برای داشتن یک پوست زیبا و بدون هیچ جای زخم و جوشی این مطالب را حتما مطالعه کنید بهرین ماسک های دنبا حتما دانلود کنید دیگر نگران زخم های صورت خود نباشید صد% تضمینی و امتحان شده
لطافت پوست
برای داشتن یک پوست زیبا و بدون هیچ جای زخم و جوشی این مطالب را حتما مطالعه کنید بهرین ماسک های دنبا حتما دانلود کنید دیگر نگران زخم های صورت خود نباشید صد% تضمینی و امتحان شده
مقاله MP3 Player
مقاله ای مفید و کامل
لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:50
چکیده :
MP3 یک سیستم فشرده سازى براى فایل هاى صوتى است که با استفاده از آن حجم فایل ها بدون تاثیر منفى در کیفیت صدا ، کاهش پیدا مى نماید . هدف اصلى سیستم فوق ، فشرده سازى یک فایل صوتى بگونه اى است که اولا" کیفیت آن افت نکرده و ثانیا" حجم آن به میزان قابل توجهى کاهش پیدا نماید .
در اکثر موارد، میزان فشرده سازى بین ده تا چهارده برابر یک فایل صوتى معمولى است . مثلا" یک فایل موزیک که داراى ظرفیتى معادل سى و دو مگابایت است ، پس از تبدیل به فرمت MP3 ، ظرفیت آن به سه تا چهار مگابایت کاهش پیدا مى نماید . ایده اولیه سیستم فشرده سازى MP3 به سال هاى 1988 و 1999 بر مى گردد .
MPEG که از کلمات Moving Picture Experts Group اقتباس شده است ، نام گروهى است که سیستم فشرده سازى داده هاى ویدیوئى را پیاده سازى نموده است . فیلم هاى DVD ، سیستم هاى پخش HDTV و DSS ماهواره اى از مدل فشرده سازى MPEG به منظور کاهش ظرفیت فیلم ها استفاده مى نمایند . سیستم فشرده سازى MPEG شامل یک زیر سیستم دیگر به منظور فشرده سازى صدا مى باشد که MPEG Audio Layer-3 نامیده
شده و به MP3 معروف شده است .
مدل ( Apple iPod (40GB
آیا کیفیت فایل هاى MP3 بهتر از سى دى است ؟
با توجه به این که MP3 از یک روش فشرده سازى به منظور ذخیره اطلاعات استفاده مى نماید ، برخى از داده هاى غیر ضرورى در زمان فشرده سازى حذف مى گردند . بدیهى است کیفیت فایل هاى فوق نسبت به سایر فرمت هاى ذخیره سازى که از روش خاصى به منظور فشرده سازى استفاده نمى نمایند ، کمتر خواهد بود . فشرده سازى فایل هاى صوتى با استفاده از سیستم MP3 ، مبتنى بر مجموعه حقایقى در رابطه با توانائى انسان در شنیدن صوت است :
گوش انسان قادر به شنیدن برخى صداها نمى باشد .
گوش انسان توانائى شنیدن برخى صداها را بهتر از سایر صداها دارد .
در صورتى که دو موزیک بطور همزمان پخش شوند، ما صرفا" قادر به شنیدن موزیکى مى باشیم که صداى آن بیشتر است .
با توجه به موارد قوق ، مى توان بخش هاى خاصى از یک موزیک را حذف نمود، بدون این که تاثیر قابل توجهى بر روى کیفیت صدا براى شنونده را بدنبال داشته باشد .نسخه هاى MP3 موزیک ها داراى کیفیتى دقیقا" مشابه سى دى original نخواهند بود، چراکه بخش هاى اندکى از موزیک حذف مى گردد .
