گزارش کارآموزی حسابداری در شهرداری 54 صفحه
مقدمه 1
آشنایی با مکان کارآموزی 2
فصل اول 3
محدودۀ شهر 4
سازمان شهرداری 4
شهردار 4
وظایف ادارۀ شهرداری 4
وظایف دیگری در قانون برای شهرداری مقرر است 5
وظایف کلی شهرداری 5
قانون شهرداریها 8
1) تاسیس شهرداری 8
2) انتخاب انجمن شهر 1 9
3) در تشکیل انجمن شهر 2 9
4) وظائف انجمن 9
انتخاب شهرداری و معاون شهرداری 11
فصل دوم 18
شرح وظایف معاونت مالی و اداری 19
شرح وظایف اداره حسابداری 19
• سیستم حسابداری 20
• عملکرد اطلاعاتی 21
• عملکرد کنترلی 22
• عملکرد خدماتی 22
• عوامل سیستم حسابداری 22
طرز کار سیستم حسابداری 23
ورودی سیستم حسابداری 24
پردازش اطلاعات 25
خروجی یا محصول سیستم حسابداری 27
گزارشهای درون سازمانی 27
گزارشهای برون سازمانی 28
استفاده کنندگان از اطلاعات مالی 28
• استفاده کنندگان برون سازمانی 29
• سرمایه گذاران 29
اعطاء کنندگان وام، اعتبار و سایر تسهیلات مالی 30
فروشندگان کالاها و خدمات 30
مشتریان 30
کارکنان 30
دولت 31
مراحل انجام هزینه در شهردای ها 32
1- در خواست خرید برا ی کالا یا خدمات مورد نیاز 32
2- برآورد تقریبی هزینه 33
3-تشخیص ضرورت هزینه 33
4-تامین اعتبار 34
5-تعهد 34
6-تسجیل 34
7-حواله 36
8- درخواست وجه 36
9- پرداخت 37
تعریف تنخواه گردان 37
انواع تنخواه گردان 37
تنخواه گردان حسابداری 37
واگذاری تنخواه گردان حسابداری 38
پرداخت هزینه ها از محل تنخواه گردان حسابداری 38
پرداخت حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران شهرداری 39
درخواست وجه براساس حواله های پرداخت شده 40
کاهش یا افزایش تنخواه گردان حسابداری 40
واریز تنخواه گردان حسابداری 41
تنخواه گردان پرداخت 42
صندوق 43
پیش پرداخت و علی الحساب 44
صورت مغایرت بانکی 46
برداشتها 46
واریزی ها 46
اشتباهات 46
پرداختها 46
واریزی ها 46
اشتباهات 47
طرز تهیه و تنظیم صورت مغایرت بانکی در شهرداری ها 47
ضمائم 48
ثبتهای هزینه، انبار (موجودی های جنسی) و اموال (دارایی ها) 49
ثبت های حسابداری مربوط به پروژه ها، سرمایه گذاریها و مشارکتهای خاص 51
1) تاسیس شهرداری
ماده 1- درهر محل که جمعیت آن حداقل به پنج هزار نفر بالغ باشد شهرداری تاسیس می گردد.
تبصره 1- درهر نقطه که از نظر موقعیت واهمیت تشکیل شهرداری ضرورت داشته باشد ولو جمعیت آن به پنج هزار نفر بالغ نشود وزارت کشور میتواند در آن محل دستور تشکیل انجمن وشهرداری بدهد ، چنانچه پس از تشکیل شهرداری در نقاط مزبور ضمن عمل معلوم شود عوارض وصول تکافوی هزینه شهرداری را نمی نماید . وبا در نظر گرفتن وضع اقتصادی ومالی ومحل برای اداره امور شهر داری در آمد جدیدی نمیتوان تهیه نمود وزارت کشور مجاز است شهرداری این قبیل نقاط را منحل نماید .
تبصره 2- در نقاطی که فقط در بعضی از فصول بر قراری شهرداری لازم باشد برای فصل مزبور وهمچنین برای چند محل که بیکدیگر نزدیک و جمعاً اقتضای تشکیل شهرداری داشته باشند میتوان یک شهرداری تاسیس کرد .
ماده 2- حدود حوزه هر شهرداری بوسیله با تصویب انجمن شهر تعیین و پس از موافقت شورای شهرستان وتصویب وزارت کشور قابل اجرا است .
ماده 3- شهرداری دارای شخصیت حقوقی است .
2) انتخاب انجمن شهر 1
3) در تشکیل انجمن شهر 2
4) وظائف انجمن
ماده 45 وظائف انجمن شهر بقرار زیر است :
1- نظارت در حسن اداره وحفظ سرمایه و دارائی نقدی و جنسی اموال منقول وغیر منقول وهمچنین نظارت در حساب در آمد وهزینه ها .
( اگر انجمن تفتیش دقیقی را درمخارج یا اقدام مهم شهرداری لازم بداند کارشناس یا محاسبین متخصص را موقتاً برای رسیدگی به آن کار استخدام میکند وحق الزحمه متناسبی به آنها پرداخت خواهد کرد )
2- تصویب بودجه سالیانه واصلاح بودجه و متمم بودجه وتفریغ بودجه شهرداری و بنگاهای وابسته بشهرداری وتصویب برنامه ساختمانی که از طرف شهرداری پیشنهاد میشود .
