اجتماعی شدن از مفاهیم اصلی جامعه شناسی واز کارکرد های خانواده است با تحقق فرایند اجتماعی شدن فردهویت یا من،اجتماعی می یابد بنابراین نظر به اهمیتی که اجتماعی شدن در هویت فردی واجتماعی نوجوان دارد محققان همواره سبک های اجتماعی کردن از سوی والدین را مورد مطالعه قرار می دهند.جامعه شناسان بر این باورند که سرمایه اجتماعی نقش کلیدی در تبیین مسائل اجتماعی دارد.(ظهیری ،1390).
انسان اصالتا موجودی است اجتماعی و جنبه اجتماعی رشد کودک پایه و اساس زندگی انسانی او را تشکیل میدهد. لازمه زندگی اجتماعی، آمادگی روانی، برخورداری از مهارتهای اجتماعی، اعتماد به نفس و قدرت سازگاری اجتماعی است. بدون تردید از نظر اجتماع مهمترین بعد شخصیت افراد، بعد اجتماعی شخصیت ایشان است و در یک کلام، خانواده، اساسیترین بستر رشد شخصیت مطلوب کودکان است. خانواده، این واحد به ظاهر کوچک اجتماعی، از ارکان عمده و از نهادهای اصلی هر جامعه به شمار میرود. در واقع هر خانواده را باید خشت بنای جامعه و کانون اصلی حفظ سنت و رسوم و ارزشهای والا و مورد احترام و شالوده مستحکم مناسبات پایدار اجتماعی و روابط خویشاوندی، مبدا بروز و ظهور عواطف انسانی و کانون صمیمانه ترین روابط میان افراد و مهد پرورش تفکر و اندیشه و اخلاق و تعالی روح انسانی به حساب آورد.
از یک سو، در بررسی روابط فرد و جامعه چنانکه میدانیم مساله اجتماعی شدن و فرهنگ پذیری، بدون توجه به پرورش اساسی فرد در خانواده و انتقال فرهنگ جامعه به اعضاء و به طور کلی روابط متقابل فرهنگ و شخصیت که خاصه از طریق شکلگیری شخصیت انسانی انجام میپذیرد، جز با ملاحظه ویژگیها و اثرات خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعی امکانپذیر نیست.فرآیندی است که از طریق آن کودکان رفتار، مهارتها، انگیزهها، ارزشها، اعتقادها و معیارهایی را که مطلوب و متناسب و مشخصه فرهنگ شان است، میآموزند. افراد و نهادهایی که در این فرآیند شرکت میکنند مانند والدین، خواهران و برادران، تلویزیون و دیگر رسانههای گروهی، هر چند همه این عوامل از طرق مهمی در کودک تاثیر میگذارد، به طور معمول خانواده، مهمترین بخش از محیط کودک است.
به همین دلیل خانواده مهمترین و قویترین عامل اجتماعی کردن کودکان تلقی میشود که در شکل دادن به شخصیت، خصوصیات و انگیزهها نقش کلیدی دارد، رفتار اجتماعی را هدایت میکند و ارزشها، اعتقادها و هنجارهای فرهنگ را منتقل میکند.(همان منبع)
-1مقدمه 2
2-1بیان مسئله 4
3-1اهمیت وضرورت تحقیق 5
4-1حدود مطالعاتی (قلمرو انجام تحقیق)7
5-1اهداف تحقیق7
6-1تعریف مفاهیم واصطلاحات 8
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1ادبیات تحقیق 10
2-2مشاهده اکتشافی در تحقیق11
3-2پیشینه تحقیق14
4-2نقش والدین در رشد اجتماعی کودکان 15
5-2شیوههای فرزندپروری به 4 شکل اصلی هستند 18
6-2چهارچوب نظری یا تئوری های نظری 20
7-2عوامل اجتماعی شدن 26
8-2عواملی که در اجتماعی شدن میتواند موثر باشد29
9-2نقش خانواده در هویت یابی30
10-2عزت نفس و رابط آن با بحران هویت 34
11-2نقش " خود" در اجتماعی شدن36
12-2نقش دیگران مهم و تعمیم یافته در هویت یابی37
13-2جایگاه خانواده در نظام تربیتی42
14-2جامعه شناسی تربیتی خانواده و تئوری ها44
15-2فرضیات تحقیق48
فصل سوم: روش تحقیق46
3-1روش تحقیق50
3-2جامعه آماری50
3-3نمونه آماری51
3-4روش نمونه گیری52
3-5ابزارجمع آوری اطلاعات52
3-6روش اجرا55
8-3روش تجزیه وتحلیل داده ها56
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها57
الف) یافته های توصیفی59
ب) یافته های استنباطی63
فصل پنجم(نتیجه گیری)
1-5نتیجه گیری69
2-5نتیجه فرضیات69
3-5پیشنهادات71
4-5محدودیت های پژوهش 73
فهرست منابع74
شامل 90 صفحه فایل word
دانلود تحقیق بررسی نقش خانواده در اجتماعی کردن فرزندان