مشخصات این فایل
عنوان: مدیریت تعارض
فرمت فایل: word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 25
این مقاله در مورد مدیریت تعارض می باشد .
بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله مدیریت تعارض
جایگاه تعارض در مدیریت
بنابر آنچه که گذشت نتیجه می گیریم آنچه که تعارض را ایجاد می کند، وجود نظرات مختلف و سپس ناسازگاری یا ضد و نقیض بودن آن نظریات است. درک نظرات مختلف به مدیران کمک می کند تا شیوه مناسبی را برای حل تعارض انتخاب کنند.با توجه به سیر پیشرفت مکاتب فکری مدیریت در طول سالهای اخیر، سه نظریه متفاوت در مورد تعارض ......(ادامه دارد)
نظریه تعامل
در حال حاضر تئوری تعارض حول محور دیدگاهی می چرخد که، آن را مکتب تعامل می نامند. اگرچه از دیدگاه روابط انسانی باید تعارض را پذیرفت ولی در مکتب تعامل بدین سبب پدیده تعارض مورد تأیید قرار می گیرند که یک گروه هماهنگ ، آرام و بی دغدغه، مستعد این است که به فطرت انسانی خویش برگردد، یعنی احساس خود را از دست بدهد، تنبلی و سستی پیشه کند و در برابر پدیده تغییر، تحول و نوآوری هیچ .....(ادامه دارد)
تعارض احساسی و عاطفی:
تعارضی ناشی از مشکلات میان فردی است که عواطف شدیدی از قبیل خشم، نبود اعتماد، نفرت، ترس، انزجار و مانند آن را برمیانگیزاند و بطور معمول به عنوان "برخورد شخصیتها" نامیده میشود.
تعارضهای احساسی انرژی افراد را تحلیل میبرند و آنان را از پرداختن به اولویتهای مهم کاری منحرف میسازند. اینگونه تعارضها از محیطهای متنوع گستردهای سرچشمه میگیرند و بیشتر در میان کارکنان و همچنین در روابط میان رئیس و مرئوس مشاهده ......(ادامه دارد)
تعارض بنیادین:
الف. تعارض در هدف: این نوع تعارض را نبود سازگاری میان نتایج مورد انتظار یا اولویت تعریف کردهاند.
ب. تعارض رویهای: این نوع تعارض به اختلاف نظر افراد نسبت به چگونگی حل مسأله اشاره دارد.
ج. تعارض شناختی: این تعارض از ناسازگاری افکار و اندیشههای درون فردی یا میان .....(ادامه دارد)
تعارض میان سازمانی:
تعارضی را که میان دو یا چند سازمان رخ میدهد تعارض میان سازمانی گویند. به طور معمول تعارض میان سازمانی به عنوان رقابت میان سازمانهایی که در یک بازار فعالیت میکنند تلقی میشود. نمونه بارز این نوع تعارض مبارزه مداوم میان خودرو سازان کشورهای مختلف با یکدیگر است.
رفع تعارض (حل اختلاف):
• فنون حل اختلاف که کدخدا منشی:
1-تسهیل
2-آشتی
3-بازنگری همکاران
4-پیگیر شکایات
5-میانجی
6-حکم
فهرست مطالب مقاله مدیریت تعارض
مدیریت تعارض
جایگاه تعارض در مدیریت
مفهوم تعارض
نظریه روابط انسانی
نظریه تعامل
نظریه سنتی
تقسیم بندی تعارضات سازمانی
ارزیابی منشأ تعارضات سازمانی
مدیریت تعارض
تعارض در فرد ، گروه یا سازمان
تحولات در نگرشهای ایجاد تعارض:
سه دیدگاه تعارض :
تعارض در هدف:
تعارض احساسی و عاطفی
سطوح تعارض:
تخصصگرائی
تعارض میان سازمانی
منابع و مأخذ
فهرست منابع مقاله مدیریت سازمانی
کوزان، کمیل.(۱۳۷۱). تأثیرات فرهنگ بر شیوه اداری تعارض های درون پرسنلی، ترجمه محمد جواد حضوری. مجله دانش مدیریت. شماره ۱۸.
-مشبکی، اصغر.(۱۳۷۷). مدیریت رفتار سازمانی(تحلیل کاربردی، ارزشی از رفتار انسانی). (چاپ اول)، تهران: انتشارات ترمه.
-میرکمالی، سید محمد. (۱۳۷۱). مدیریت تعارض. مجله دانش مدیریت. شماره ۱۹.
-ادیزس، ایساک(۱۳۷۳). دوره عمر سازمان(چاپ اول)، ترجمه کاوه محمد سیروس، تهران: نشر اشراقیه
-بزاز جزایری، سید احمد. مهارت های مدیریت تعارض، مجله تدبیر، شماره ۸۶.
-جی هیکس، هربرت و گولت، سی ری،(۱۳۶۸). تئوری های سازمان و مدیریت ترجمه گوئل کهن. تهران: انتشارات اطلاعات.
-دفت، ریچارد.(۱۳۷۴). تئوریهای سازمان و طراحی ساختار تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
-رابینز استیفن(۱۳۶۹) مبانی رفتار سازمانی(چاپ اول)، ترجمه قاسم کبیری. تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
-رابینز، استیفن(۱۳۶۹). مدیریت رفتار سازمانی(رفتار گروهی)، جلد دوم(چاپ اول)، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی. تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی.
-سلطانی، ایرج. نقش روابط انسانی در افزایش بهره وری سازمان های صنعتی. مجله مدیریت دولتی. شماره های ۲۹ و ۳۰.
-سلطانی، ایرج(۱۳۷۷). تعارض فردی در سازمان. مجله تدبیر، شماره ۸۳.
دانلود مقاله مدیریت تعارض