چکیده: 1
مقدمه : 3 1-1
بیان مساله
3 1-2ضرورت تحقیق
4 1-3 فرضیه های تحقیق
6 1-3-1فرضیه اصلی تحقیق
6 1-3-2 فرضیات فرعی تحقیق
6 1-4 سوالات تحقیق
6 1-4-1سوال اصلی تحقیق :
6 1-4-2 سوالات فرعی تحقیق :
6 1-4 اهداف تحقیق:
7 1-4-1هدف اصلی:
7 1-5 قلمرو تحقیق
7 قلمرو مکانی
: 7 قلمرو زمانی :
7 قلمرو موضوعی :
7 1-6 تعاریف کلمات و اصطلاحات
8 1-6-1 تعاریف مفهومی
8 فصل دوم : 11
ادبیات و پیشینه تحقیق
11 2-1- مقدمه
12 مدیریت دانش
12 2-2 مدیریت دانش ، مدیریت سرمایه های پنهان شما
12 2-3 روند حرکت مدیریت دانش
13 2-4 تعاریف مدیریت دانش:
13 2-5 فرهنگ اصطلاحات مدیریت دانش:
13 2-6 مدیریت دانش :
15 2-7 اصول مدیریت دانش :
17 2-8 اهداف مدیریت دانش :
17 2-9 اهداف دیگر مدیریت دانش :
18 2-10 تاریخچه مدیریت دانش :
18 جدول 1-2 سیر و تحول تاریخی واژه مدیریت دانش
21 2-11 زمینه مدیریت دانش :
3-2 سه انقلاب و تغییر اساسی دانش از نظر دراکر .
22 2-12مدیریت دانش در ایران :
23 2-13سلسه مراتب دانش :
4-2 جریان دانش، اقتباس از
27 2-14 نوآوری
27 2-15 انواع نوآوری :
28 2-16 الگوهای تکامل فرایند نوآوری تکنولوژیک :
29 2-17 ارتباط استراتژیک سازمانی :
32 2-18 نوآوری سازمانی
33 2- 19 نوآوری در فرآیند تولید و ارائه محصول/ خدمت
34 2-20 - تفاوت خلاقیت ونوآوری :
35 2-21- پیشینه تحقیق
بیان مساله
امروزه دیگر همه گروههای کاری و علمی اذعان دارند ، برای اینکه سازمانها بتوانند دردنیای تجارت و رقابت یک حضور مستمر و پایدار داشته باشند ، باید حول محور علم و دانش فعالیت نمایند . علی رغم اینکه دانش بعنوان منبعی برای بقای سازمانها ضروری و حیاتی است وشرط موفقیت سازمانها در تجارت جهانی دستیابی به یک دانش و فهم عمیق در تمامی سطوح میباشد اما باز هم بسیاری از سازمانها هنوز به مدیریت دانش به طور جدی توجه نکرده اند . اینک نوبت این است تا بسیاری از سازمانها و شرکتها به تجدید سبد محصولات خود از طریق ایجاد نوآوری بپردازند . در این راستا خلاقیت و تولید افکار و اندیشه های نو توسط مدیران و کارکنان سازمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار شده و جایگاه والایی را در سازمان به خود اختصاص داده است . سازمانهایی موفق هستند که دائما افکار و اندیشه های جدید را در سازمان کاربردی سازند که این امرتوسط مدیران و کارکنان خلاق امکان پذیر است اما آیا شرکتها و سازمانها شرایط و محیط مورد نیاز را ایجاد می کنند ؟ آیا آنها با اهرمهای مناسب جهت بهینه ساختن موفقیت نوآوری آشنایی دارند ؟ هرچند دانش به خودی خود یک منبع محسوب می شود طریقی که این دانش مدیریت شده و مورد استفاده قرار می گیرد بر کیفیت خدماتی که می تواند از هر یک از منابع متعلق به سازمان عاید گردد ، موثر است . مدیریت دانش غالبا به عنوان منبع و مرجع اصلی نوآوری شناخته شده است و الزامات اساسی فرآیند نوآوری در سازمان محسوب می شود ( سید تقی مهدوی ، 1391) . همه سازمانها برای بقا نیازمند اندیشه های نو و نظرات بدیع و تازه اند . افکار و نظرات جدید همچون روحی در کالبد سازمان دمیده می شود و آن