مشخصات این فایل
عنوان: شرکت بافندگی با ژاکارد
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 65
این گزارش کارآموزی درمورد شرکت بافندگی با ژاکارد می باشد.
بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از گزارش کارآموزی شرکت بافندگی با ژاکارد
اجزاء یک دستگاه بافندگی
بافندگی تکنیکی است که توسط آن می توان یک سطح بافته شده ایجاد کرد سطح بافته شده عبارتست از سطحی که از بافت رفتن حداقل دو دسته نخ عمود بر هم تشکیل شده باشد. نخست دسته اول که در جهت طولی پارچه قرار دارد تار و نخ دسته دوم که عرضی پارچه قرار می گیرد پود نامیده می شود. در پارچه بافته شده باید این دسته نخ کاملاً بر هم عمود باشند.
پارچه توسط ماشین بافندگی بافته می شود. برای انجام این منظور نخ دسته اول یعنی تار بر روی غلتک نخ تار و نخ دسته دوم بر روی ماسوره نخ پود پیچیده می شود و هر دو دسته نخ را ماشین بافندگی قرار می گیرد. ماشین بافندگی از مکانیزم و اجزاء مختلفی ساخته شده است.
1- غلتک نخ تار: نخ تار بر روی غلتک نخ تار پیچیده در پشت ماشین بافندگی قرار می گیرد. نخهای تار از روی این غلتک باز شده و به سمت بالا کشیده می شود.
2- نخ تار: نخهای تار به موازات یکدیگر از روی پل نخ تار عبور می کند و بدین ترتیب جهت آنها تغییر پیدا کرده و در سطح ماشین قرار می گیرد.
3- میله های تقسیم کننده: نخهای تار بتناوب از زیر و یا از روی میله های تقسیم کننده عبور می کند.
4- ورد: نخهای تار از داخل میل میلکهای (5) آویخته شده از وردها ، عبور می کند.
5- غلتک ورد: وردها از قسمت فوقانی بر روی غلتک ورد آویخته می شود.
6- ماکو و ماسوره: نخ پود که برروی ماسوره پیچیده شده است در داخل ماکو قرار می گیرد.
7- شانه بافندگی: نخهای تار به تعداد مساوی از داخل دندانه های شانه عبور داده می شود. شانه وظیفه دارد که نخهای تار را به طور مساوی و یکنواخت در عرص پارچه تقسیم کرده و نخ پودی که در داخل دهنه قرار می گیرد به لبه پارچه متصل کند.
9- دفتین .....(ادامه دارد)
میله های تقسیم کننده نخهای تار
میله های تقسیم کننده نخهای تار از دستگاههای بافندگی دستی گرفته شده است. بر روی این دستگاهها میله های تقسیم کننده ترتیب نخهای تار را حفظ می کند تا هنگام پارگی یک نخ تار بتوان به سادگی آن را پیدا نمود. این میله ها امروزه در خیلی از ماشین ها بکار می رود. یکی از دلایل به کار بردن آنها همان بدست آوردن ترتیب مشخصی برای نخ کشی است. دلیل دیگر آن ازدیاد کششی است که در نخهای تار در دهنه پشت بوجود می آید که فقط در شرایط خاصی مورد نظر است. مثلاً نخهائی که بسیار موئی هستند و بسختی از یکدیگر جدا می شوند حال چنانچه کشش دهنده پشت کم باشد این گره ها بسختی باز می شود. یک چنین حالتی در مورد نخهای تار آهار شده نیز بروز می دهد. زیرا آهار، بعضی از نخهای مجاور را بیکدیگر می چسباند و قبل از رسیدن نخهای تار به لامها باید این اتصال از بین برود.
البته باید توجه داشت که نخهای تاری که موشی نیستند و یا آهار ندارند نیز احتیاج به میله های تقسیم کننده دارند. به طور مثال برای بافتن نخهای فیلامینت که در مقابل اصطکاک مکانیکی بسیار حساس هستند میله هیا تقسیم کننده از بهم سائیده شدن نخهای تار جلوگیری می کند. .....(ادامه دارد)
مکانیزم رزرو نخ پود
در ابتدای به بازار آمدن ماشینهای بدون ماکو چون سرعت آنها کم بود، نخها در مقابل کشش وارده به راحتی مقاومت می کردند و تنها دو ماشین جهت هوا و جهت آب به مکانیزمهای نخ پود مجهز بودند، زیرا از ابتدا سرعت آنها نسبت به سایر دستگاهها بیشتر بود. با افزایش سرعت ماشینهای بافندگی دیگر باز شدن نخ از روی بوبین جواب گوی نیاز ماشین نبود پس ماشینهای بافندگی به مکانیزم رزور مجهز شدند از جمله وظایف این دستگاه عبارتند از:
1- ایجاد کشش در نخ پود قبل از پیچیده شدن رزور.
