
حضور دیگران
•نورمن تریپلت به گروهی از کودکان اموزش داد تا قرقره چوب ماهی گیری را در مدت زمان معین با بیشترین سرعت که میتوانند بچرخانند.در مواردی دو کودک با هم و هر یک با چوب ماهی گیری خود و در موارد دیگر کودک به تنهایی این کار را انجام داد.
•تریپلت گزارش داد که بسیاری از کودکان وقتی کودک دیگری در حضور آن ها همان کار را انجام میدهد با سرعت بیشتری این کار را انجام میدادند تا زمانی که تنها بودند.این موقعیت را همکوشی میگویند.
آسان سازی اجتماعی
•کمی بعداز آزمایشات تریپلت درباره همکوشی روانشناسان کشف کردند که حضور تماشاچی منفعل یعنی تماشاچی به جای همکوش نیز عملکرد را آسان میکند این اثرات همکوشی در حضور تماشاچی را آسان سازی اجتماعی نامیده اند
•رابرت زایونک متوجه شد که پاسخ های ساده یا پاسخ های بسیار تمرین شده یا پاسخ های غریزی از قبیل خوردن در حضور همکوشان یا تماشاچیان تسهیل میشود اما پاسخ های پیچیده یا تازه اموخته شده نوعا مختل میگردند.
•به عنوان مثال افراد مازهای ساده یا فهرست کلمات آسان را درحضور تماشاچی سریعتر ولی مازهای پیچیده یا فهرست کلمات دشوا را کندتر می آموزند.
احساس رقابت یا ملاحظات ارزیابی شدن
•یک نظریه معتقد است که آسان سازی اجتماعی در انسان ها ناشی از صرف حضور دیگران نیست بلکه به احساس رقابت یا ملاحضات ارزیابی شدن وابسته است.
•تحقیقات اولیه مربوط به همکوشی نشان داده است که اگر همه عناصر رقابت ورقابت جویی برداشته شود اثرات آسان سازی اجتماعی کاهش یافته و یا ازبین می رود
•تحقیقات دیگر حاکی از آن است که میزان تاثیر تماشاچی بستگی به این دارد که فرد تا چه اندازه احساس میکند که در معرض ارزیابی شدن قرار دارد.نظریه حواسپرتی-تعارض
•برای توجیه اثر آسان سازی اجتماعی دو نظریه دیگر عرضه شده است.
•1.حواسپرتی-تعارض:بران است که حضور دیگران سبب حواسپرتی شخص شده و این تعارض را در او ایجاد میکند که توجه خود را چگونه به حضور شخص دیگر یا تکلیفی که باید انجام گیرد متمرکز کند.
شامل 35 اسلاید powerpoint
دانلود پاورپوینت روانشناسی اجتماعی