را از نیستی و فنا نجات می دهد . در عصر ما برای بقا و پیشرفت و حتی حفظ وضع موجود ، باید جریان نوجویی و نوآوری را در سازمان تداوم بخشید تا از رکود و نابودی آن جلوگیری شود . برای آنکه بتوان در دنیای متلاطم و متغیر امروز به حیات ادامه داد باید به نوآوری و خلاقیت روی آورد و ضمن شناخت تغییرات و تحولات محیط برای رویارویی با آنها پاسخهای بدیع و تازه تدارک دید و همراه تاثیرپذیری از این تحولات بر آنها تاثیر نهاد و بدانها شکل دلخواه داد (سید مهدی الوانی ،322،1382) . علاوه بر این محققان معتقدند بدون توجه به بحث مدیریت دانش ، نوآوری اثربخش نخواهد بود . عصر حاضر که عصر تحولات و تغییرات شگرف در فناوری ها می باشد و ساختار فکری آن آکنده از عمق بخشیدن به اطلاعات و توجه به مشارکت نیروی انسانی خلاق و دانش گرا است باید در سازمانها مدیریت دانش توسط مدیران اجرا شود . مسئله بررسی تاثیر بررسی رابطه تسهیم دانش بر نوآوری در سازمان های خدمات مالی است.
ضرورت تحقیق مطالعه و بررسی
سیر تکاملی مدیریت دانش از گذشته تاکنون نشان دهنده تغییراتی در نوع و نحوه تفکر بشر است . روزی پول ، ثروت و دارایی های مادی نوعی قدرت محسوب می شد ، اما در عصر حاضر داشتن تفکر فلسفی ، اندیشه نو و نحوه بکارگیری آن در مسیر درست . روزی فقط از نظر خروجی و کمیت اهمیت داشت ، اما امروز فرهنگ سازمانی داخل مجموعه ، در دنیایی که رقابت بین سازمان ها بسیار فشرده است ، به کارگیری ابزارهای مدیریت و فن آوری پیشرفته و نوین شرط اساسی موفقیت یک سازمان می باشد . سازمانها به دلیل سروکار داشتن با رشد و تحول انسان ها از پویاترین ســـازمان ها محسوب می شوند . تحول و تغییر از خصوصیات بارز عصر کنونی است . برای سازگاری سازمان ها با تغییرات و تحولات جهانی و حفظ بقای آنها آموزش مهارتها و دانش به کارکنان ضروری است (بهرنگی،1380، 34) . سازمان ها برای تحقق اهداف خود دارای منابع و دارایی های متعددی هستند . برخی از این منابع و دارایی ها ، بسیار ارزشمند ، یگانه و منحصر به فرد هستند و برای کسب مزیت رقابتی نقش محوری دارند . «دانش» از جملة این موارد است به طوری که دانش را جانشین نهایی تولید ، ثروت و پول می دانند (تافلر، 1990،87) . پیتر دراکر در سال 1993 میلادی ابــرازعقیده کرده که در اقتصــاد امروز دنیـــا ، دانش منبعی همانند و در عرض ســـایر منابع تولید مانند کار و سرمــایه و زمین نیست ، بلکه منبعی معنی دار عصر حاضــر بشمار می آید (نوناکا ، 1996، 3) . انفجار دانش و رشد روز افزون فن آوری اطلاعات ، پدیده اینترنت و مسأله جهانی شدن ، از عوامل کلیدی مؤثری هستند که در راستای انتقال به جامعه ای مبتنی بر علم و دانش و آگاهی حرکت می نمایند . افزایش قابلیتها و توان مهارتهای کاری از طریق بهره گیری خردمندانه از فناوری اطلاعات در آینده ، عاملی حیاتی برای کارکنان به شمار خواهد آمد . جهان کنونی به طور عام و بانک مسکن به طور خاص ، در حال تجربه کردن یک انتقال نمونه اند . انتقال به سوی سازمان هایی که با محوریت دانش در یک جامعه بر اساس دانش می باشند . در چنین سازمان هایی