بررسی ضریب دبی عبوری در سرریزهای کنگره ای مثلثی شکل با ایجاد کنگرههای 2و 4و 6 سانتی متری جدید در بال با عرض cm 10
Fulltextنویسندگان:
خلاصه مقاله:
سرریزهای چند وجهی به دلیل تغییرات جزئی بار استاتیکی روی تاج در شرایط نوسانات زیاد شدت جریان، در مقایسه با انواع دیگر سرریزها، سازه های اقتصادی برای کنترل سطح آب در شبکه های آبیاری محسوب میشوند. این سرریزها از وجوه متصل به هم تشکیل شده که درپلان ممکناست به شکل ذوزنقه، مثلث و یا شکل های دیگر با تکرار چند سیکل دیده شوند. در این تحقیق، سرریزهای چند وجهی که در پلان به شکل Vمی باشند، مورد بررسی قرار گرفته اند. آزمایش ها روی 31 مدل آزمایشگاهی و 7دبی مختلف سرریزها مورد آزمایش قرار گرفتند. در مجموع با 91 آزمایش کار را مورد بررسی قرار دادیم. مدلها شامل 31 سرریز چند وجهی Vشکل با طول های متفاوت و 3 مدل سرریز خطی مدل ها در یک فلوم به طول 8 ، عرض0/35 و ارتفاع 0/40 متر آزمایش گردیدند. نتایج آزمایشهای این پژوهش نشان داد که در مورد کلیه سرریزهای چند وجهی ضریب دبی نسبت به Ht)Ht:/ P ( بار هیدرولیکی کل و : P ارتفاع سرریز( ابتدا افزایش یافته و پس از رسیدن به یکماکزیمم، شروع به کاهش می نماید. با افزایش ارتفاع کنگره در بال سرریز، مقدار ضریب دبی در یک Ht/P مشخص افزایش می یابد.نتایج هم چنین نشان میدهد که افزایش طول بال باعث کاهش ضریب دبی میشود. همچنین، دبی در سرریزهای چند وجهی V شکل بیشتر از سرریزهای خطی می باشد.
کلمات کلیدی:
سرریز چند وجهی، سرریز خطی، ضریب دبی، مدل آزمایشگاهی
بررسی ضریب دبی عبوری در سرریزهای کنگره ای مثلثی شکل با ایجاد کنگرههای 2و 4و 6 سانتی متری جدید در بال با عرض cm 10