امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین فرایض و واجبات شرعیه است و اساس دین و رسالت و استمرار و بقاء آن و حفظ کیان مسلمانان به اجرای این اصل بستگی دارد . بهترین جهاد مبارزه با فساد و ستمکاری است . پیامبر (ص) انسان مسلمان را به مبارزه با فساد سیاسی داخلی تشویق می فرماید و آن را از جهاد و رو یارویی با تهاجم خارجی برتر می داند .
امر به معروف و نهی از منکر
امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین فرایض و واجبات شرعیه است و اساس دین و رسالت و استمرار و بقاء آن و حفظ کیان مسلمانان به اجرای این اصل بستگی دارد . بهترین جهاد مبارزه با فساد و ستمکاری است . پیامبر (ص) انسان مسلمان را به مبارزه با فساد سیاسی داخلی تشویق می فرماید و آن را از جهاد و رو یارویی با تهاجم خارجی برتر می داند . و زمانی که از ایشان در مورد بهترین جهاد سوال شد فرمود : ((برترین جهاد ، گفتن حق در برابر فرمانروایی ستم کار است ))
{یوسف قرضاوی ، فقه سیاسی ، ترجمه عبدالعزیز سلیمی ، نشر احسان ، چاپ دوم 1379 ص 142}
مردم و هر فردی از آن ، حق نظارت بر رئیس حکومت و سایر والیانش (بخش مهم امر به معروف و نهی از منکر ) را که در کارها و تصرفاتی که به امور حکومتی مربوط می شوند ، دارند.{عبدالکریم زیدان ، فرد و حکومت در شریعت اسلام ، مترجم ؛ محمد شریعتی ، نشر احسان چاپ 1378 ص 59}
و شهادت در این عرصه را یکی از برترین انواع شهادت به شمار می آورد و می فرماید : ( سید الشهدا ، حمزه و بعد از او کسی است که رو در روی فرمانروای ستمکار بایستد و او را به نیکی فرا خواند و از بدی بر حذر دارد ، هر چند فرمانروا او را به قتل برساند . ) چرا که نهال مقابله با ظلم و ستم و رو یارویی با ستم کاران را در نهاد و اعماق درون انسان می کارد . خداوند در سوره ی نسا ء آیه ی 75 می فرماید : ((چرا شما در راه خدا و برای نجات مرادن و زنان و کودکان مستضعف نمی جنگید ؟ همانهای که می گویند : پروردگارا ! ما را از این شهری که مردمش ستم پیشه اند بیرون ببر و از جانب خود برای ما سر پرستی قرار ده و از طرف خویش یاوری را برای ما تعیین فرما .
و چوپ خشم خویش را برسر کسانی که تن به ستم پذیری می سپارند ، و ماندن همراه با اهانت و ستم را در سرزمین ستمکاران می پذیرند و در حالی که می توانند و توانایی هجرت به سر زمین دیگری را دارند ، وارد می سازد و می فرماید : ((کسانی که بر خویشتن ستمکار بوده اند ، وقتی فرشتگان جانشان را می گیرند ، می گویند : در چه حالی بودید ؟ پاسخ می دهند : ما در زمین از مستضعفان بودیم . می گویند : مگر زمین خدا وسیع نبود تا در آن مهاجرت کنید ؟ پس جایگاه آنان دوزخ است و دوزخ بد جایگاهی است . مگر آن مردان و زنان و کودکان ناتوانی که چاره ای ندارند و راهی را بر فرا راه خود نمی یابند . آنان که معذورند امید است که خداوند از ایشان در گذرد که خداوند همواره خطا بخش و آمرزنده است . {سوره ی نسا ء : 99-97 }
بانگ بلند قرآن و سنت رسول (ص) در مورد خواری سکوت در برابر مفاسد و ضرورت رویا رویی با حکام و مفسدین ، بانگی است که همه ی دلهای را که ذره ای ایمان در آنها وجود داشته باشد به تکان و لرزش وا می دارد .
قرآن می فرماید : ((از میان فرزندان بنی اسرائیل آنان که کفر ورزیدند ، و به زبان داود و عیسی بن مریم مورد لعنت قرار گرفتند ، این کفر به خاطر آن بود که عصیان ورزیدند و از فرمان خدا تجاوز کردند و از کار زشتی که مرتکب می شدند ، یکدیگر را باز نمی داشتند ، راستی چه بد بود آنچه انجام می دادند . )) {مائده : 79 – 78 }
و پیامبر (ص) می فرماید : (( هر کس از شما کار بدی را دید ، عملآ از آن جلوگیری کد . اگر نتواست ؛ با سخن با آن اظهار مخالفت کند ، اگر این هم برایش ممکن نبود ، در دل از آن ناراضی باشد . و این ضعیف ترین درجه ی ایمان است . ))
باز خداوند می فرماید : شما بهترین امتی هستید که برای مردم پدیدار شده اید . زیرا به کارهای پسندیده فرمان می دهید و از کار ناپسند باز می دارید ، و به خداوند ایمان دارید .
شامل 18 صفحه فایل word قابل ویرایش
دانلود مقاله درباره امر به معروف و نهی از منکر