فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق پیوست فرهنگى کلید احیاء تمدن اسلامى

اختصاصی از فی گوو دانلود تحقیق پیوست فرهنگى کلید احیاء تمدن اسلامى دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق پیوست فرهنگى کلید احیاء تمدن اسلامى


دانلود تحقیق پیوست فرهنگى کلید احیاء تمدن اسلامى

مقام معظم رهبرى، اخیراً خطاب به اعضاى شوراى عالى انقلاب فرهنگى، بر ضرورت وجود «پیوست فرهنگى» براى طرح‏هاى اجرائى تاکید فرمودند و در پى آن جمعى از وزرا و کارشناسان ارشد، مأمور بررسى و تهیه نظامنامه این موضوع شدند. به منظور غنى‏بخشیدن به این حرکت مبارک، این مقاله تنظیم شده است تا تقدیم دست‏اندرکاران این فعالیت شود، در این مقاله تلاش شده است فلسفه، اهمیت، ابعاد و پیشنهاداتى براى اجرائى‏نمودن این دستور مقام معظم رهبرى ارائه گردد:

فلسفه وجودى پیوست فرهنگى
براى شناخت کارکرد پیوست فرهنگى، مى‏توان با بهره‏گیرى از نظرات جامعه‏شناسانى چون پارسونز فعالیت‏ها و ارتباطات موجود در جامعه را به چهار گروه کلى تقسیم نمود.
گروه اول: فعالیت‏ها و ارتباطاتى است که به منظور تولید، توزیع و مصرف کالا و خدماتى که براى رفع نیازهاى‏جسمى و مادى افراد جامعه شکل مى‏گیرد، که این مجموعه در قالب «نظام اقتصادى» طبقه‏بندى مى‏شود.
گروه دوم: فعالیت‏ها و ارتباطاتى است که براى شکل‏دهى و ساماندهى نظام قدرت براى اداره امور جامعه صورت مى‏گیرد، که این مجموعه را به عنوان «نظام سیاسى» جامعه تعریف مى‏کنیم.
گروه سوم: تامین کالا و خدماتى است که در کنار نیازهاى مادى که افراد در پى آن خواهند بود براى اداره مطلوب یک جامعه به عنوان کالاى عمومى مطرح مى‏شود، که شامل تأمین امنیت داخلى، دفاع از مرزها، سامان‏دهى و رفع اختلافات حقوقى افراد جامعه، تأمین بهداشت و حفظ محیط زیست و مسائلى از این قبیل مى‏شود که این دسته از فعالیت‏ها را در قالب «نظام اجتماعى» یا امور عمومى، طبقه‏بندى مى‏کنند.
گروه چهارم: فعالیت‏ها و ارتباطاتى است که در جامعه صورت مى‏گیرد تا نیازهاى متعالى بعد انسانى افراد جامعه را تامین کند و به زندگى فردى و اجتماعى بشر روح و معنا ببخشد، این فعالیت‏ها و ارتباطات برخلاف فعالیت‏ها و ارتباطات سه گروه دیگر که بسیار ملموس بوده و قابل شاخص‏گذارى، ارزیابى و شناسائى و در نتیجه قابل سیاست‏گذارى و مدیریت هستند، چون با نظام اعتقادات، باورها و گرایشات درونى افراد جامعه سروکار دارد، فرایندى پیچیده و نحوه اعمال مدیریت بر آنها بسیار متفاوت و نسبى بوده و با سازوکارهاى متفاوتى صورت مى‏پذیرد.
مجموعه فعالیت‏ها و ارتباطاتى که در این عرصه صورت مى‏گیرد تا با حفظ و تقویت اعتقادات و باورهاى عمیق یک جامعه ارزش‏هاى برآمده از آن را در روابط جامعه گسترش دهند و از این طریق نظم و انضباطى هدفمند را در مجموعه رفتارهاى افراد یک جامعه سامان دهند تحت عنوان «نظام فرهنگى» نام مى‏برند.

