فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله بیوشیمی مواد غذایی و تغذیه انسانی

اختصاصی از فی گوو دانلود مقاله بیوشیمی مواد غذایی و تغذیه انسانی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله بیوشیمی مواد غذایی و تغذیه انسانی


دانلود مقاله بیوشیمی مواد غذایی و تغذیه انسانی

 

مشخصات این فایل
عنوان: بیوشیمی مواد غذایی و تغذیه انسانی
فرمت فایل: word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 51

این مقاله درمورد بیوشیمی مواد غذایی و تغذیه انسانی می باشد.

خلاصه آنچه در مقاله بیوشیمی مواد غذایی و تغذیه انسانی می خوانید .

تنظیم حرارت بدن
حرارتی که در دوره های متابولیسمی غذاها در بدن ایجاد می شود نیاز حرارتی بدن را تامین می کند حیوانات خون گرم مانند پستانداران و پرندگان به کمک یک سیستم تنظیم قادرند تولید حرارت را در بدن افزایش داده و یا حرارت اضافی بدن را براههای مختلف که خود اغلب تابعی از حرارت محیط خارج می باشند از بدن دفع نمایند .
اندازه گیری مصرف انرژی
از آنجاییکه تمام انرژی تولید شده در بدن سرانجام به صورت حرارت آزاد می گردد بنابراین اندازه گیری حرارت آزاد شده ا زبدن خود یکی از روش های ساده به منظور برآورد نمودن میزان مصرف انرژی می باشد حرارت آزاد شده از بدن را به دو روش می توان اندازه گیری نمود .
1ـ حرارت سنجی مستقیم :
 در این روش از دستگاه حرارت سنج مخصوص استفاده می شود این دستگاه از اطاقک سرپوشیده ای ساخته شده که حجم معینی ا زآب در اطراف آن جریان دارد حیوان مورد آزمایش را برای مدت زمان معینی در اطاقک قرار می دهند و بااندازه گیری تغییرات درجه حرارت آب میزان حرارت آزاد شده از بدن حیوان را تعیین می کند .
2ـ حرارت سنجی غیر مستقیم
از آنجائیکه حرارت سنجی مستقیم با مشکلات فنی متعددی مواجه است و به علاوه در مورد انسان تقریباً غیر عملی است لذا انرژی متابولیسمی بدن را به طور غیر مستقیم یعنی از طریق اندازه گیری تبادلات گازها (اکسیژن و انیدرید کربنیک ) وتعیین میزان دفع ادراری اوره مورد بررسی قرار می دهند .
نسبت تنفسی غذاها (RQ) Respiratory    Quatients
نسبت حجم گاز انیدرید کربنیک دفع شده به حجم اکسیژن مصرف شده برای اکسسیداسیون یک نوع غذا را نسبت تنفسی آن غذا نامیده و به RQ نمایش می دهند .
الف ـ کربوهیدرات ها :برای مثال اکسیداسیون کامل یک ملکول گلوکز را می توان به صورت زیر نوشت :
C H O +6O  6CO +6H O
RQ =   =  =1
ب  - چربی ها : اکسیژن موجود در ساختمان یک مولکول چربی با مقایسه با تعداد کربن ها بسیار کم است به همین دلیل اکسیداسیون چربی ها نیاز به اکسیژن بیشتری دارد و بنابر این نسبت تنفسی چربی ها از کربو هیدرات ها کمتر است برای مثال اگر یک مولکول تری استئارین را در نظر گیریم :
2C H O +1630   114CO +10H O
RQ =   =  =0.7
ج -پروتئین ها : پروتئین ها دارای ساختمان شیمیائی گوناگونی هستند و به همین دلیل  واکنش های اکسیداسیون آنها را نمی توان به سادگی کربوهیدرات ها و چربی ها نشان داد نسبت تنفسی پروتئین ها که به کمک روش های غیر مستقیم محاسبه شده است در حدود 8/0 می باشد .
د- رژیم های غذایی مخلوط : در یک رژیم غذائی مخلوط که شامل کربوهیدرات ها ،چربی ها و پروتئین ها به نسبت های مختلف می باشد نسبت تنفسی به طور متوسط در حدود 85/0 است و هر چه به مقدار کربوهیدرات ها درغذاها افزوره شود نسبت تنفسی به عدد یک نزدبکتر می گردد وهر گاه در متابولیسم کربوهیدرات ها اختلالی رخ دهد (بیماری دیابت) نسبت تنفسی کاهش می یابد.

چربی ها در تغذیه انسان :
به دلیل ارزش انرژی زائی،چربی ها اهمیت خاصی در جیره غذایی دارند ارزش انرژی زائی چربی ها معادل دو برابر قند و پروتئین بوده و برابر 9 کالری برای هر گرم چربی می باشد چربی ها شکل ذخیره انرژی در بدن انسان هستند در شرایط عادی تغذیه حدود 20 تا  25% کالری مورد نیاز روزانه باید ازچربی ها تامین گردد لذا برای یک جیره 3000کالری حدود 66 تا 83 گرم چربی مورد احتیاج خواهد بود و اگر نیاز به کالری افزوده شود 30 تا 35% انرژی کل از چربی ها حاصل خواهد شد .
در مواد غذایی چربی ها به صورت جدا و یا در ترکیب مواد غذایی وجود دارند و ممکن است منبع حیوانی و یا گیاهی داشته باشند کره 84% کره گیاهی 83% خامه 20-40% زرده تخم مرغ 32% پنیر 23%‌ گردو 30% میوه زیتون 14% گوشت 10% شیر حدود 4% جربی دارد میزان اسیدهای چرب غیر اشباع در چربیهای گیاهی بیشتر است .
3ـ پروتئین ها در تغذیه انسان :
در ساختمان سلولها و سازمان بافت های بدن انسان پروتئین ها سهم اساسی دارند به دلیل فعالیت های فیزیولوژیکی این پروتئین ها تحلیل رفته ومرتباً باید از نو ساخته شوند اسیدهای آمینه مورد نیاز برا ی این نوسازی از راه تغذیه مواد پروتئینی تامین گردد.
از این نظر است که نیاز بدن به مواد پروتئینی در مواقع زشد،افزایش واکنشهای متابولیسم ،بیماریهای عفونی ، سوختگی ها و به هنگام التیام زخمها بیشتر می شود.

 

بخشی از فهرست مطالب مقاله بیوشیمی مواد غذایی و تغذیه انسانی

تعریف علوم مواد غذایی
تعریف علوم تغذیه
تعریف انسان متوسط از نظر تغذیه
تعریف جیره غذایی
کلیه مواد خوراکی که
تعریف غذا و ماده غذایی
تعریف ضریب هضم
مواد سازنده های غذاهای انسان
انرژی در جیره غذایی
انرژی و تغذیه
اندازه گیری ارزش حرارتی غذاها
تنظیم حرارت بدن
اندازه گیری مصرف انرژی
حرارت سنجی مستقیم
حرارت سنجی غیر مستقیم
رژیم های غذایی مخلوط
: در یک رژ
قندها در تغذیه انسان
چربی ها در تغذیه انسان
پروتئین ها در تغذیه انسان
ویتامین ها:
املاح معدنی:
انرژی لازم برای متابولیسم مواد غذائی
نیاز بدن انسان به انرژی:
انواع غذاهای انسان
غذاها از سه منشأ گیاهی

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله بیوشیمی مواد غذایی و تغذیه انسانی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.