پایان نامه کارشناسی ارشد الهیات
گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی
165 صفحه
چکیده:
مهمترین و اصلی ترین ویژگی های ازدواج، قانونمند بودن آن است. از دیدگاه اسلام، ماهیت ازدواج یک قرارداد و پیمان با شرایطی ویژه است که بسیار پسندیده و مطلوب است. اسلام با تشریح ازدواج، مسیر رسیدن به عفت و حیا را هموار می سازد، بدین صورت که ازدواج را بهترین و طبیعی ترین راه تأمین نیازهای جنسی معرفی می کند. امام خمینی (رحمهالله) می فرمایند: شرط است که عقد ازدواج به عربی صحیح خوانده شود به احتیاط واجب، و اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند، به هر لفظی که صیغه را بخوانند صحیح است. صادقی تهرانی (رحمهالله) میفرماید: عقد ازدواج به هر زبانی که باشد درست است، و اگر هم بدون لفظ ویژه اش که «أنکَحتُ» باشد، مثلا اگر مرد بگوید: «قبول داری زن من باشی؟» و زن بگوید: «قبول کردم»، به همین سادگی عقد ازدواج انجام شده و زن و مرد بر یکدیگر محرم می شوند. طلاق یعنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن همسران از یکدیگر است. امام خمینی می فرمایند: طلاق باید به صیغهی عربی خوانده شود، ولی تهرانی میفرمایند: در اجرای طلاق لفظ عربی شرط نیست. امام خمینی می فرماید: برای رجوع کردن لازم نیست مرد شاهد بگیرد، یا به زن خبر دهد، ولی صادقی تهرانی می فرمایند: در رجوع بر خلاف عقد بایستی بر این رجوع دو شاهد بگیرد. ارث به باقی ماندن اموال میت گفته می شود، که در اسلام بین ورثه میت، که به دو دسته نسبی و سببی می باشند تقسیم می شود که گروه نسبی شامل پدر، مادر، فرزندان و در صورت نبود فرزندان، فرزند آنان هرچه پایین رود، پدربزرگ و مادربزرگ هرچه بالا روند برادر و خواهر و فرزند آنها هرچه پایین رود، عمه، عمو، دایی، خاله و فرزندان آنها. گروه سببی شامل وارثانی که به واسطه زوجیت (زن و شوهر) با وجود گروه سه گانه ارث می برند. تا زمانی که از هر طبقه یک نفر باقی است، کسی از طبقه بعد ارث نمی برد. و مقایسه ای می شود بین دیدگاه های حضرت امام خمینی(ره) و محمد صادقی تهرانی(ره).
کلید واژه ها: ازدواج، طلاق، ارث، امام خمینی (رحمهالله)، صادقی تهرانی (رحمهالله)
بررسی تطبیقی مباحث ازدواج، طلاق و ارث از منظر حضرت امام خمینی و دکتر محمد صادقی تهرانی