حال اگر به دو خصوصیت مهم افراد در تعاملات اجتماعى شامل:
1. تأثیر اعتقادات و گرایشات درونى افراد بر همه تصمیمات و رفتارهاى روزمره آنها در همه عرصه‏هاى سیاسى، اقتصادى و اجتماعى
2. تأثیرپذیرى افراد از محیط اجتماعى و فعالیت‏هاى مختلف فرهنگى، اقتصادى، سیاسى که در جامعه صورت مى‏گیرد توجه کنیم.
این نکته را قابل قبول مى‏سازد که بین این چهار گروه از فعالیت‏ها، داده و ستاده‏اى مستمر وجود دارد و شناخت آنها، مقدمه درک فلسفه وجودى «پیوست فرهنگى» و چگونگى ساماندهى آن است (نمودار زیر این ارتباطات را نشان مى‏دهد)
با این مقدمه، مى‏توان این موضوع را توضیح داد که اگر فرض کنیم حکومت‏ها، هیچ مداخله آگاهانه‏اى و سازمان‏یافته‏اى را در شکل‏گیرى اعتقادات و ارزش‏هاى خاصى نداشته باشند و جامعه بصورت بسته‏اى اداره شود در یک روند زمانى بلندمدت، مى‏توان پذیرفت که اعتقادات و گرایشات فرهنگى یک جامعه، برآیند حضور نوع باورها و اعتقادات و گرایشات برجستگان و نخبگانى است که در بخش‏هاى سیاسى، اقتصادى و اجتماعى و فرهنگى فعال بوده و پیشتازى آنها زمینه‏ساز تسلط نوع اعتقادات، ارزش‏ها و رفتارهاى آنها در جامعه مى‏گردد، نمونه این تغییرات و تحولات را در تاریخ بسیارى از کشورها مى‏توان شناسائى نمود، مانند اینکه مسلمان شدن بعضى از جوامع، بواسطه مهاجرت تجار متدین از سرزمین‏هاى اسلامى به آن کشورها، یا اشاعه یک مذهب خاص را در توده‏هاى مردم، بواسطه اعتقادات پادشاهان قدرتمند و در عین حال محبوب در مقطعى از زمان شاهد بوده‏ایم.
اما با توسعه و گسترش ارتباطات اقتصادى، سیاسى، اجتماعى و فرهنگى بین جوامع بشرى، سرعت تغییرات فرهنگى و همچنین مراکز و تحولات موثر بر تغییرات فرهنگى جوامع، لحظه به لحظه رو به افزایش است و دیگر این نخبگان جامعه خودى نیستند که تحولات درونى را هدایت مى‏کنند، بلکه ترکیبى گسترده و پیچیده، آشکار و پنهان از مجموعه از این عوامل است که منشاء تغییرات فرهنگى مى‏شود.
مى‏توان در یک تقسیم‏بندى کلى به شرح زیر به نتایج اصلى توسعه ارتباطات اشاره نمود:
بدین‏ترتیب با صرف وجود اعتقادات و باورهاى خاص در مدیریت ارشد یک جامعه، نمى‏توان انتظار داشت جامعه تحت تاثیر آنها، این اعتقادات و باورها را پذیرا باشد، بلکه باید با بهره‏گیرى از ابزارها و روش‏هاى نوین علمى‏بر بخش اعظم مراکز تأثیرگذار بر فرهنگ جامعه اشراف پیدا کرد و متناسب با پیچیدگى و ماهیت فرهنگ براى‏اصلاح و هدایت آنها، در راستاى اعتقادات و ارزش‏هاى مورد نظر اعمال مدیریت نمود.