دستگاه هاى پخش فایل هاى MP3
همزمان با استفاده گسترده از فرمت MP3 و دستاوردهاى آن ، تولید و عرضه دستگاه هاى پخش فایل هایMP3 مورد توجه تولید کنندگان این عرصه قرار گرفت . دستگاه هاى فوق مشابه ضبط صوت هاى کوچک و یا CD Player مى باشند ، با این تفاوت عمده که داراى ابعادى کوچکتر بوده و در آنان از حافظه هاى خاصى استفاده مى شود ( استفاده از حافظه solid state در مقابل رسانه هاى ذخیره سازى فیزیکى نظیر نوار و یا CD ) . مهمترین تفاوت بین یک دستگاه CD Player قابل حمل با یک MP3 Player :
بایت هاى حاوى موزیک بر روى CD ذخیره مى گردند ( نه درون حافظه ) .
بایت هاى حاوى موزیک بر روى CD فشرده شده نمى باشند .
تمامى دستگاه هاى MP3 Player داراى یک برنامه نرم افزارى خاص به منظور انتقال فایل هاى MP3 به درون حافظه player مى باشند.
نحوه عملکرد MP3 Player
در زمان پخش یک فایل صوتى نظیر یک موزیک توسط MP3 Player ، عملیات زیر انجام مى شود :
خواندن بایت به بایت موزیک از حافظه
خارج نمودن اطلاعات از حالت فشرده
اجراى یکایک بایت ها با استفاده از یک مبدل آنالوگ به دیجیتال
تقویت سیگنال آنالوگ
اجزاى یک MP3 Player
MP3 Player داراى بخش هاى متعدد زیر است :
پورت داده
حافظه
ریزپردازنده
پردازنده سیگنال دیجیتال ( DSP )
نمایشگر
کنترل ها و دکمه هاى لازم به منظور پخش موزیک
پورت صدا
تقویت کننده ( آمپلى فایر )
منبع تغذیه
دستگاه هاى MP3 Player به منظور انتقال داده از پورت هاى USB ، FireWire و موازى استفاده مى نمایند . دستگاه هائى که از پورت USB استفاده مى نمایند ، داده خود را با سرعت بمراتب بیشترى نسبت به پورت هاى موازى منتقل مى نمایند .
فایل هاى MP3 در حافظه Player ذخیره مى گردند . در این رابطه از حافظه هاى متفاوتى استفاده مى شود :
حافظه فلش داخلى
کارت هاى فشرده فلش
کارت هاى هوشمند
میکرو درایوهاى داخلى
دستگاه هاى MP3 Player که از یک هارد دیسک کوچک و ظریف استفاده مى نمایند ، قادر به ذخیره اطلاعاتى بیش از ده تا پانزده برابر حافظه هاى فلش مى باشند .
ریزپردازنده به منزله مغز یک Player بوده که با استفاده از آن کنترل هاى Playback ورودى کاربر را مانیتور نموده ، اطلاعات مرتبط با یک موزیک بر روى نمایشگر LCD نمایش داده شده و با تراشه DSP به منظور پردازش سیگنال دیجیتال ارتباط برقرار مى گردد . DSP ، داده مرتبط با یک موزیک را از حافظه خوانده و پس از بکارگیرى افکت هاى خاص و یا EQ آن را براى تقویت کننده ارسال مى نماید . DSP ، از یک الگوریتم خاص به منظور برگرداندن فایل هاى فشرده به حالت عادى استفاده نموده و در نهایت یک مبدل سیگنال دیجیتال به آنالوگ، بایت هاى مورد نظر را به امواج تبدیل مى نماید .
تمامى دستگاه هاى MP3 Player از باطرى استفاده نموده و مى توان چندین ساعت از دستگاه بدون نیاز به شارژ مجدد ، استفاده نمود . برخى از دستگاه هاى Player داراى یک آداپتور AC مى باشند که مى توان آنان را به برق شهرى متصل نمود . برخى نمونه هاى دیگر داراى یک آدپتور DC به منظور استفاده در اتومبیل مى باشند .
نحوه انتخاب یک دستگاه MP3 Player
در زمان انتخاب یک MP3 Player پارامترهاى متعددى بررسى مى گردد :
نوع پورت اتصالى ( USB ، Firewire و یا موازى )
میزان حافظه
نوع حافظه
سیستم عامل حمایت شده
در صورتى که کامپیوتر شما داراى یک پورت USB است ، پیشنهاد مى گردد دستگاهى انتخاب شود که از پورت فوق حمایـت مى نماید .
