باید اطمینان یابد که اقلام ورودی تا هنگامی که مورد بازرسی قرار نگرفته و یا به گونه ای دیگر ازجهت انطباق آنها با خواسته های مشخص شده تصدیق نشده اند مورد استفاده یا تحت فراوری قرار نمی گیرند .
در مواردی که اقلام تأمین شده قبل از تصدیق برای تولید اضطراری ، ترخیص گردد این اقلام باید به طور بارزی مشخص و ثبت شود تا در صورت عدم انطباق با خواسته های تعیین شده برای محصول تهیه نموده و برقرار نگهدارد . بازرسی و آزمایش مورد نیاز سوابقی که می بایست نگهداری شود باید جزء به جزء در طرح کیفیت یا روش های اجرایی ثبت و مستند گردد .
4-10- 2 – بازرسی و آزمایش اقلام دریافتی ( Receving Inspection and testing )
شرکت باید اطمینان یابد که اقلام ورودی تا هنگامی که مورد بازرسی قرا نگرفته و یا گونه ای دیگر از جهت انطباق آنها با خواسته های مشخص شده تصدیق نشده اند مورد استفاده یا تحت فرآوری قرا نمی گیرد .
در مواردی که اقلام تأمین شده قبل از تصدیق برای تولید اضطراری ترخیص گردد این اقلام باید طوری بارزی مشخص و ثبت شود تا در صورت عدم انطباق با خواشتههای مشخص شده فراخوانی جمع آوری و جایگزینی آنها امکان پذیر باشد .
4-10-3- بازرسی و آزمایش در حین فرآیند ( In Process inspection and testing )
بازرسی در حین فرآیند که بازرسی مرحله ای یا بازرسی میانی نیز نامیده می شود با هدف آشکار سازی عدم تطابق در هر یک از مراحل فرآیند انجام می شود .
شرکت باید :
• محصول را بر طبق آنچه که در طرح کیفیت و یا روش های اجرایی مربوط مقرر شده است بازرسی و آزمایش نماید .
• محصول را تا هنگام اتمام بازرسی و آزمایش های خواسته شده یا تا دریافت گزارش بازرسیهای لازم متوقف نگهدارد مگر هنگامی که محصول بر اساس رویه های فراخوان اضطراری ترخیص شده باشد .
4-10-4- بازرسی و آزمایش نهایی ( Final Inspection and Testing )
بازرسی نهایی یک فعالیت مهم مدیریت و تضمین کیفیت بوده و آخرین فرصت شرکت برای تصدیق تطابق کلی محصول یا خواسته های مشتری است .
شرکت باید تمام بازرسی ها و آزمایشهای نهایی را بر طبق طرح کیفیت و یا روش های اجرایی مربوط انجام دهد تا بدین ترتیب سند برآورده ساختن خواسته های کیفی مشخص شده در محصول نهایی تکمیل گردد . هیچ محصولی نباید خارج شود مگر هنگامی که تمامی فعالیتهای مشخص شده در برنامه کیفیت و یا در رویه های مدرن در مورد آن به نحو رضایت بخشی انجام گرفته و تکمیل شده باشد و داده ها و مدارک مربوط نیز موجود بوده و تایید هم شده باشد .
4-10-5- سوابق بازرسی و آزمون ( Inspection and test records )
شرکت باید سوابق مدونی را دال بر آن که محصول مورد بازرسی و آزمایش قرار گرفته است ایجاد و برقرار نگهدارد این سوابق باید به روشنی نشان دهند که فراورده در بازرسی ها و آزمون ها بر طبق معیارهای پذیرش تعیین شده قبول یا رد شده اند هر گاه محصولی در ه نوع بازرسی یا آزمایش رد شود باید روش های نترل فرآورده منطبق به کار گرفته شود این سوابق باید محل سازمانی مجاز و مسئول ترخیص محصول را مشخص کنند .
4-11- کنترل و تجهیزات بازرسی ، اندازه گیری و آزمون
( Contorol of Inspection , Measuring and test Equipment )
4-1-11 – کلیات
اندازه گیری یا آزمون در صورتی مفید است که بتوان به نتایج حاصل از آن اعتماد داشت تجهیزات و وسایل اندازه گیری و ازمایش باید سطح مطلوب دقت و سازگاری را در زمان استفاده دارا باشند .
