شرح مختصر : تحقیق حاضر تحت عنوان بررسی ویژگیهای شخصیت والدین دانش آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر جهت دستیابی به اهداف تحقیق است . تعداد کل مراکز دانش آموزان کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر درسطح شهرستان شاهین شهر 3 مدرسه بود که به علت اندک بودن جامعه آماری هرسه مدرسه را انتخاب نموده واز هر سه مدرسه والدین 10 نفر از دانش آموزان به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات در این پژوهش باتوجه به موضوع پرسشنامه Scl90-R که دارای 90 سوال برای ارزشیابی علائم روانی است جهت تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات بدست آمده از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید و از آزمون T استفاده شده است. جهت مشخص نمودن تفاوت میانگین های دو نمونه استفاده شد. میانگین علائم روانی در والدین کودکان عقب مانده ذهنی آموزش بذیر 99 درصد می باشد همچنین تحلیل نتایج خرده آزمونها نشان دادکه میانگین مادران در خرده آزمونهای شکایات جسمانی،حساسیت در روابط متقابل،افسردگی،اضطراب،برخاشگری،ترس مرضی وروان بریشی به طور معناداری بیشتر از بدران می باشد.اما در خرده آزمون های وسواس- اجبار،افکار بارانوئید و سوالات اضافی تفاوت معنا داری بین بدران ومادران دیده نشد.
پایان نامه با موضوع: بررسی ویژگی های شخصیت والدین دانش آموزان عقب مانده ذهنی