نرخ انتقال اطلاعات در پورت هاى USB ، FireWire و موازى :
شرکت seagate حال توسعه فن آوری جدیدی برای ذخیره سازی اطلاعات بر روی هارد دیسک است که به نام ذخیره سازی عمودی یا همان perpendicular recording شناخته می شود. این شرکت جزء نخستین شرکتهایی می باشد که قصد دارد از این فن آوری در محصولات خود استفاده کند.
و...
دانلود متن کامل با فرمت ورد word
عصر حاضر به درستی به عنوان عصر ارتباطات لقب گرفته است. عصری که جهان مدرن را در مقیاسی بیش از پیش جهانی به هم نزدیک کرده و فضایی را بوجود آورده است که به قول مک لوهان، دهکدة جهانی نامیده می شود. پیامها از فواصل دور به آسانی ارسال می شود، آنچنانکه افراد به اطلاعات و ارتباطی که از منابع دور سرچشمه می گیرند، دسترسی دارند. ارتباطات نه تنهاد نقش اساسی در توسعه و پیشرفت هر جامعه ای ایفا می کند بلکه در جهان کنونی ایفاگر نقش مهمی در ارتباطات بین کشورها و حتی ملتهای مختلف جهان است.
رسانه ها آن چنان با تار و پود جوامع مختلف عجین شده اند، و چنان نقش در شکل دهی افکار عمومی و فرهنگ سازی بر عهده گرفته اند که می توان آنها را با نقش سیستم عصبی در بدن انسان مقایسه کرد. ماهواره یکی از وسایل ارتباطی است که پس از اختران، به رسعت مراحل تکمیل و تکامل خویش را پشت سر گذارده و امروزه به عنوان یکی از ابزارهای منحصر به فرد در انتقال تصاویر و پیامهای رادیویی و تلوزیونی در جهان ارتباطات مطرح شده است. «تحول فن آوریهای قادر به ارسال پیام از طریق امواج الکترومغناطیسی، همراه با ظهور سازمانهای ملی و بین المللی دست اندرکار مدیریت و ادارة فضای طیف، نشان دهندة پیشرفت قطعی در جهانی شدن ارتباطات بود.» (تامپسون، 1378: 196)
این نقش غیر قابل انکار، از همان آغاز، سبب بروز نگرانیهایی در بسیاری از سیاستمداران، مصلحان و اندیشمندان جوامع مختلف شد و همین نکرانیها بود که حتی مدتها قبل از آنکه عملاً از این رسانه در جهت انتثال پیامها و تصاویر تلوزیونی بهره برداری شود، کوششهای سیاسی جهت قانومند کردن استفاده از آن به نحوی که مورد قبول همة کشورهای جهان باشد به عمل آمده شاید در مقام مقایسه، کمتر موضوعی را در صحنه بین المللی بتوان پیدا کرد که تلاش شده باشد قبل از ظهور و استفاده از آن، در صدد تنظیم و ندوین قواعد حقوق متناسب با رهره برداری صحیح از آن برآید.
در این فصل مفهوم و مبنای اصل آزادی پخش برنامه های ماهواره ای طرح یم شود.
سپس قلمرو این حق را در جهان امروز و اسناد و مدارک مورد بررسی قرار داده و با روش استنادی و استدلالی به طرح موضوع این مفهوم در اسناد حقوق بشر می پردازیم.
گفتار اول: ارتباطات و سیر تحول آن
ارتباطات یکی از قدیمی ترین فعالیت های بشری است و بشر به مدد ارتباط با همنوع خود توانسته است اولین اجتماعات بشر را پایه گذاری نماید. ارتباط را شامل تمامی فرآیندهایی می دانند که در آن ارفاد همدیگر را تحت تأثیر قرار می دهند. ارتباطات از دیگاه تئودورسون، انتقال اطلاعات، اندیشه ها، نگرشها یا عواطف از یک شاخص یا گروه به گروه دیگری که عمدتاً از طریق نهدها صورت می گیرد. (ویندال و دیگران، 1376: 18)
هر ارتباطی دارای عناصری است که به طور کلی به شش قسمت تقسیم می شود. فرستنده، گیرنده، پیام، کانال، تاثیر و معنایی که از آن درک می شود. فرستنده عنصر اولیه در فراگرد ارتباطات است و گاه به آن منبع گفته می شود. گیرنده، طرف مقابل هر کنش ارتباطی است و اساساً به آن مخاطب (audience) گفته می شود.