2- اندازه گیری طول پود مورد نیاز.
3- ایجاد کشش در نخ پود در اثنای پود گذاری.
4- کشیده شدن انتهای نخ پود به عقب پس از دفتین زدن.
مکانیزم کار دستگاه بدین صورت است که نخ پود بعد از باز شدن از روی بوبین و عبور از راهنما از داخل ترموز گذشته و ه راهنماهای نخ می رسد. غلتک رزور نخ پود بعد از راهنما قرار دارد این غلتک ها از چندین قسمت تشکیل شده است. این غلتک دارای سطحی بسیار صاف و سیقلی است که دارای شیارهایی است مکانیزم کار بدین ترتیب است بعد از اینکه نخ از انتهای دستگاه وارد آن شد وارد صفحه .....(ادامه دارد)
مکانیزیم ژاکارد ( وردل)
کارت طرح این مکانیزم برخلاف مکانیزم ( ونسانزی ) از یک نوار کاغذی سبک تشکیل شده است که داخل آن سوراخ های فرمان پانچ می شود. اختلاف دیگر این مکانیزم با ( ونسانزی ) آن است که میله های فرمان مستقیماً از کارت طرح ، فرمان نمی گیرد بلکه هر میله فرمان به یک سوزن فرمان عمودی ارتباط دارد. سوزنهای فرمان عمودی وظیفه دارند که وجود یا عدم وجود یک سوراخ در کارت طرح را به میله های فرمان اطلاع دهد. این مکانیزم در شکل (1-10) نشان داده شده است.
میله های فرمان 12 بصورت افقی قرار دارد و برآمدگی میله های فرمان در جلوی قلاب ها واقع است. میله 23 از داخل شیار انتهای میله های فرمان عبور می کند و در مقابل راهنمای 21 قرار می گیرد. قلاب های 17 ، دو شاخه و فنری ساخته شده اند و انتهای شاخه جلوی آن بصورت قلاب درست شده است. سوزن های فرمان عمودی 11 در وسط دارای حلقه ای است که میله های فرمان افقی 12 از داخل آن عبور می کند. .....(ادامه دارد)
اصول کار ژاکارد
هر نخ تار از داخل یک میلک عبور می کند و هر میل میلک از پایین به وزنه و یا فنر متصل است. میل میلک از بالا توسط ریسمان واسطه به طول تقریبی 17 سانتیمتر به ریسمان اصلی به طول تقریباً 250 سانتیمتر متصل می شود. شکل(3-3)
ریسمان ها از داخل سوراخهایی که در داخل تخته ریسمان وجود دارد، به ترتیب خاصی عبور می کند. هر ریسمان از بالا توسط یک ریسمان واسطه به قلاب ماشین ژاکارد متصل می شود.
ریسمان های واسطه فوقانی نیز از داخل سوراخهای مربوط به خود و از داخل تخته قلاب عبور می کند. هر قلاب به یک میله فرمان افقی که در مقابل کارت فرمان قرار دارد و توسط تخته راهنمای میله ها هدایت می شود ، مربوط است.
