فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

بررسی موسیقی شعر در غزلیّات سنایی

اختصاصی از فی گوو بررسی موسیقی شعر در غزلیّات سنایی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

بررسی موسیقی شعر در غزلیّات سنایی


بررسی موسیقی شعر در غزلیّات سنایی

 

 

 

 

 

 

 

482 صفحه

چکیده :

موضوع این فایل با عنوان « موسیقی شعر در غزلیّات سنایی » ، و هدف از این پژوهش ؛ آشنایی با موسیقی شعر در غزلیّات سنایی است . و روش کار ، نظری و بر اساس پژوهش   کتابخانه ای می باشد . ابزار آن کتاب ها و منابع مرتبط با موضوع است . مطلع هر بیت به جهت تعیین انواع موسیقی در آن ، انتخاب شده است . سپس به تقطیع ، استخراج اوزان و نام بحرها ، پس از آن به یافتن قافیه ،‌ حدود واصناف و احیاناً عیوب آن و بررسی موسیقی درونی و معنوی در غزلیّات سنایی ، پرداخته شده   است . و در پایان تحلیلی از یافته ها به عمل آمده و جمع بندی ، بیان شده است . با توجّه به بررسی های به عمل آمده ، شاعر در غزلیّاتش از 9 بحر و 50 وزن استفاده کرده است . بالاترین بسامد بحر ها را رمل و کم ترین آن ها را متقارب دارد . او از 15 زحاف استفاده نموده است ؛ که بیش ترین آن ها حذف و کم ترین آن ها جدع ، نحر و حذذ است . بیش تر اوزان غزلیّاتش مزاحف می باشند . بسامد اوزان دوری ، 30 غزل می باشد. از نظر نوع ردیف های به کار رفته در غزلیّات تنوّع زیادی به چشم می خورد ولی فعل در درجه ی اوّل قرار دارد . شماره ی غزل های مردّف او بیش از غزل های بدون ردیف است . تعداد قافیه های مقیّد نیز بیش تر از قافیه های مطلق می باشد . حدود قافیه ها بر اساس کاربرد به ترتیب عبارت از : مترادف، متواتر ، متدارک و متراکب است ؛ متکاوس وجود ندارد . از نظر موسیقی معنوی بر اساس ابیات بررسی شده به ترتیبِ بسامد تشبیه ، تضاد ، استعاره ، تناسب ، کنایه و مجاز به کار گرفته شده است که تشبیه بیش ترین و مجاز کم ترین بسامد را داراست . موسیقی درونی نیز به ترتیبِ کاربرد ، واج آرایی ، جناس و تکرار می باشد .

فهرست مطالب :

فصل اوّ ل : کلّیّات تحقیق

مقدّمه

برخی مشکلات تقطیع

علائم اختصاری

نکات طرح پیشنهادی

فصل دوم : معرّفی سنایی و آثار او

نام و نسب حکیم

زمان و محلّ ولادت

آغاز شاعری حکیم

دوره های زندگی سنایی

افسانه ای درباره ی علّت تحوّل

مسافرت های سنایی

مذهب سنایی

ارادت حکیم به شیخ یوسف همدانی

وفات سنایی

آثار سنایی

مضامین دراشعار سنایی

خلّاقیّت در اشعار سنایی

مقام سنایی

زبان سنایی

غزل با جلوه های عرفانی

سنایی در غزل زهدیّه و قلندریّه

پژوهش های انجام شده در مورد سنایی و آثارش

فصل سوم : معرّفی غزل

غزل در لغت

غزل در اصطلاح

غزل نام قالب یا مفهوم

حوزه ی غزل

مضامین غزل

زبان غزل 

منشأ غزل

غزل در تاریخ ادبیّات

اقسام اصلی غزلیّات فارسی

دوره های مختلف غزل

سیر غزل

فصل چهارم : موسیقی شعر

شعر ، رستاخیز کلمات

موسیقی

پیوند شعر و موسیقی

انواع موسیقی شعر

عروض

بیت

مصراع

واج

هجا

ارکان

سالم و مزاحف

مثمّن و مسدّس و مربّع

عروض و ضرب ( عجز ) ، صدر و ابتدا

تقطیع

مراحل تعیین وزن یک شعر فارسی

بحر

شش دایره ی مشهور بحر های عروضی

ذوبحرین

وزن

تأثیرات وزن

عواملمؤثّربر چگونگی حالت وزن

عوامل تغییر دهنده کیفیت موسیقی در اوزان

اوزان و مفاهیم

اوزان نا مطبوع.

اوزن شفّاف و اوزان کدر

اوزان خیزابی و اوزان جویباری

اوزان دوری

قافیه

نقش های قافیه

حروف قافیه

حرکات قافیه

عیوب قافیه

اصناف و انواع قافیه

حدود قافیه

انواع قافیه ها از نظر جایگاه

انواع قافیه های هنری

قافیه های مردّف

ردیف 

علّت توجّه ایرانیان به ردیف

عوامل مهم در پیدایش ردیف در شعر فارسی

سود های ردیف

زیان های ردیف

ردیف بدون قافیه

حاجب

فصل پنجم : موسیقی شعر در غزلیّات سنایی

۱-رمل

۱-۱-رمل مثمّن محذوف

۱- ۲-رمل مثمّن مقصور

۱-۳-رمل مثمّن مقصور عروض محذوف ضرب

۱-۴-رمل مثمّن مخبون محذوف

۱- ۵ -رمل مثمّن مخبون محذوف سالم صدر و ابتدا.

۱- ۶ – رمل مثمّن مخبون مقصور .

۱- ۷ -رمل مثمّن مخبون مقصورعروض اصلم مسبّغ ضرب

۱- ۸ -رمل مثمّن مخبون اصلم .

۱-۹ – رمل مسدّس محذوف.

۱- ۱۰ – رمل مسدّس مقصور

۱- ۱۱ -رمل مسدّس مخبون محذوف

۱- ۱۲ -رمل مسدّس مخبون اصلم مسبّغ عروض مقصور ضرب.

۲- هزج

۲-۱ -هزج مثمّن سالم

۲- ۲- هزج مثمّن مسبّغ

۲- ۳-هزج مثمّن اخرب.

۲- ۴-هزج مثمّن مکفوف مقصور.

۲- ۵ -هزج مثمّن اخرب محذوف.

۲- ۶-هزج مثمّن اخرب مقصور

۲- ۷-هزج مثمّن اخرب مکفوف محذوف

۲- ۸ -هزج مثمّن اخرب مکفوف مقصور

۲- ۹ -هزج مسدّس محذوف.

۲- ۱۰-هزج مسدّس مقصور

۲- ۱۱-هزج مسدّس اخرب مقبوض صحیح عروض و ضرب

۲- ۱۲ -هزج مسدّس اخرب مقبوض محذوف

۲- ۱۳ -هزج مسدّس اخرب مقبوض مقصور

۳- خفیف

۴- مضارع

۵- منسرح

۶- رجز

۷- مجتث

۸- سریع

۹- متقارب

۹-۱ متقارب مثمّن سالم

۹- ۲ – متقارب مثمّن محذوف

فصل ششم : نتیجه گیری

منابع و مآخذ

چکیده ی انگلیسی


دانلود با لینک مستقیم


بررسی موسیقی شعر در غزلیّات سنایی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.