مدیریت استراتژیک در صنعت توریسم
فصل اول- مقدمات و آمار و اطلاعات کلی و مورد نیاز
2
مقدمه
(2)
توریسم و توسعه
(3)
سابقه جهانگردی در ایران
(4)
ایجاد تشکیلات توریستی در ایران
(6)
اشتغال و جهانگردی
(8)
سازمان جهانی جهانگردی
(10)
مهمترین فعالیتهای سازمان جهانی جهانگردی
(10)
برنامه های عمومی کار سازمان جهانی جهانگردی
(10)
انواع عضویت در سازمان جهانی جهانگردی
(11)
کمکهای سازمان جهانی جهانگردی
(11)
سیمای جهانی جهانگردی
(12)
فصل دوم- اهاف و ماموریتها
13
ایران و معضلی به نام توریسم
(13)
کمی آمار برای روشن شدن موضوع
(13)
هر روز بدتر از دیروز
(14)
ورود گردشگران بین المللی به ایران
(14)
خروج ایرانیان از کشور
(15)
هزینه گردشگری
(15)
تاسیسات اقامتی
(16)
هتل
(16)
هتل آپارتمانها و مسافرخانه ها
(16)
دفاتر خدمات مسافرتی
(16)
مبادی بین المللی ورودی ایران
(17)
ناهمخوانی منابع و سهم از درآمدهای توریسم
(17)
فناوری اطلاعات ابزار استراتزیک هزاره سوم
(19)
دیدگاههای کلان تغییر کند
(20)
برگزاری کنفرانس UNWTO
(21)
فصل سوم- نقاط ضعف و قوت داخلی
23
جاذبه های توریستی ایران
(23)
25 درصد آثار تاریخی دنیا در ایران وجود دارد
(23)
جاذبه و چشم اندازهای طبیعی
(24)
جاذبه های فرهنگی و هنری و یادمانهای تاریخی
(25)
جاذبه های مذهبی و مراکز زیارتی
(25)
نتایج یک پایان نامه کارشناسی ارشد
(27)
پایان نامه ای دیگر
(28)
فصل چهارم- نقاط ضعف و قوت خارجی
30
ویزا- کارت اعتباری و مالیات
(30)
تبلیغات طبل اغراق آمیز
(30)
تاثیرات سینما بر صنعت توریسم
(32)
امنیت حتی مهمتر از زیرساخت ها
(34)
فصل پنجم- تحلیلهای گروه EFA
(35)
ماتریس تجزیه و تحلیل عوامل داخلی
(36)
ماتریس تجزیه و تحلیل عوامل خارجی
(37)
فهرست منابع
39
مقدمه:
زمانی که از هر یک از گروها خواسته شد در مورد یک صنعت در پروژه خودبه بحث وگفتگو بپردازند وحتی شاید زمانی که به شما بگویند در مورد صنعتی به گفتگو بپردازید ذهن شما به سوی صنعت هایی مثل لوازم خانگی ،اتومبیل،کامپیوتر،ماشین آلات کشاورزیوسرامیک وغیره می رود شاید کمتر کسی به این فکر کند که توریسم یک صنعت است البته این امر در کشور هایی مثل کشور ماهنوز مورد بحث قرار نگرفته شاید چون ما به توریسم به عنوان یک مجموعه جداگانه ودور از فعالیت های اقتصادی فکر کرده وهرگز تحولات آن را در درآمد ملی کشورودر ارتقای سطح اقتصادی مناطق دخیل نمی بینیم وشاید چون اقتصاد ما پشتوانه انرژیمثل نفت وگاز دارد وفکر ها به سمت توریسم نرفته است بد نیست بدانید که به عنوان مثال دو سال گذشه رایزن فرهنگی ایران درکشور ترکیه به هنگام برپایی نمایشگاه صنایع دستی ایران درآن کشور اعلام کرد که در آن سال تقریباً 800000فقط از ایران به ترکیه به عنوان توریسم سفر کرده اند واگر فرض کنیم به ازای هر نفر 200دلار ارز وارد آن کشور شده باشد تقریباًمعادل 160000000دلار درآمد کشور ترکیه فقط از توریست های ایرانی بوده وبماند که از کشورهای دیگر چه مقدار درآمد حاصل شده پس چطور نمی توان آن را به عنوان صنعت شناخت ؟