شرکت باید روشهای اجرایی مدون برای کنترل و کالیبره کردن ( بر سنجیدن ) و نگهداری تجهیزات بازرسی اندازه گری و آزمون ( از جمله نرم افزارهای آزمون ) که توسط شرکت برای اثبات انطباق محصول با خواسته های مشخص شده به کار می رود تهیه و به روز نگهدارد تجهیزات بازرسی اندازه گیری و آزمون باید به گونه ای به کار گرفته شوند که اطمینان حاصل شود که خطاهای احتمالی اندازه گیری معلوم بوده و با قابلیت اندازه گری مقرر شده سازگارند .
این وسایل و تجهیزات همچنین باید در فواصل زمانی از پیش تعیین شده مورد بررسی های مجدد قرار گیرد شرکت باید گستردگی و دفعات این گونه بررسیها را تعیین نموده و سوابق مربوط را به عنوان مدرک اثبات مراقبت و کنترل این وسایل نگهداری کند .
4-11-2- روشهای اجرایی کنترل ( Control procedure )
شرکت باید موارد زیر در مراقبت و کنترل تجهیزات بازرسی و اندازه گیری اعمال نماید .
• اندازه گیریهایی که باید انجام گیرد و میزان صحت مورد نیاز آنها را تعیین نموده و همچنین تجهیزات بازرسی اندازه گیری و آزمون را به گونه برگزیند که قابلیت لازم را از نظر صحت و دقت داشته باشد .
• تمام تجهیزات بازرسی و اندازه گیری و آزمون را در فواصل زمانی از پیش تعیین و یا قبل از استفاده کالیبره و تنظیم نماید و مبنای معتبر ( ملی و بین المللی ) مورد استفاده برای کالیبره کردن باید به صورت مکتوب ذکر شود .
• فرآیند به کارگرفته شده برای کالیبره کردن تجهیزات بازرسی ، اندازه گیری و آزمون باید مشخص شود .
• تجهیزات بازرسی اندازه گیری ، اندازه گیری و آزمون را با یک نشانگر مناسب یا با سوابق شناسایی کننده تائید شده ای مشخص نماید تا وضعیت کالیبره کردن را نشان دهد
• سوابق کالبیره کردن تجهیزات بازرسی اندازه گری و ازمون باید نگهداری شود .
• هر گاه معلوم شود که تجهیزات بازرسی ، اندازه گیری و ازمون از وضعیت کالیبره بودن خارج شده اند اعتبار نتایج قبلی بازرسی ها و آزمونهای را مورد ارزیابی قرار داده و مستند نماید .
• اطمینان حاصل نماید از این که شرایط محیطی برای کالبیره کردن ها بازرسی ها ، اندازه گیری و آزمون به گونه ای است که صحت و مناسب بودن برای استفاده در آنها حفظ می گردد .
• وسایل بازرسی ، اندازه گیری و ازمون شامل سخت افزار و نرم افزار را از دستکاریهایی که ممکن است کالیبراسیون را بی اعتبار سازد محافظت کند .
4-12- وضعیت بازرسی و آزمون ( Inspection and test staus )
هدف اصلی یک سیستم کیفیت حصول اطمینان از این است که فقط محصولاتی که با مشخصه های فنی مورد توافق با مشتری مطابقت دارند به مشتری تحویل داده می شوند .
وضعیت فرآورده از نظر بازرسی و آزمون باید با وسایل و یا علائم مناسب مشخص شود که انطباق یا عدم انطباق یک فرآورده را با توجه به بازرسیها و آزمونهای کیفیتی انجام شده نشان دهد .
فرآورده هایی که دارای وضعیت بازرسی متفاوت هستند باید به وضوح مشخص شده و به طور مجزا نگهداری شوند اطلاعات این وضعیت باید بر روی محصولات با علائمی به طور مستقیم ( به وسیله رنگ زدن ، چک کردن ، مهر زدن یا استفاده از کد رنگی ) یا به طور غیر مستقیم به وسیله بر چسب زدن علامت زدن روی کارت فرآیند با گردش کار مرتبط با محصولات نشان داده شود .