پیام (Message0 چیزی است که مخاطب و ارتباط گر در آن اشتراک دارند و در آن سهیمند. معنی در ارتباطات از ابهام اساسی برخوردار است و از دیدگاه بعضی از اندیشمندان، معنی در پیام نهفته نیست بلکه در انسانها نهفته است و چیزهای شخصی هستند و بین فرد تا فرد متضادند. (محسنیان راد، 1379: کانال (Canal) به مجرای انتقال پیام گفته می شود و یا رسانه نیز گفته می شود. اثر رسانه ها، بیش از همه مورد توجه قرار گرفته و رویدادی است که بدون حضور رویداد دیگر واقع نمی شود. و به یک عامل و یک واکنش نیاز دارد. (ویندال، 1376: 326) همین جنبة اثرات رسانه ای است که گاه ما شاهد محدودیتهای رسانه ای در جهان هستیم و باعث ضایع شدن حقوق می شود.
ارتباطات جمعی که موضوع بحث این رساله است، شکل ماهواره ای آن و آزادی تا حدودی مورد بحث قرار می گیرد. انجمن بین المللی ارتباطات، ارتباط جمعی را چگونگی تولید و توزیع کالاها و خدمات مختلفی که وسایل و فعالیت های فوق به عهده دارند و مطالعات و تحقیقات مربوط به محتوای پیامها و نتایج و آثار آن ها را شتمل می شود (کازنو، 253: 48)
وسایل ارتباط جمعی مولود محصول اندیشة انسانند از این رو منبعث از جامعه و متأثر از آنند. اما بعد از آنکه پیدا شدند و به کار رفتند، برحسب طرز استفاده ای که از آنان بعمل می آید، می توانند سالم، آرام بخش یا مضر و انحراف برانگیز باشند.
دیدگاه مک کاری در زمینه ارتباط جمعی این است که جمع (Mass) عده ای از افراد را در بر می گیرد که منافعی مشترک آنان را به هم پیوند می دهد و رفتاری مشابه با هدفی یکسان را در آنان پدید می آورد. لیکن افرادی را که جمع تشکیل می دهند، یکدیگر را نمی شناسند، تعامل آنان با یکدیگر ناچیز است، فعالیت های آنان با هم مرتبط نیست و به معنای دقیق کلمه سازمان یافته نیستند. 0کازنود، همان، 41) رسانه ها که مجاری انتقال ارتباطات و بخصوص ارتباطات جمعی می باشند. نقش سریع کننده نهادی (instituinal vatalyst) را بر عهده دارند. این رسانه ها، جهان را به صورت یک کل به هم پوشیده درآورده و فرهنگ معاصر را در سرگرمیهای نوین اطلاعاتی دچار اشباع واقعیت کرده اند. در این عصر، تفاوت میان واقعیت و انگاره، نشانه ها و شبیه سازی واقعیت از میان رفته است. این امر به ایجاد آن چه، »ژان بودریار – استاد جامعه شناسی – صورتهای خیال می نامند، منجر شده است. یعنی باز تولید شبیه سازی شدة واقعیت که تشخیص آن از واقعیت دشوار یا غیرممکن است. نتیجه ظهور فرا واقعیت (hyperreality0 است که در عین حال که واقعی نیست، واقعی تر از واقعی است. (کیوستیو، 1378: 194)
برای درک صحیح صحیح نقش رسانه ها در فرهنگ، بایستی گفت که تماشا و گوش دادن به رسانه ها به هیچ وجه فعالیت انحصاری نیست، بلکه معمولاً به همراه انجام سایر کارهای خانه در هنگام صرف غذا با خانواده و ارتباطات اجتماعی انجام می گیرد. این فعالیت تقریباً همواره در پس زمینه حضور دارد و تار و پود زندگی ماست.