3- تصویب معاملات ونظارت در آنها اعم از خرید وفروش ومقاطعه واجاره واستیجاره بنام شهر با در نظر گرفتن صرفه وصلاح با رعایت مقررات آئین نامه مالی شهرداریها پیش بینی شده در این قانون .
تبصره : بمنظور تسریع در پیشرفت امور شهرداری انجمن شهر میتواند اختیار تصویب وانجام معاملات را تا میزان معینی با رعایت آئین نامه معاملات شهرداری بشهرداری واگذار کند .
4- مراقبت د راقامه کلیه دعا وی مربوط به شهرداری نظارت در حسن جریان امر
5- رفع اختلافات صنفی در صورت مراجعه از طرف شهرداری یا اصناف جز در مواردیکه موضوع جنبه حقوقی نداشته باشد .
6- مراتب دراجرای وظایف شهرداری در امور بهداشت حوزه شهر ونظارت در امور بیمارستانها و پرورشگاهها وسایر موسساتی که از طرف شهرداری اداره می شود .
7- اظهار نظر در مورد تشریک مساعی شهرداری با ادارت وبنگاههای مربوط برای دایر کردن نمایشگاههای کشاورزی وهنری و بازرگانی وغیره .
8- تصویب لوایح برقراری یا الفاء عوارض شهر وهمچنین نوع ومیزان آن 3 تبصره وضع عوارض هر شهر نباید تاثیر سوئی در اقتصاد عمومی کشور ورواج صادرات با نشر ونمای صنایع داخلی داشته باشد ، تشخیص این گونه عوارض با وزارت کشور است .
9- تصویب آئین نامه های پیشنهادی شهر داری پس از رسیدگی به آنها .
10- مراقبت برای ایجاد رختشویخانه های عمومی و آبریز هاو گورستانها ومرده شوئی خانه وتهیه وسائل حمل اموات مطابق اصول بهداشت
11- نظارت در امور تماشاخانه و سینما وامثال آن وهمچنین تدوین مقررات مخصوص برای حسن ترتیب ونظافت بهداشت این قبیل موسسات بر طبق پیشنهاد شهرداری واتخاذ تدابیر احتیاطی برای جلوگیری از مخاطرات حریق و امثال آن .
12- وضع مقررات ونظارت در حفر مجراء برای فاضل آب شهر یا لوله آب با برق وتصویب قراردادهای مربوطه آن .
13- بررسی وموافقت با تهیه وسائل اتوبوسرانی وبرق وسایر نیازمندیهای عمومی از طریق تاسیس شرکتها وموسسات با رعایت قوانین کشور .
14- بررسی وموافقت با پیشنهادات شهرداری در مورد فراوانی وارزانی خواربار واقدام در تامین وتوزیع مواد غذائی در مواقع لازم مخصوصاً بهنگام قحطی و پیش بینی وجلوگیری از کمیابی خواربار وتهیه میدانهای عمومی برای خرید وفروش خواربار وهمچنین نظارت در صحت اوزان ومقادیر ومقیاسها وملزم ساختن اصناف بالصاق برگه قیمت برروی اجناس .
15- تصویب مقررات برای تنظیم آبها اجاره واستیجاره آبهائی که برای مصرف شهر ضروریست وجلوگیری از تجاوز به قنوات شهری .
16- تصویب نرخ کرایه وسائط نقلیه در شهر
17- موافقت با ایجاد وتوسعه معابر وخیابانها ومیدانها وباغهای عمومی بر طبق مقررات قانونی توسعه معابر
18- تصویب مقررات لازم برای اراضی غیر محصور از نظر بهداشت و آسایش عمومی وعمران وزیبائی شهر
19- تصویب وامها پیشهادی شهرداری پس از بررسی دقیق نسبت به مبلغ ومدت میزان بهره وترتیب استهلاک ومصرف وام
ماده 46 – انجمن شهر باهریک ا زاعضاء آن حق ندارند در نصب وعزل اعضاء شهرداری مداخله کنند یا بکار مندان شهرداری مستقیماً دستور دهند .
هرگاه رسیدگی با مری ضرورت حاصل کند انجمن شهر یا اعضاء آن بوسیله شهردار اقدام خواهند کرد .
ماده 47- شهردار مکلف است مصوبات انجمن را درموضوعات مهمه و آنچه جنبه عمومی دارد بلافاصله در تهران به وزارت کشور ودر مراکز استان به استاندار ودر مراکز شهرستان بفرماندار ودربخش ها به بخشدار اطلاع دهند وهمچنین آنچه از مصوبات انجمن را که جنبه عمومی دارد به وسائل ممکنه برای اطلاع عموم آگهی نماید.
ماده 48- چنانچه استاندار یافرماندار یابخشدار نسبت بمصوبات انجمن که جنبه سیاسی یا اقتصادی عمومی دارد اعتراض داشته باشد میتواند در ظرف یک هفته از تاریخ اطلاع نظر خود رابه انجمن اظهار وتقاضای تجدید نظر نماید ودر صورتیکه انجمن در رای خود باقی بماند معترض میتواند به انجمن ایالتی یا ولایتی ودر صورت نبودن انجمن های مزبور به وزارت کشور مراجعه کند ورفع اختلاف را بخواهد ، انجمن ایالتی یا ولایتی یا وزارت کشور نظر خود را اعلام می نماید واین نظر قطعی ولازم الاجرا است .
گزارش کارآموزی حسابداری در شهرداری