سرفصل های پروژه شامل موارد زیر است :
- تابآوری
- تعاریفی از تاب آوری
- تاریخچه تاب آوری
- سیر تاریخی و فرایند تحولی مفهوم تاب آوری
- مفهوم تاب آوری و ابعاد آن
- مبانی نظری تاب آوری
- ویژگیهای افراد تاب آور
- 1-احساس ارزشمندی
- 2-مهارت در حل مسئله
- 3-کفایت اجتماعی
- 4-خوش بینی
- 5-همدلی
- نظریههای تاب آوری
- نظریه گارمزی
- نظریه ی بلاک
- نظریه ی ورنر و اسمیت
- مدلهای تاب آوری
- خود تاب آوری
- نقش فرهنگ در تاب آوری
- راههای ارتقای تاب آوری
- آیا تاب آوری فرایند است یا برونداد؟
مشخصات فایل:
پرسشنامه رایگان:دارد(پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون (2003))
نوع فایل: word
منبع: دارد (فارسی و لاتین)
پیشینه پژوهش: دارد(ایرانی و خارجی)
تعداد صفحات: 30
گارانتی بازگشت وجه: دارد ( کیفیت این فایل تضمین شده است درصورت هرگونه مشکل یا نارضایتی احتمالی مبلغ شما بازگردانده می شود)
خلاصه ای از مطالب:
تابآوری
تعاریفی از تاب آوری
تاب آوری عبارت است از توانایی سازگاری موفقیت آمیز با شرایط تهدیدکننده. (والر) تاب آوری را سازگاری مثبت فرد در واکنش به شرایط ناگوار میداند هرچند این مفهوم ابتدا توسط ورنر در حوزه روانشناسی رشد مطرح شد ولی به تدریج به حوزههای دیگر روانشناسی اجتماعی و روانشناسی بالینی وارد شد. کانر و دیوید سون که تاب آوری را در حوزههای اجتماعی مورد مطالعه قرار داده اند معتقدند تاب آوری، تنها پایداری در برابر آسیبها با شرایط تهدیدکننده نیست. بلکه شرکت فعال و سازنده فرد در محیط است آنها تاب آوری را توانمندی فرد در برقراری تعادل زیستی- روانی در شرایط خطرناک میدانند (کانر و دیویدسون، 2001) افزون بر این، پژوهشگران بر این باورند که تاب آوری نوعی ترمیم خود با پیامدهای مثبت هیجانی، عاطفی و شناختی است. کامپفر باور داشت که تابآوری بازگشت به تعادل اولیه یا رسیدن به تعادل سطح بالاتر (در شرایط تهدید کننده) است و از این رو سازگاری موفق در زندگی را فراهم میکند (کامپفر، 2001).
ماندی3 (1996) تابآوری را به عنوان سازگاری موفقیتآمیز در نظر میگیرند که پس از مواجهه شخص با رویدادهای پر استرس زندگی رخ مینماید. کودک علیرغم موانع دوران کودکی، معمولاً موفق خواهد شد.
فورد4 (1994) ادعا میکند که افراد تابآور التزام قویی نسبت به خود دارند، تمایل به اقدام کردن دارند، مشکلات را به عنوان چالشها مینگرند و آمادهی جستجوی راه حل ها برای آن مشکلات هستند. همچنین، جوزف (1994) به چندین ویژگی متمایز جوانان تابآور اشاره می کند.این ویژگیها عبارت اند از: داشتن تربیت مناسب و فرد خوشرفتاری بودن، داشتن یک حس رشد یافته از بهم پیوستگی و ارتباط، اعتقاد به اینکه زندگی معنادار است و اینکه هر فردی می تواند تا حدودی روی آنچه که در زندگی اتفاق می افتد کنترل داشته باشد و تجارب خود را به روش های مثبت و سازندهای تغییر و تفسیر نماید.
پژوهشهای تاب آوری نشان میدهند که جهت گیری حوزهی پیشگیری، آموزش و رشد باید از سمت توجه به برنامه و آنچه که خواهان آنیم، به سوی تاکید بر فرآیند و چگونگی انجام آنچه که می خواهیم تغییر یابد. به عبارت دیگر، از تمرکز بر محتوا به سمت تمرکز بر رفتار حرکت کنیم. در نتیجه ی تقویت تاب آوری است که در سطح روابط، باورها و فرصتها یی برای مشارکت و قدرت پدیدار می شود، یعنی مواردی که بخشی از هر تمایل و هر مداخله ای را صرف نظر از موضوع آن، تشکیل می دهد. در این صورت اتکا به منابع برون فردی برای تعدیل اثرات پیشامدهای ناگوار نیز کاهش مییابد(ماستن و همکاران، 1990).
تاریخچه تاب آوری
تابآوری از ریشه لاتین به معنای to jump(bounce)backگرفته شده است، البته اظهار نظر در مورد تابآوری پیچیده است، اما این باور اولین بار حدود ۲۵ سال قبل هنگامی رخ داد که گروهی از متخصصین که در حال مطالعه روی دانشآموزان در شرایط خطر بودند، به این نتیجه رسیدند که تعدادی از این دانش آموزان در معرض خطر، در حال تجربه سطوحی از موفقیت بودند. این توانایی جهت چیره شدن بر موانع موفقیت، تابآوری نامیده می شود (شیخ اسلامی، 1388).
مفهوم ،مبانی نظری،تعریف و نظریه های تاب آوری (فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد پیشینه ی پژوهش) +پرسشنامه رایگان