ما به همراه رسانه ها و به کمک رسانه ها زندگی می کنیم. مک لوهان از عبارت رسانة تکنولوژیک همچون قوت روزانه یا منابع طبیعی استفاده می کند. به بیان دقیق تر، رسانه ها بویژه رادیو تلویزیون به محیط دیداری – شنیداری تبدیل شده اند که ما به گونه ای بی پایان و خودکار با آن ارتباط متقابل برقرار می کنیم. (کاسکز، 1380: 9-388)
تمامی تکنولوژی رسانه ها از توان ایجاد دگرگونی در مفاهیم سنتی زمان و مکان برخوردارند. بدین ترتیب باید اذعان کرد که دگرگونی مهمترین عامل در ایجاد راه و رسم تازه از طریق متکنولوژی رسانه ها محسوب می شود.
گفتار دوم: ارتباطات ماهواره ای
توسعه فن اوریهای جدید که جهانی شدن ارتباطات را رقم زده است و ماهواره ها نیز جزئی از آن هستند، حاصل تحول سه عنصر بهم پیوسته در اواخر قرن بیستم وبده است. یکی از این سه، بکارگیری سیستمهای کابل پیشرفته، پیچیده و گسترده است که ظرفیت بسیار بیشتری را برای ارسال الکترونیکی فراهم می آورد. تحول دوم، استفاده فزاینده از ماهواره بخ منظور ارتباط از مسافتهای دور و اغلب در همایند با سیستم های کابل زمینه پایه است. و تحول سوم، استفاده فزاینده از روشهای دیجیتالی در پردازش، انباشت و بازیافت اطلاعات است. دیجیتالی کردن همراه با توسعه فن آوریهای اطلاعاتی و ارتباطی را بوجود آورده است. تمامی این سیر تحول فن آورانه به شویه های بنیادین در جهانی کردن ارتباطات سهیم بوده است. (تامپسون، 1379: 200-199)
نخستین قمر مصنوعی شوروی موسوم به اسپونتیک که چهارم اکتبر 1957 به مدار زمین فرستاده شد، عصرذ جدیدی از تکنیکهای ارتباطی را آغاز کرد. در واقع شوروی سابق با قرار دادن این ماهواره، اولین تلاش موفقیت آمیز در زمینة ارسال ماهواره به فضا انجام داد.
مقدمه:
در سلسله مراتب تحول، دوره سالمندی مرحله نهایی قلمداد میشود. به نظر میرسد برخی ویژگیهای کمال مانند پختگی و خردمندی در دوره سالمندی به حد اعلای خود میرسند. اما از سوی دیگر میدانیم که با گذر از دوره میانسالی و ورود به دوره بزرگسالی و سالمندی، ضعفهایی نیز در فرد عارض میشوند. با این وصف اینکه آیا سالمندی همراه با پختگی است و یا آنکه سالمندی ضعف عمومی را در پی دارد، میتواند تضادی را ایجاد نماید. آیا به راستی سالمندی همواره از دست دادن و افت تواناییهاست یا آنکه همراه با برخی از دستدادنها و افتها، اکتسابها و تواناییهایی نیز بروز مییابد؟ اگر به محیط اطراف خود نگاهی گذرا داشته باشیم، سالمندانی را میبینیم که همچنان در این دوره، مولد، سالم، خوشفکر، سرزنده و شاداب هستند، اما عدهای دیگر وابسته و غیرفعال یا مانند بیماران مبتلا به آلزایمر دچار فراموشی شده و حتی نزدیکترین افراد خود را نیز نمیشناسند. این میتواند برای اکثر افراد نوجوان، جوان و میانسال جذاب باشد که چنانچه شانس ادامه حیات داشته باشیم، چه نوع سالمندی در انتظارمان است؟ آیا ما نیز سالمندی مولد، فعال، سالم خواهیم شد؟ یا آنکه با ورود به سالمندی، دورهای از ضعف، بیماری و طرد اجتماعی را تجربه خواهیم کرد؟ آیا رسیدن به هر یک از این دو قطب سالمندی نتیجه محتوم و از پیشتعیینشدهای که باید منفعلانه انتظار آنرا کشید یا آنکه میتوان نتیجه کار را براساس دخالتها و دستکاریهای عوامل و متغیرهایی تغییر داد؟ آیا بیماریی مانند آلزایمر با تبعاتی که دارد، تنها نتیجه یکسری عوامل ژنتیکی میباشد و هیچ راه مبارزهای با آن وجود ندارد؟ اگر اینچنین است پس چرا در طی سالهای اخیر که جوامع به سمت صنعتیشدن پیش رفته و انواع استرسها و فشارها بر فرد وارد میشود، رقم این بیماری به شدت بالا رفته است، به طوریکه در مجله پزشکی لانست عنوان شده در هر 7 ثانیه 1 نفر در دنیا به این بیماری دچار میشوند.