هر کارت فرمان که به شکل مستطیل است ، برروی یک سطح سیلندر فرمان مربوطه قرار می گیرد. برای بالا بردن یک نخ تار باید در کارت طرح و در مقابل میله فرمان مربوطه ، یک سوراخ وجود داشته باشد . هنگامی که کارت طرح در مقابل میله ها قرار می گیرد ؛ میله فرمان به داخل سوراخ کارت طرح وارد می شود و در نتیجه قلاب آن در مسیر بالابر واقع می گردد. با بالا رفتن بالابر ، قلاب و ریسمان و .....(ادامه دارد)
بخشی از فهرست مطالب گزارش کارآموزی شرکت بافندگی با ژاکارد
بافندگی
2-2- اجزاء یک دستگاه بافندگی
2-3-کنارگیر پارچه
2-4- ورد ماشین بافندگی
2-5- میل میلک
2-6- لامل و دنده شانه ای
2-7- غلتک نخ تار
2-8- پل نخ تار
2-9- میله های تقسیم کننده نخهای تار
2-10- پل پارچه
2-11- غلتک پیچیدن پارچه
2-12- دفتین زدن در ماشین های بافندگی سولرز
2-13- تنظیم ماشین سولرز
2-15- مکانیزم کنترل کننده نخ تار
2-16- مکانیزم رزرو نخ پود
2-16-1 مکانیزم کنترل نخ پود
2-17- کنترل کننده زمان کار
2-18- حس کننده C
2-19- حس کننده D
2-20- حس کننده E
2-21- سیستم حرکت راپیرها
2-22- تنظیم درجه ماشین
2-23- کلاچ
2-24- تغییر سرعت ماشین
2-25- سوار کردن راپیرها
2-26- محفظه نوار راپیر
2-27- راپیر سمت راست
2-28- راپیر سمت چپ
2-29- دفتین و شانه
2-30- رگولاتور منفی غلتک نخ تار
2-31- رگلاتور غلتک پارچه
2-33- انواع دهنه در لحظه دفتین زدن
2-34- لحظه تشکیل دهنه
2-35- عیوب بافت پارچه
2-36- چله پیچی مستقیم
2-37- تعمیر و نگهداری ماشین چله پیچی
2-38- اهداف بوبین پیچی
2-39- نخ کشی
2-40- ماشین گره زنی
فصل سوم معرفی و توضیحات دستگاه ژاکارد
3-1- یادآوری
3-2- تکرار طرح بافت
3-3- ترسیم طرح ژاکارد
3-4- مکانیزم تشکیل دهنه ژاکارد
3-5- اصول کار ژاکارد
3-5-1 مکانیزم ژاکارد ( ونسانزی)
3-5-2- مکانیزیم ژاکارد ( وردل)
3-7- ژاکارد الکترونیکی گروسه
3-8- مراحل مختلف آماده کردن ماشین ژاکارد
3-8-2- راپورت تار
3-8-3- راپورت ماشین
3-9- ریسمان کشی
3-9-1- ریسمان کشی باز
3-9-2- ریسمان کشی مورب
3-10-1- ریسمان کشی متوالی
3-10-2- ریسمان کشی جناغی
3-12- اتصال ریسمان ها به قلاب ها
3-13- اتصال ریسمان ها به میل میلک
3-14- تقسیم بندی میل میلک ها
فهرست اشکال
شکل 2-1- نمای کلی یک دستگاه بافندگی
شکل 2-2- نمای کنارگیر سوزنی
شکل 2-3- ورد ماشین بافندگی
شکل 2-4- میل میلک های ماشین بافندگی
شکل 2-5- نمای سیر حرکت نخ و تشکیل پارچه
شکل 2-6- غلطک پیچیدن پارچه
شکل 2-7- مکانیزم انتقال نیرو برای کناره گیر پارچه
شکل 2-8- کنرل کننده پاره گی نخ پود
شکل 3-1- ترسیم طرح ژاکارد قسمت A
شکل 3-2- کارت پانچ برای فرمان به ژاکارد
شکل 3-3- نخ کشی ژاکارد
شکل 3-4- قرار گیری پلاتین ها
شکل 3-5- سیلندر فرمان ژاکارد
شکل 3-6- سیلندر فرمان ژاکارد
شکل 3-7- سیلندر فرمان ژاکارد
شکل 3-8- سیستم انتقال و اجرای فرمان ژاکارد
شکل 3-9- سیلندر فرمان و جعبه فنر میله های ژاکارد
شکل 3-10- نمای از بالای ژاکارد ونسازی
شکل 3-11- نمای از بالای ژاکارد وردل
شکل 3-12- ژاکارد الکترونکی گروسه
شکل 3-13- تخته ریسمان
شکل 3-14- ریسمان کشی باز
شکل 3-15- ریسمان کشی مورب
شکل 3-16- ریسمان کشی متوالی برای چند راپورت نقش
شکل 3-17- ریسمان کشی متوالی بای 5/2 راپورت
شکل 3-18- ریسمان کشی جناغی
شکل 3-19- ریسمان کشی برای پارچه های راه راه طولی
شکل 3-20- اتصال ریسمان ها به قلاب ها
شکل 3-21- اتصال ریسمان ها به میل میلک
جدول 3-1- ترتیب ریسمان کشی
جدول 3-2- تقسیم بندی میل میلکها در نخ کشی ژاکارد
دانلود گزارش کارآموزی شرکت بافندگی با ژاکارد