چکیده : جهت گیری کسبوکار در تعامل با محیط و فرصتها و تهدیدات نهفته در آن از مهمترین عوامل موثر بر عملکرد کسبوکار به شمار
می رود. پژوهش حاضر با تحلیل تاثیر وجوه گوناگون گرایش استراتژیک بر عملکرد و ایجاد ارتباط میان ابعاد گرایش استراتژیک و متغیرهای
زمینهای؛ میکوشد تا مبنای نظری ارتقای عملکرد کسبوکار را از منظر گرایش استراتژیک تبیین کند. به منظور فراهم آوردن شواهد تجربی،
پرسشنامه پژوهش بر اساس چارچوب و مفاهیم نظری موجود در خصوص گرایش استراتژیک طراحی گردید و در اختیار نمونهای تصادفی از
مدیران شرکتهای داروسازی قرار گرفت. تحلیل آماری دادهها به وسیله آزمون همبستگی و روش معادلات ساختاری، منجر به حصول سه مدل
برای تبیین تاثیر وجوه گرایش بازار بر سازه عملکرد از طریق تعدیل فشار رقابتی، گرایش فناورانه از طریق انطباق با پویاییهای تکنولوژیک و
گرایش کارآفرینانه از طریق غلبه بر عدم اطمینان محیطی گردید.
چاپ شده در کنفرانس ملی رویکردهای نوین در مدیریت کسب و کار
مقاله با موضوع: گرایش استراتژیک و عملکرد کسبوکار: شواهدی از صنعت دارو