فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق بررسی میزان اثربخشی آموزش مولفه های هوش هیجانی بر سلامت روان

اختصاصی از فی گوو دانلود تحقیق بررسی میزان اثربخشی آموزش مولفه های هوش هیجانی بر سلامت روان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق بررسی میزان اثربخشی آموزش مولفه های هوش هیجانی بر سلامت روان


دانلود تحقیق بررسی میزان اثربخشی آموزش مولفه های هوش هیجانی بر سلامت روان

شاید تمام تلاشما طی روز برای کسب آرامش و آسایش باشد. ما با سعی و تلاش کار
 میکنیم، درس میخوانیم، به کار و امور خانه و زندگی و تربیت فرزندان میپردازیم تا به یک نقطه برسیم و این نقطه چیزی نیست جز آرامش، آرامشی که شاید به دنبال خود آسایش را نیز به ارمغان آورد. شاید شما بارها و بارها کسی را که با رعایت نکردن موازین و قوانین اخلاقی و اجتماعی دچار مشکلات فراوانی شده است را سرزنش و نکوهش کردهایدخیلی وقتها آرامش یک خانواده تنها با کنترل نکردن خشم، عصبانیت، هیجان و حتی شادی بیرویه یک فرد از بین رفته باشد. چه بسیار خانوادههایی که تنها با یک شوخی هیجانی یکی از اعضای خانواده خود را از دست داده و سالها رنج و پشیمانی و اضطراب را بر جان و تن خریده باشند. (آقایار، سیروس.1385)هوش هیجانی به معنی ملایمت نیست بلکه به هوشمند بودن نسبت به احساسات گفته می شود که در واقع روشی متفاوت برای با ذکاوت بودن است. در حقیقت توانایی شما برای اکتساب و بکارگیری دانش به دست آمده از احساسات خودتان و احساسات دیگران به منظور دستیابی به موفقیت بیشتر و بهره مندی از زندگی کامل تر عملکرد هوش هیجانی است. ( فصلنامه تازه های علوم شناختی ، بهار 85)پنج مرحله برای رسیدن به چنین هوشمندی وجود دارد.

 اول این که بدانید چه احساسی دارید. دوم کنترل و اعمال مدیریت بر احساسات بویژه احساسات دلتنگ کننده است. سوم خودانگیختگی و چهارمین مرحله همدلی و بالاخره مورد پنجم کنترل روابط است. مفهوم هوش هیجانی براساس تحقیق درباره مغز به دست می آید. مطالعه فوق نشان می دهد که این مهارت ها با توانایی های شناختی تکنیکی متفاوتند چرا که مستلزم بکارگیری بخش دیگری از مغز هستند، به طوری که مرکز حسی بیش از نئوکورتکس درگیر است. امروزه اهمیت هوش هیجانی بیش از پیش مطرح شده است. (گولمن، دانیل ترجمه پارسا ، 1380 ) لذا ما در این تحقیق به دنبال بررسی رابطه بین آموزش مولفه های هوش هیچانی بر سلامت روان ر اوش هیچانی بر را بررسی  را بررسی کنیم .

بیان مسأله

اولین بار در سال 1990 روانشناسی به نام «سالوی» ، اصطلاح هوش هیجانی را برای بیان کیفیت و درک احساسات افراد، همدردی با احساسات دیگران و توانایی اداره مطلوب خلق و خو به کار برد. درحقیقت این هوش مشتمل بر شناخت احساسات خویش و دیگران و استفاده از آن برای اتخاذ تصمیمات مناسب در زندگی است. به عبارتی عاملی است که به هنگام شکست، در شخص ایجاد انگیزه می کند و به واسطه داشتن مهارتهای اجتماعی بالا منجر به برقراری رابطه خوب با مردم می شود. (گولمن، دانیل ، ترجمه بهمن ابراهیمی، محسن جوینده» تئوری هوش هیجانی دیدگاه جدیدی درباره پیش بینی عوامل مؤثر بر موفقیت و همچنین پیشگیری اولیه از اختلالات روانی فراهم می کند که تکمیل کننده علوم شناختی، علوم اعصاب و رشد کودک است. قابلیتهای هیجانی برای تدبیر ماهرانه روابط با دیگران بسیار حائز اهمیت است.روانشناسی به نام «گلمن» اظهار می دارد که هوش شناختی در بهترین شرایط تنها ۲۰ درصد از موفقیتها را باعث می شود و 80رصد از موفقیتها به عوامل دیگر وابسته است و سرنوشت افراد در بسیاری از موقعیتها در گرو مهارتهایی است که هوش هیجانی را تشکیل می دهند. ( اکبر زاده 1383) درواقع هوش هیجانی عدم موفقیت افراد با ضریب هوش بالا و همچنین موفقیت غیرمنتظره افراد دارای هوش متوسط را تعیین می کند. یعنی افرادی با داشتن هوش عمومی متوسط و هوش هیجانی بالا خیلی موفقتر از کسانی هستند که هوش عمومی بالا و هوش هیجانی پایین دارند. پس هوش هیجانی پیش بینی کننده موفقیت افراد در زندگی و نحوه برخورد مناسب با استرسها است. (سموعی ،  1381)

باید گفت بیشتر مهارت ها در اثر تعلیم و تربیت پیشرفته می شود و احتمال دارد که این موضوع حداقل برای بعضی از مهارت های هوش هیجانی صحیح باشد. مهارتهای هوش هیجانی در منزل و با تعامل خوب والد و کودک شروع می شود. والدین به کودکان یاد می دهند که هیجانهای خود را تشخیص داده و آنها را نامگذاری کنند.  یکی دیگر از راه های پیشنهادی برای پرورش هوش هیجانی، ایجاد یک محیط امن عاطفی است به گونه ای که کودکان بتوانند با آزادی و امنیت خاطر درباره احساساتشان با والدین گفت وگو کنند. پس باید به آنها نشان داد که به احساسات آنها توجه شده و نظریات آنها با صبر و حوصله شنیده می شود.عدم رعایت این موارد و عدم ابراز ناراحتی و حتی خشم توسط والدین ممکن است باعث شود بعضی اوقات کودکان  دچار اختلالاتی شوند که در آن از احساسات خود دور شوند یا در درک احساسات با سوء تفاهم روبه رو شوند.  متخصصان باور دارند که آموزش طبیعی هیجانی که باهنرهای آزاد و نظام های ارزشی نیز همراه است اهمیت ویژه ای دارد.

شامل 37 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق بررسی میزان اثربخشی آموزش مولفه های هوش هیجانی بر سلامت روان
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.