وجدای آن کشور ما جز کشورهای غنی از لحاظ بناهای تاریخی وقدیمی است وچندین بنای ایرانی در فهرست آثار جهانی قرار دارد پس چطور تا به حال به این مطلب اهمیت داده نشده که باید از متولیان امر پرسید اما آنچه مسلم است هنوز هم دیر نشده وهنوزهم می توان از این صنعت یک صنعت تاثیر گذار در اقتصاد کشورساخت ولذا یک از دلایل انتخاب این موضوع از سوی اینجانبان همین می باشد به عنوان مثالی دیگر کشور کوچک بحرین ومجمع الجزایر آن که زمانی جزو خاک ایران بوده با آن که جزو کشور های نفت خیز می باشد ولی به عنوان یک کشور توریستی مطرح است وحتی کشور مالزی که بناهای تاریخی زیادی ندارد ولی بناهای گردشگری فراوانی دارد واز همین توریسم درآمد فراوانی کسب می کند هر چند آین درآمد برای ما در مقایسه با صنعت های دیگر رایج در کشور کم است ولی بخشی از آن است ودر اقتصاد تاثیر گذار.
یکی از شعبات توریسم که به تازگی بوجود آمده توریسم پزشکی است هما طور که میدانیددر هر موردی که صخبت می شود همیشه از کشورهای همسایه و مخصوصاً عربی به عنوان یک فرصت یاد می شودوحال آنکه ما مشاهده می کنیم که توریسم پزشکی در ایران از طریق این کشور ها انجام می شودو این خود یک مقوله ی مهم است هر چند امروزه د اکثر کشورها امکانات درمانی وجود دارد ولی امکانات تخصصی در هر کشوری وجود ندارد وضمنا یادمان نرود که در گذشته ما شاهد سفر هموطنان به کشورهای دیگر برای درمان بودیم ولی اکنون این مقوله دیگر وجود ندارد
ولذا لازم دانستیم تا درمورد صنعت توریسم پروژه ای ارائه دهیم امید است که جلب رضایت خواننده کند واطلاعات مطلوبی در مورد این صنعت وچالش هاوفرصت های پیش رو به خوانندگان ارائه کند
در ایران مسئله توریسم تاکنون جایگاه واقعی خود را نیافته است و علیرغم موقعیت مناسب و مساعد جغرافیائی بین دنیای شرق و غرب و وجود بسیاری از مواهب طبیعی، فرهنگی و اسلامی و انواع جاذبههای قابل عرضه به بازارهای توریستی بینالمللی، درآمد ارزی ایران از این بابت بسیار ناچیز بوده و قابل توجه نمیباشد.
لذا باتوجه به اینکه جمعیت کشور رو به افزایش است و درآمد حاصله از نفت که میزان آن نیز گهگاه رو به کاهش نهاده و بهرهبرداری بیش از حد آن نیز عادلانه نیست، نمیتواند نقش عمدهای را در توسعة اقتصادی ـ اجتماعی کشور عهدهدار باشد، به همین علت برای رونق بخشیدن به فعالیتهای اقتصادی در کشور و ایجاد رشد و توسعهای هماهنگ، بخشهای صنعت و کشاورزی را میبایست بازسازی نمود و بخش سومی تحت عنوان توریسم را بدان افزود و به آن بها داد، چرا که رونق بخشیدن به آن نیاز به سرمایهگذاری کمتری در مقایسه با بخش کشاورزی و صنعت دارد.
تعداد صفحات: 40
مدیریت استراتژیک در صنعت توریسم