به دانش به عنوان یک منبع با ارزش و جدی توجه می شود و تجهیز مهارتهای پردازش دانش برای به حداکثر رساندن ارزش این منابع شدیداً حمایت می شود . مدیریت دانش به عنوان ابــزار کلیدی مدیریت قرن جدید در ســـازمان به عنوان فـــراهم کننده زمینه بازخوانی ، ایجاد ، پرورش ، ارتقاء ، سازماندهی ، نگهداری و انتشـــار دانش خواهد توانست سبب شکل گیری رویکرد جدید ، استفاده مؤثر از دانش موجود ، آمـــادگی برای دریافت و استفـــاده از اطلاعات و دانش نوین ، در جهت توسعه دانش و فــن آوری هزاره سوم با تــوان مقابله با تغییرات سریع دنیای اطراف شود (جعفری مقدم، 1382) . امروزه دانش جزء لاینفک موفقیت سازمان ها محسوب می شود . این مسأله در سازمان که سرمایه های فکری و دارایی های نامشهود در این نوع از سازمان ها بسیار با اهمیت می باشد ، دانش نقش حیاتی دارد . اگر روند تغییر و تحولات دانش در جامعه معاصر به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد ، این نتیجه مهم حاصل می شود که جامعه فراصنعتی امروز جامعه ای اطلاعاتی است در آن به تدریج فن آوری های نیرو افزا جای خود را به فن آوری های دانش افزا می دهند (احمدپور داریانی ، 1381، 64) .
منابع
1. احمدپور داریانی ، فرشاد 1381خلاقیت رویکردی سیستمی ، تهران : نشر چاپ وانتشارات دانشگاه امام حسین
2. احمدی ، ناصر. 1384. مدل های ارزیابی سطح بلوغ تسهیم دانش . همایش مدیریت تکنولوژی و نوآوری .
3. الوانی ، سید مهدی و حسن دانایی فرد ، 385، تئوری سازمان (ساختار ، طراحی ، کاربردها) ، ترجمه ، تهران : نشر صفار ، چاپ دوازدهم
. 4. الوانی ، سید مهدی ،1382، مدیریت عمومی ، تهران ، انتشارات نشر نی .
5. ایران زاده ، بهروز و طالب نژاد ، احمد ، «بررسی وضعیت عوامل راهبردی دانش آفرینی در دانشگاههای وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری » ، فصل نامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی ، سال چهاردهم ، شماره سوم ، پائیز 1387، 2.
6. آذر عادل ، مؤمنی منصور ؛ 1379، آمار و کارُبرد آن در مدیریت ، جلد دوم ، چاپ یازدهم ، تهران ، انتشارات سمت
. 7. آقایی فیشانی ، تیمور (1377) خلاقیت و نوآوری درانسانها و سازمانها ، تهران ، نشر ترمه
. 8. ابدالی ، نجمه(1384)ارائه چارچوب اندازه گیری نوآوریتکنولوژیکی در سطح شرکتها- پایان نامه کارشناسی ارشد (منتشر نشده) دانشگاه تربیتمدرس ، دانشکده فنی مهندسی ، بخش مهندسی صنایع
9. بابایی ، ابوالفضل (1383) بررسی موفقیت محصول سمند در شرکتایران خودرو- پایان نامه کارشناسی ارشد (منتشر نشده) دانشگاه شهید بهشتی ، دانشکدهعلوم اداری ، بخش مدیریت
10. بابایی ، حسین ، صلواتی ، عادل ، 1383، مدیریت دانش در سازمان ، تهران ، انتشارات پیوند نو.
11. جعفری ، مهرداد(1372) ؛ انسان افرینشگر، جستاری در خلاقیت و نوآوری نظام یافته
12. جعفری مقدم ، احمد ، (1382) ، خلاقیت درآموزش وپرورش ، سایت خلاقیت وکارآفزینی دانشگاه تهران .
فرمت ورد
تعداد صفحات: 140
پایان نامه بررسی رابطه تسهیم دانش بر نوآوری در سازمان های خدمات مالی (مطالعه موردی: بانک مسکن )