فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق در مورد آموزش خود انضباطی به کودک و نوجوان در خانه و مدرسه

اختصاصی از فی گوو تحقیق در مورد آموزش خود انضباطی به کودک و نوجوان در خانه و مدرسه دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

فرمت فایل:word



تعداد صفحات:32

 

 

 

آموزش خود انضباطی به کودک و نوجوان در خانه و مدرسه

روشهای نوین ایجاد خود کنترلی و عزت نفس در کودک ونوجوان توسط والدین و معلمان

مقدمه

پدران،مادران و معلمان عزیز مقاله ای را که در پیش روی دارید خلا صه ای از چند کتاب به صورت مختصر به رشته تحریر در آمده است که از پر فروش ترین کتابها در زمینه تعلیم و تربیت بوده اند .

گوردن نویسنده کتاب خود انضبا طی کودک و نوجوان در خانه و مدرسه در کتاب خود نشان می دهد که چرا انضباط سنتی در خانه و مدرسه کارآیی ندارد و چگونه می توان شیوه های موثر را در قالب به کار گیری گروهی جانشین ان کرد و شیوه های نوین انضباطی را به خانواده ها و معلمان آموزش داد .او به عنوان یک روانشناش بالینی به صورت اعتراض علیه تنبیه بدنی کودکان و انضباط مبنی بر قدرت اعلام داشته و معتقد است که شیو ه های انضباطی موجود تنها باعث مشکلات جدیدی برای کودکان میشوند و نقش تغییر و اصلاح رفتارها را ندارند

ولی همچنین افسانه اثر بخشی جایزه و پاداش را نیز در مورد کودکان زیر سوال برده است .

مطلب قابل توجه پدران و مادران و معلمان عزیز این است که گوردن با این باور که بزرگتر ها یا باید سختگیر باشند یا ملایم مخا لف است . او شیوه سومی را که به نیازها و خواستهای هر دو طرف (بزرگتر هاو کوچکتر ها )پاسخ دهد پیشنهاد میکند و تحت این شرایط است که کودک به مهارتهایی دست می یابد که حاصلش خود انضباطی ،احساس مسولیت همکاری و ارج نهادن به دیگران است .

گوردن انضباط تربیتی را به جای انضباط تنبیهی پیشنهاد می کند . منظور از انضباط تربیتی تا ثیر گذاری مثبت است ،در حالی که در انضباط تنبهی کودک احساس می کند که محدودیت و تنبیه کردن او صرفا تلاش بزرگترهابرای کنترل اوست و به خاطر رفتارنامطلوبش باید تنبیه و مجازات شود ،بنابراین سعی می کند با هر ترفندی که ممکن است دروغگویی اتهام به دیگران ،گناه را به گردن دیگران انداختن ،تملق و چاپلوسی وحقیر شمردن خود از صحنه مجازات بگریزد .

نویسنده ،شیوهای سنتی ارزشیابی را که در قالب در جه بندی دانش آموزان اعمال می شود و موجب رقابت،همچشمی و حسد می گردد مردود دانسته  و همکاری،ماضدت و مشارکت در امور تحصیلی را به عنوان یک جانشین موثر پیشنهاد میکند ،زیرا وقتی رقابت در فضای آموزشی حاکم شد هر کس سعی می کند از دیگری عقب نماند تلاش می کند اما این تلاش با اضطراب ،دلهره و درگیری عاطفی همراه است ،در حالی که همکاری و مشارکت گروهی فضایی آزاد برای آموزش ایجاد می کند که طی آن هر کس به اندازه توانایش رشد کرده واز هر امتیاز و درجه ای که نصیبش می شود احساس رضایت و خشنودی می کند از یادگیری و مطالعه لذت  می برد و ترس از اینکه از دیگران عقب بماند او را آزار نمی دهد در چنین جوی همه بچه ها تلاش می کنند و چون این تلاش موجب رشد و شکوفایی آنها می شود از رشد و پیشرفت دیگران احساس ناخشنودی و عدم رضایت نمی کنند.

پیشگفتار

موضوع انضباط امروزه به عنوان مهمترین مشکل موجود در جوامع خودنمایی می کند. این مشکل توجه همگان را به خود جلب کرده است  .بحث انضباط به خانواده ها کشیده شده و به نوعی عامل درگیری و نزاع بین زن و شوهر ها بوده است . اساسا انضباط به صورت یک مشکل سیاسی ،قانونی ، ؛آموزشی ، مذهبی و خانواده ای تجلی می کند و این امر موجب برخورد و جدایی والدین ، معلمان ، مربیان ، مسئولان مدرسه و دیگر کسانی که به نوعی با بچه ها در ارتباط اند شده است .