حدود نیم قرن است که سازمان بهداشت جهانی بر روی مسئلهای به عنوان پیشگیری از بیماریها در حفظ سلامت سالمندان کار میکند و از سال 1982، سالی که سازمان ملل متحد کنگره جهانی خود را در وین پیرامون مشکلات بهداشت سالمندان برپا نمود این مسئله به صورت چشمگیرتری مورد توجه قرار گرفت. (رستگارپور، 1378)
مجمع عمومی سازمان ملل متحد به منظور پذیرش جمعیت عظیم سالمندان در قطعنامه شماره 4715، سال 1999 را به عنوان سال جهانی سالمندان نامید.
علیرغم آنکه توجه به مسائل سالمندان در حوزه پزشکی قدمت طولانی دارد اما رشد فزاینده و شتابان جمعیت سالخورده در سالهای اخیر و تاثیر عمیقی که این پدیده بر شرایط اقتصادی- اجتماعی دارد، زمینه نگرشهای چندجانبهای همچون نگرش اجتماعی و روانشناختی را فراهم کرده است.
فصل اول
طرح مسئله
پیشرفت چشمگیر در علوم پزشکی، بالا رفتن سطح بهداشت جامعه و امکانات زیستی، کاهش مرگ و میر و تولد میانگین عمر بشر را بالا برده است. امروزه متوسط عمر در بعضی از کشورهای پیشرفته به بیش از 85 سال رسیده است. (سیام، 1380).
افزایش سن کارکرد دستگاههای مختلف بدن را دچار اختلال میکند و این دگرگونی موجب عزلت و گوشهنشینی در سالمندان میشود. زیرا به خاطر ضعف جسمانی نسبت به دیگران احساس ناامنی کرده و دوری گزیدن را بر حضور در اجتماع ترجیح میدهند. همچنین تغییرات روانی نظیر کاهش حافظه، هوش، ضعف گیرنده تمایل سالمندان به حفظ خاطران گذشته را بیشتر میکند و از آن یک مکانیسم دفاعی میسازد که سالمند را از روزگار بحرانی دوران سالخوردگی به دنیای مطلوب گذشته میکشاند. (انجمن آلزایمر ایران، 1382)
از جمله بیماریهایی که معمولاً در سن بالای 60 سال بعضی از افراد به آن مبتلا میشوند، بیماری آلزایمر میباشد. آلزایمر یک بیماری پیشرونده (Progressives) و تحلیل برنده (Degenerative) است که به مغز آسیب میرساند و حافظه، ذهن و رفتار فرد را دچار اختلال میکند.
بیماری آلزایمر معمولا بین 50 تا 60 سالگی آغاز میشود. اگر چه موارد نادری نیز دیده شده است که بیمار جوانتر است. علائم بیماری آلزایمر و سرعت پیشرفت آن از شخصی به شخص دیگر به شدت متفاوت است. هر بیمار به گونهای متفاوت این بیماری را تجربه میکند. با این حال بعضی از نشانهها آنقدر در تمام موارد دیده شده است که میتوان آنها را نشانههای مشخص این بیماری نامید.
