نوع فایل: word
قابل ویرایش 91 صفحه
چکیده:
صحنه رقابت پر از شرکتهایی است که میخواهند برای تلفنهای همراه، نرمافزار اپنسورس بسازند اما این شرکتها در صورت همکاری با یکدیگر در برابر مایکروسافت و اپل شانس بیشتری خواهند داشت. به تازگی وقتی صحبت از نرمافزار گوشی تلفن همراه میشود همه میخواهند محصولشان اُپنسورس باشد. در کمتر از دو سال سه اتحاد مختلف میان شرکتهای فعال در زمینه فناوری برای ساختن سیستمعامل موبایل تشکیل شده است.
ناگهان کسب وکار ساختن سیستمعامل گوشی موبایل که تاکنون پشت درهای بسته و به صورت انحصاری برای هر شرکت انجام میشد- کاملاً اپنسورس شده است.کمتر از سه سال پیش زمانی که سیستم عامل آندروید برای نخستین بار توسط کنسرسیومی به رهبری گوگل معرفی شد، کمتر کسی پیشبینی میکرد که در این مدت کوتاه این سیستم عامل موفق به پیشی گرفتن از سیستم عاملهای پرطرفدار و جا افتاده تلفن همراه چون ویندوزموبایل، لینوکس و پالم شده و خود را به عنوان تهدیدی جدی برای رقبایی چون سیمبین، RIM و آیفون نشان دهد. آندروید پا را از این هم فراتر گذاشته و علاوه بر حضور قدرتمند در بازار تلفنهای همراه هوشمند، وارد عرصههای دیگری مانند تبلتها و حتی تلویزیون نیز شده است.
مقدمه:
پیش از ورود به اطلاعات مربوط به آندروید، نخست به نام آن میپردازیم. بنابر ترجمه دیکشنری کمبریج، آندروید این گونه تعریف شده است: «یک ربات (ماشینی که به وسیله کامپیوتر کنترل میشود) که به گونهای ساخته شده تا شکل ظاهری شبیه به انسان داشته باشد.» شاید بتوان نزدیکترین معنی در زبان فارسی به آندروید را آدم آهنی یا آدم ماشینی دانست.
از مدیریت شرکت کوچک آندروید تا مدیریت پروژه در خلاقترین شرکت جهان در ماه ژوئیه سال ۲۰۰۵ گوگل شرکت آندروید در پالو آلتوی کالیفرنیا را خرید. شرکت کوچک آندروید که توسط اندی روبین، ریچ ماینرز، نیک سیرز و کریس وایت پایهگذاری شده بود، در زمینه تولید نرمافزار و برنامههای کاربردی برای تلفنهای همراه فعالیت میکرد. اندی روبین مدیر ارشد اجرایی این شرکت پس از پیوستن آندروید به گوگل به سمت قائممقام مدیریت مهندسی این شرکت و مسئول پروژه آندروید در گوگل منصوب شد.
در واقع میتوان روبین را پایهگذار آندروید دانست. چرا که وی علاوه بر اینکه ایده تولید آندروید را در شرکت کوچک خود پرورش داد، در سمت مدیر این پروژه در شرکت گوگل توانست ایده خود را پیادهسازی کند و سیستم عامل آندروید را با نام شرکت کوچک پیشین خود روانه بازار نماید.
تیم آندروید به رهبری روبین فعالیت خود را برای تولید پلتفرم موبایل مبتنی بر کرنل لینوکس آغاز کردند. درز اخباری از فعالیتهای این تیم به خارج از گوگل، سبب بروز شایعاتی مبنی بر تمایل گوگل به تولید تلفن همراه در اواخر سال ۲۰۰۶ گردید. این شایعات زمانی بیشتر قوت گرفت که در سپتامبر ۲۰۰۷ نشریه اینفورمیشن ویک در گزارشی خبر از ثبت چندین حق امتیاز و اختراع در حوزه تلفن همراه توسط گوگل داد.
فهرست مطالب:
مقدمه
فصل اول
آشنایی با سیستم عامل Symbian
کرنل سیستم عامل Symbian
Thread ها در Symbian
زبان های قابل استفاده در سیمبین
فصل دوم
آشنایی با Apple Ipad
صفحه نمایش iPad
اینترفیس و ساختاری منوئی
فصل سوم
نصب ویژوال استودیو 2008
ایجاد نخستین برنامه ویندوز موبایل
آماده سازی و اجرای برنامه
شبیه سازی دستگاه و مدیریت شبیه ساز
تنظیم مشخصات شبیه ساز
فصل چهارم
مقایسه سیستم عامل ها
گوشی های بدون سیستم عامل
سیستم عامل سیمبیان(symbian )
گوشی های سیمبیان UIQ وUIQ3
گوشی های سیمبیان سری۶۰، سری ۶0
گوشی های سیمبیان سری ۶۰ ویرایش سوم
گوشی های سیمبیان سری ۶۰ ویرایش پنجم
ویندوز موبایل ها
سیستم عامل جدید بادا سامسونگ
فصل پنجم
برنامه نویسیANDROID
رابطه اندروید و جاوا
فرمت فایل های پشتیبانی شده
معماری
محیط برنامهنویسی اندروید
نصب و راه اندازی شبیه ساز
اولین برنامه
درباره extends و implements
دومین برنامه (کار با DataBase)
سومین برنامه (Google Map)
کلاس HelloItemizedOverlay
منابع
منابع و مأخذ:
- android.com
- w3schools.com
- msdn.microsoft.com
- academictutorials.com
پروژه برنامه نویسی تلفن های همراه مبتنی بر سیستم عامل اندروید. doc