این مقاله نتیجه تمام مطالعات نویسنده درباره انضباط است . او می گوید انضباط انواعی دارد بعضی ها خوب و بعضی ها بد و این بستگی به دیدگاه نویسنده دارد ولی می گوید که انضباط از دیدگاه بسیاری از مردم اعمال پاداش و تنبیه است همان طور که ما در مورد حیوانات به کار می بریم .

تقریبا همه معلمان و والدین مایلند که شاگردان و فرزندان آنها حتی نسبت به همسایگان و افراد غریبه مطیع و حرف شنو باشند. درواقع این فرد کنترل کننده است که اهداف یا مقاصد افراد تحت کنترل خود را تعیین می کند و در مورد آنها تصمیم می گیرد و به نظر خودشان تصمیماتی را که برای آنها می گیرند به خیر و صلاحشان است ولی باید توجه داشت که کنترل کننده در بیشتر موارد نتایج کار را برای خود سودمند می بیند تا فرد تحت کنترل .

اغلب والدین و معلمان معتقدند که کنترل خارجی از سوی آنان در نهایت به کنترل درونی بچه ها می انجامد و این اعتقاد از نظریه معروف فرویدیسم ریشه می گیرد که می گوید همان طور که بچه ها بزرگتر می شوند به تدریج کنترل های اجباری اولیه والدین و دیگر بزرگسالان را درونی خواهند ساخت تا آن جا که در نهایت کنترل خارجی تبدیل به کنترل درونی و خود انضباطی می شود. باید دانست که بچه ها به صورت بالقوه دارای توانایی لازم برای خود انضباطی هستند در صورتی که به آنها فرصت انتخاب و تصمیم گیری لازم داده شود به طور طبیعی از عوامل که موجب آزار بزرگتر ها می شود اجتناب می ورزند و خود نوعی مقررات شخصی برای این گونه درگیری ها وضع می کنند.

نویسنده این کتاب انواعی از روشهای تنبیه انضباطی را توصیه می کند که در خانه و مدرسه کاربرد دارند و هیچکدام از این روشها هم شیوه تنبیهی نیستند و انضباط تحمیلی را به خود انضباطی و کنترل از طریق بزرگترها را به کنترل از طرف خود کودکان تبدیل می کنند و ...

در خلال تحقیقاتی  که درباره انضباط به عمل آوردم یک حقیقت انکارناپذیر مشهود بود . به عنوان یک جامعه ما از شیوه های نادرستی برای کاهش رفتارهای ناپسند و مخرب که به دست نوجوانان و جوانان در جامعه اتفاق می افتد استفاده می کنیم . در حقیقت انضباطی که ما برای کاهش این رفتارهای ناخواسته به کار می بریم احتمالا بیشتریک عامل است تا درمان . گوردن پس از سالها مطالعه و تحقیق درباره انضباط و راههای مقابله با مفاسد اجتماعی که امروز موجب تضعیف جامعه و آفت رشد و سلامت روان نوجوان و جوانان ما شده است . به این نتیجه رسیده است که باید شیوه های دیگری جز آنچه امروزه معمول است بیابیم .

رئیس کمیته انضباطی جامعه معلمان و تعدادی از استادان دانشگاهها اظهار داشتند که اعمال انضباط سخت و خشن موجب نابسامانی و خشونت بیشتر و شاید انتقال آن به جامعه شود آن هم از طریق کودکانی که شایسته تعلیم و تربیت هستند. گزارشی که از این کمیته رسیده یک مدرسه خوب را این گونه تعریف می کند به همکاری واقعی مبتنی بر انگیزه درونی و همکاری بین مدارس و والدین ،تصمیم گیری های آزاد منشانه با همکاری دانش آموزانی که احساس کنند مدرسه از آن خودشان است قوانینی که موجب ارتقای خود انضباطی به جای القای مقررات و قوانین از طرف بزرگترها شود بالابردن توانایی مقابله با مشکلات شخصی دانش آموزان و کارکنان و بالاخره امکانات فیزیکی لازم و آموزشهای سازمان داده شده ای که این شیوه ها را تقویت کند.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد آموزش خود انضباطی به کودک و نوجوان در خانه و مدرسه
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.