4-13 – کنترل محصول نامنطبق ( Conrtol of Nonconforming Product )
4-13 – کلیات
در هیچ سیستم ساخت و تولیدی نمی توان احتمال تولید محصولات نامنطبق با مشخصه های فنی را رد نمود . شرکت باید روش هایی را تهیه و برقرار نگهدارد تا اطمینان یابد که از استفاده یا مونتاژ ناخواسته محصولی که خواسته های مشخص شده منطبق نیست جلوگیری به عمل می آید .
این کنترل باید در برگیرنده شناسایی مستند سازی ، ارزیابی ، جداسازی ( صورت امکان ) تعیین و تکلیف برای محصول ناطلق و اعلام به بخشهای ذیربط باشد .
4-13-2- بازنگری و تعیین تکلیف در مورد محصول نامنطبق
( Review and Disposition of Nonconforming Product )
مسئولیت بازنگری و اختیار تکلیف در مورد محصول نامنطبق باید تعیین گردد محصول نامنطبق باید بر طبق روش اجرایی مدونی مورد بازنگری و ارزیابی قرار گیرد .
هر گاه در قرارداد خواسته شده باشد باید نوع استفاده یا تعمیر مورد نظر برای محصول نامنطبق برای کسب اجازه ارفاقی ، به مشتری یا نماینده وی گزارش شود توضیحات مربوط به عدم انطباق و خطاهای پذیرفته شده همچنین چگونگی تعمیرات باید ثبت شود تا وضعیت واقعی را نشان دهد .
محصول بازکاری شده یا تعمیر شده باید بر طبق طرح کیفیت و یا روشهای اجرایی مربوط مورد بازرسی مجدد قرار گیرد .
بخشی از فهرست مطالب مقاله iso9000 و مدیریت کیفیت
2/1 – وظیفة ISO :
کند .
3/1 - صدور گواهینامة ISO 9000
4/1 – علامت ISO و استاندارهای ISO 9000
5/1 – QSAR
فصل دوم : کیفیت و مدیریت کیفیت
1- تاریخچه کیفیت و روند تکاملی آن
تفییرات در مفهوم کیفیت
2/1 – مفهوم کیفیت :
مدیریت کیفیت فراگیر ( جامع ) TQM
2/3 – مفاهیم کلیدی در TQM
مفهوم مدیریت در TQM
استاندارهای ISO 9000
– خانوادة ISO 9000
استاندارد ایزو 9001 :
استاندارد ایزو 9003
استاندارد ایزو 8402
پیش نویس ( بررسی در کمیته ) ( ISO / CD )
مروری ب عناصر سیستم کیفیت بر اساس استاندارد ISO 9001
مسئولیت مدیریت ( Management Responsibility )
4-1-1- خط مشی کیفیت ( Quality Policy )
4-2 – سیستم کیفیت ( Quality System )
طرحریزی کیفیت ( Quality Planning )
4-4-4- داده ها به طراحی ( Design Input )
4-6-2- ارزیابی پیمانکاران فرعی ( Evaluation of Subcontractor )
تصدیق محصول خریداری شده
4-8- شناسایی و ردیابی محصول ( Product identification and Traceability )
4-9- کنترل فرآیند ( Process Control )
4-10-3- بازرسی و آزمایش در حین فرآیند ( In Process inspection and testing )
4-10-5- سوابق بازرسی و آزمون ( Inspection and test records )
4-12- وضعیت بازرسی و آزمون ( Inspection and test staus )
4-13-2- بازنگری و تعیین تکلیف در مورد محصول نامنطبق
( Review and Disposition of Nonconforming Product )
4-15-5- نگهداری ( Preservation )
4-18- آموزش ( Training )
فصل چهارم : مستندات سیستم کیفیت
4/2 – شکل و ساختار نظامنامة کیفیت
6/2- آماده سازی نظامنامه کیفیت
1/3- تعریف و محتوا
فرم ها
6- کد گذاری مستندات
دانلود منقاله iso9000 و مدیریت کیفیت