بیماری آلزایمر نتیجه یک اختلال آرام و پیشرونده مغزی و بدنی است که نشانههای آن در آغاز محسوس نیست به طوری که خود بیمار و اطرافیانش تا مدتها متوجه هیچامر غیرطبیعی نمیشوند، تا اینکه حافظه را در برگیرد. درک زمان و مکان، تکلم، استدلال و قضاوت نیز مختل میگردد. به همراه آن اختلالات حرکتی- پرخاشگری بیاختیاری ادرار و مدفوع بیمار را به از دست دادن استقلال کامل و وابستگی به دیگران میکشاند. از طرفی کوچکتر شدن خانوادهها به خصوص در شهرهای پرجمعیت و کلان شهرها به ویژه تهران که ناشی از ضرورت کار تمام وقت بیشتر اعضا در خارج از منزل است. و بالا بودن سرسامآور هزینههای زندگی و مسکن منجر به کوچکتر شدن فضای زندگی و کمشدن اوقات فراغت میشود. که همه این عوامل باعث ایجاد مشکلاتی در نگهداری سالمندان به خصوص افراد مبتلا به آلزایمر شده است. به نظر میرسد سالمندان به دلیل کهولت و کاهش تواناییهایشان و هماینکه از اقشار آسیبپذیر جامعه محسوب میشوند. بایستی تحت توجه و حمایتهای لازم قرار گیرند و نیازهای آنان در ابعاد جسمی، اجتماعی و روانی ارزیابی و بررسی شود.
با توجه به مطالب بالا، با انجام این پژوهش درصدد هستیم یکسری ویژگیهای خانوادگی و اجتماعی سالمندان مبتلا به آلزایمر را با سالمندان عادی مقایسه نماییم و به این نتیجه برسیم که آیا غیر از عوامل ژنتیکی، عوامل دیگری در ابتلا به این بیماری میتوانند دخیل باشند؟ هر چند که با تحقیقات جامعهشناختی ما نمیتوانیم به نتایج قطعی دست یابیم و نتایج را به کل جامعه تعمیم دهیم اما میتوانیم یکسری از تفاوتهایی که بین ویژگیهای خانوادگی و اجتماعی این سالمندان با سالمندان عادی وجود دارد را دریابیم.
انگیزه پژوهشگر:
توجه به مسائل سالمندان در حوزه پزشکی قدمت طولانی دارد اما با وجود رشد فزاینده جمعیت سالخورده در سالهای اخیر و تاثیر عمیقی که این پدیده بر شرایط اجتماعی- اقتصادی داشته است تحقیقات جامع و گسترده که به ابعاد اجتماعی و روانشناختی سالمندان توجه داشته باشد صورت نگرفته است.
لذا با بررسی مطالب و منابع مربوط به سالمندی بیماری آلزایمر و همچنین آشنایی با انجمن آلزایمر ایران و گفتگوی مستقیم با افراد مبتلا به آلزایمر و خانوادهها، انگیزهای ایجاد گردید تا در خصوص بررسی مسائل مربوط به آنها موضوعی را انتخاب و به پژوهش در این زمینه بپردازم.
هدف اصلی تحقیق:
– بررسی ویژگیهای خانوادگی و اجتماعی سالمندان مبتلا به آلزایمر در مقایسه با سالمندان عادی.
– افزایش آگاهی نسبت به ویژگیهایی که میتواند با داشتن دوران سالمندی توام با سلامتی ارتباط داشته باشد.
ضرورت و اهمیت موضوع:
با توجه به اینکه کشور ما ایران جزو کشورهای در حال توسعه و گذار میباشد و افراد، خانوادهها و جامعه با انواع مشکلات ناشی از مرحله گذار سنتی به توسعهیافته میباشد. بالتبع این مشکلات بدون تأثیر بر افراد سالمند جامعه نخواهد بود. (حاتمی، 1377).
