چکیده:
آن کیست که هم چون پیامبران عظام صلوات الله علیهم اجمعین رسالتش تکمیل مکارم اخلاق, تعلیم و تربیت و هدایت انسانها به سوی فلاح و کمال است و در بین همهی قشرها از بالاترین جایگاه و والاترین منزلت معنوی و اجتماعی برخوردار میباشد و در یک کلام، آرزوی همه, همانند او شدن است؟
آری، او برگزیدهای از فرزانگان جامعه است که با درک عمیق از مسؤولیتها و رسالتها، خود را به زیور علم و اخلاق آراسته، با بهرهمندی از بالاترین دانش تخصصی و اشراف بر اصول و مبانی روان شناختی و تعلیم و تربیت و مسلح شدن به مؤثرترین روشهای انتقال پیام، با آرامش و احساس با شکوه خود ارزشمندی و با یک دنیا تعهد پیامبرانه، جامهی مقدس « معلمی » بر تن کرده است.
آری معلم، همان دریای عظیم است که در قطرهای پنهان شده و جهان پهناوری است که در جثه و هیکل انسانی نمودار گشته است. در عظمت جایگاه معلم، همین بس که در ایفاء وظیفه، همکار انبیاء و پیغمبران و برگزیدگان خدای تعالی است. در کلمه معلم، خیرخواهی و هدایت خالی از عنف و زورگویی آمده است. حضرت رسول اکرم (ص) به اصحاب خود میفرمودند:
« کونوا معلمین » و « علموا و لا تعنفوا فان المعلم خیر من المعنف » و «علموا و سیروا و لا تعسروا»
برسی تطبیقی نظام بر نامه درسی تربیت معلم و جایگاه معلم در کشور های ایران و انگلیس،فرانسه ،ژاپن و..