فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پایان نامه در مورد مبانی شهادت اسلام در شریعت اسلام

اختصاصی از فی گوو پایان نامه در مورد مبانی شهادت اسلام در شریعت اسلام دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پایان نامه در مورد مبانی شهادت اسلام در شریعت اسلام


پایان نامه در مورد  مبانی شهادت اسلام در شریعت اسلام

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه:159

فهرست

چکیده

طرح تحقیق

فهرست مطالب

فصل اول : کلیات

مبحث اول : مفهوم قاعده

گفتار اول : معنای لغوی

گفتار دوم : تعریف و معنای اصطلاحی قاعده

مبحث دوم : معنای طهارت‏و بررسی

مبحث سوم : تفاوتها و جایگاهها

گفتار اول : تفاوت میان قاعده و اصل

گفتار دوم : جایگاه قواعد فقهی بین فقه و اصول

فصل دوم : قاعده طهارت

مبحث اول : مدارک قاعده

گفتار اول : آیات شریفه رآن

گفتار دوم : روایات و سیره معصومین

گفتار سوم : خصوصیات قاعده طهارت

مبحث دوم : جریان قاعده طهارت در شبهات موضوعیه و حکمیه

گفتار اول : شبهه موضوعیه و حکمیه و تفاوت آنها

گفتار دوم : جریان یا عدم جریان این قاعده در شبهات ذکوره

مبحث سوم : اصل احتیاط و قاعده طهارت

گفتار اول : جایگاه اصل احتیاط

     گفتار دوم : عدم تعارض اصل احتیاط با قاعده

گفتار سوم : سیره پیامبر اعظم ( ص ) و معصومین ( ع

مبحث چهارم : ارتباط اصول عملی دیگر با قاعده طهارت

گفتار اول : استصحاب و قاعده طهارت

گفتار دوم : برائت و قاعده طهارت

گفتار سوم : اجزاء و قاعده طهارت

فصل سوم : واقعی بودن طهارت و نجاست

مبحث اول : اعتباری بودن طهارت و نجاست

مبحث دوم : عرفی بودن طهارت و نجاست

مبحث سوم : واقعی بودن طهارت و نجاست

فصل چهارم : رابطه قاعده طهارت با دیگر قواعد فقهی

مبحث اول : قاعده طهارت و قاعده حرمت نجاست

مبحث دوم : قاعده طهارت و قاعده غلبه.

مبحث سوم : قاعده طهارت و قاعده جب

فصل پنجم : مصادیق اجرای قاعده طهارت

مبحث اول : جواز بهره برداری از پوست مردار

مبحث دوم : طهارت و پاک بودن اهل کتاب

مبحث سوم : نجس بودن نیم خورده کافران

مبحث چهارم : حرام بودن هم غذایی با کافران در یک ظرف

مبحث پنجم : حرمت غذا خوردن در ظرفهای کافران

مبحث ششم : شستشوی بدن در گندابها

مبحث هفتم : پیوند اعضای انسان

نتیجه گیری.

منابع و مآخذ

مبحث اول : مفهوم قاعده

گفتار اول : معنای لغوی قاعده

احمد بن خلیل فرهودی (175هـ.ق)، از یاران امام باقر(ع) و نویسنده العین ، اوّلین کتاب لغت نوشته شده در عرب ، درباره لفظ (قاعده) که از (قعود) به معنای نشستن برگرفته شده ، می نویسد: (قعد ، یقعد ، قعوداً ، خلاف قام… والمقعد والمقعده اللذان لایطیقان المشی… وقعده الرجل مقدار ما اُخذ من الأرض… و ذوالقعده اسم شهر کانت العرب تقعد فیه ثم تحجّ فی ذی الحجه.)[1]

بنابراین ، (قعود) به معنای نشستن است و مرد و زن زمینگیر را (مُقعَد) و مقدار زمینی را که هرکس جا می گیرد ، (قِعدَه الرجل) گویند و چون عرب در ماه ذوالقعده می نشست (از حرکت باز می ایستاد) و در ذوالحجه به حج می رفت ، این ماه را (ذوالقعده) نامیدند.

بدین سان (قعود) توقف و رکون را نیز برمی تابد.کتاب لغت معجم الوسیط (از آخرین نوشتارها در باب لغت )[2] (قعود) را چنین معنی کرده است:

(قعد ـُـ قعوداً جلس من قیام… القاعد عن الأمر من لایهتمّ به أو یتراخی فی إنجازه وفی التنزیل العزیز: (لایستوی القاعدون من المؤمنین غیر اولی الضرر والمجاهدون فی سبیل الله) والمرئه التی انقطعت عن الولد أو عن الحیض او عن الزواج ، ج قواعد و فی التنزیل العزیز: (والقواعد من النساء) و القاعده من البناء أساسه.)[3]

از این گفته نیز آشکار می شود که مفهوم (قعود) همان نشستن است و درباره کسی که از جنگ باز می ماند و سستی می کند ، یا زنی که از ازدواج و فرزنددار شدن فرو می ماند، به گونه مجاز به کار می رود. همچنین (قاعده) پایه ساختمان است که ساختمان را بر آن پی می ریزند.

لغویان و دایره المعارف نویسان ، بی توجه به کاربرد اصطلاح (قاعده) در علمی ویژه، آن را چنین معنی کرده اند: (القاعده = الضابط أو الأمر الکلّی ینطبق علی جزئیات ، مثل کلّ أذون ولود وکلّ صموخ بیوض) [4]؛ (قاعده)، همان ضابطه یا امر کلی است که بر جزئیات بار می شود [و با توجه


1 . ترتیب العین ، چاپ دفتر انتشارات اسلامی ، ص676

2 . این کتاب لغت به دلایلی از المنجد برتر است: الف. مسلمان بودن مؤلفان آن; ب. شاهد آوردن از آیات قرآن; ج. کمتر بودن دور در تعریف لغات.

 

1 . المعجم الوسیط ، ص 748

2 . لسان العرب ، ج3 ، 361


دانلود با لینک مستقیم


پایان نامه در مورد مبانی شهادت اسلام در شریعت اسلام
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.