نقاط تأثیرگذار در فرهنگ جوامع
نقاط تأثیرگذار را در اولین طبقه‏بندى مى‏توان بدو طیف کلى، نقاط تأثیرگذار داخلى و خارجى تقسیم‏بندى نمود.
نقاط تأثیرگذار داخلى را نیز مى‏توان به دو گروه فعالیت‏هاى آگاهانه براى حفظ و تقویت فرهنگ اصیل موردنظر و تأثیرات فرهنگى حاصل از فعالیت‏هاى سیاسى، اقتصادى و اجتماعى که بصورت ناخودآگاه اتفاق مى‏افتد تقسیم کرد.
همانطور که نقاط تاثیرگذار خارجى را مى‏توان به فعالیت آگاهانه خارج از مرزها براى ایجاد تغییر در نظام اعتقادات و باورهاى جامعه و تاثیرات غیرمستقیم فرهنگى حاصل از ورود علوم، فن‏آورى‏هاى جدید، روش‏ها و الگوگیرى‏هاى اقتصادى ، سیاسى و اجتماعى تقسیم کرد.
این مسئله قابل اثبات است که هرچقدر جوامع به سمت توسعه و مدرن شدن به پیش مى‏روند، تأثیرات فرهنگى‏حاصل از فعالیت‏هاى اقتصادى، سیاسى و اجتماعى رو به افزایش است(1) و حتى بسیارى از فعالیت‏هاى‏مستقیمى که به عنوان فعالیت‏هاى فرهنگى قلمداد مى‏شود در خدمت تولید نیازهاى جدید در عرصه اقتصاد یا زمینه‏سازى براى تحقق سیاست‏هاى اجتماعى خاص و یا تغییر و تحولات سیاسى جامعه است و مجموعه فعالیت‏هاى اصیلى که بواقع براى حفظ و تقویت اعتقادات و باورهاى اصیل یک جامعه صورت مى‏گیرد، بخش محدود و ناچیزى است، ضمن آنکه بواسطه عدم رشد روش‏ها و تاخیر در بهره‏گیرى از علوم و فن‏آورى‏هاى جدید در فعالیت‏هاى تبلیغى و فرهنگى، روند نفوذ آنها بسیار کند مى‏باشد با این توضیحات، آنچه را به عنوان فلسفه وجودى‏پیش‏بینى «پیوست فرهنگى» براى طرح‏ها و پروژه‏هاى جامعه مى‏توان ذکر کرد عبارت است از:
تلاش آگاهانه و از پیش‏طراحى شده براى جلوگیرى از آثار مخرب فرهنگى بهره‏گیرى از علوم، فن‏آورى‏ها، روش‏ها و الگوهاى وارداتى و همچنین اصلاح کارکردهاى فرهنگى فعالیت‏هاى اقتصادى، سیاسى و اجتماعى داخلى است.
تا از این رهگذر، بتوان تاثیرات غیرمستقیم فرهنگى و تاثیرات ناخودآگاه الگوگیرى‏ها و بى‏توجهى‏هاى داخلى را در عرصه تصمیمات اقتصادى، سیاسى و اجتماعى روزافزون را، به حداقل رساند.

اهمیت پیوست فرهنگى
براى شناخت ابعاد اهمیت پیوست فرهنگى، ابتدا باید تلقى جامعى از مفهوم پیوست فرهنگى داشت.
همانطور که در بخش قبل مطرح شد، تاثیرات متقابل هر فعالیت بزرگ اقتصادى، سیاسى و اجتماعى بر نظام بهم پیوسته اعتقادات، ارزش‏ها و گرایشات مردم یک جامعه که به عنوان هسته مرکزى فرهنگ معروف است، موضوع بحث پیوست فرهنگى است و از آن‏جهت این موضوع براى ما اهمیت پیدا مى‏کند که اراده کرده‏ایم در سیر تحولات جامعه، رشد مادى و معنوى افراد را توأمان سازیم و رشد اقتصادى و فعالیت‏هاى سیاسى را به عنوان ابزارى در خدمت ارتقاء اخلاق، معنویت و فراهم‏کردن شرایط محیط براى تکامل انسانیت افراد جامعه قرار دهیم.(2)

از این روى تحقق این معنا مستلزم وجود شناخت کافى از:
الف: مفهوم جامع فرهنگ، فرایند فرهنگ‏سازى و فرهنگ‏پذیرى افراد، فرایندهاى تغییر و تحول فرهنگى در جوامع.
ب: درک جامع‏الاطرافى از چگونگى تاثیر تحولات اقتصادى، سیاسى، اجتماعى جامعه بر مسائل فرهنگى جامعه
ج: شناخت تاثیرات مثبت و منفى فرهنگ عمومى جامعه موجود در میزان موفقیت و پیشرفت، سیاست‏ها، برنامه‏ریزى‏ها و اقدامات مختلفى است که براى حل معضلات اقتصادى، سیاسى و اجتماعى اعمال مى‏شود.
د: داشتن تحلیل جامع از معضلات ساختارى نظام‏هاى موجود، که از طریق سازمان‏هاى مختلف در مسیر سرعت پیشرفت جامعه مانع‏تراشى مى‏کنند.

 

 

 

شامل 11 صفحه word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق پیوست فرهنگى کلید احیاء تمدن اسلامى
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.