به نظر میرسد سالمندان به دلیل کهولت و کاهش تواناییهایشان و هم اینکه از اقشار آسیبپذیر جامعه محسوب میشوند. بیش از سایر افراد تحت تاثیر مشکلات ناشی از صنعتیشدن و تحولات ناشی از آن در خانواده و جامعه میباشد. (استوارنت، 1373)
از دیدگاه مددکاری اجتماعی، سالمندان جزء گروههای خاص بوده که نیاز به بازتوانی دارند. پس با توجه به روند روبه رشد افراد سالمند و به تبع آن افراد مبتلا به آلزایمر و علائم اسفناک این بیماری که بعضی از آنها عبارتند از: از بین رفتن حافظه، ناتوانی در انجام امور روزمره، ناتوانی در تکلم، عدم آگاهی از زمان و مکان، اختلال در قضاوت و تفکر انتزاعی تغییرات خلق و شخصیت و از دست دادن قوه ابتکار. (صادقی، 1378).
چالشهای فرا راه این پدیده و اتخاذ سیاستهای مناسب در جهت جلوگیری از پیدایش این پدیده و ارتقای جایگاه سالمندان از اهمیت والایی برخوردار است.
پس برآن شدم تحقیقی در زمینه بررسی و مقایسه ویژگیهای خانوادگی و اجتماعی سالمندان مبتلا و سالمندان عادی بپردازم.
امیدوارم که نتایج این تحقیق بتواند گامی هر چند کوچک در جهت آگاهی و شاید کمک به شناخت و پیشگیری از روند رو به رشد این بیماری باشد.
الف- فرضیههای مربوط به ویژگیهای خانوادگی:
1- بین سالمندان مبتلا به آلزایمر و سالمندان عادی از لحاظ میزان نقش سالمند در خانواده قبل از ابتلا تفاوت معناداری وجود دارد.
2- بین سالمندان مبتلا به آلزایمر و سالمندان عادی از لحاظ تعداد افراد خانواده در کودکی تفاوت معناداری وجود دارد.
ب- فرضیههای مربوط به ویژگیهای اجتماعی:
3- بین سالمندان مبتلا به آلزایمر و سالمندان عادی از لحاظ میزان تعاملات اجتماعی قبل از ابتلاء به آلزایمر تفاوت معناداری وجود دارد.
4- بین سالمندان مبتلا به آلزایمر و سالمندان عادی از لحاظ پایگاه اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد.
5- بین سالمندان مبتلا به آلزایمر و سالمندان عادی از لحاظ میزان حمایتهای اجتماعی قبل از ابتلاء به آلزایمر تفاوت معناداری وجود دارد.
سوالات اصلی تحقیق:
1- آیا میان ویژگیهای خانوادگی سالمندان مبتلا به آلزایمر و سالمندان عادی تفاوت وجود دارد؟
2- آیا میان ویژگیهای اجتماعی سالمندان مبتلا به آلزایمر و سالمندان عادی تفاوت وجود دارد؟
عهد ناصری
آغاز تاریخ مطبوعات به معنای اعم را در ایران، باید از سال 1232 هـ .ق که نخستین اثر چاپی از کتاب در تبریز پدید آمد و یا به طور اخص از سال 1253 هـ .ق دانست که روزنامه میرزاصالح در تهران انتشار یافت١. اولین روزنامه ایران به نام کاغذ اخبار از سال 1253 هـ .ق تا چند سال بعد به طور نامنظم و به فاصلههای طولانی چند شماره منتشر شد، در سال 1267 هـ .ق میرزا تقی خان وقایع اتفاقیه را منتشر کرد، از شماره 472 به نام روزنامه دولت علیه ایران موسوم گردید.
سپس این میرزا حسین خان مشیرالدوله بود که در زمان تصدی وزارتخانههای عدلیه و جنگ، روزنامههای علمیه و نظامیه را منتشر کرد که هر دو از روزنامههای خوب آن عهد محسوب میگردند ـ در روزنامه نظامیه سه موضوع خاطرنشان شده بود که بیسابقه بود قید غیردولتی بودن نشریه، درخواست شرکت مردم در تحریر مقالات ـ و تشکیل هیات تحریریه ـ روزنامه نظامی به طور هفتگی انتشار مییافت ولی عمر آن به دو سال نکشید و تعطیل شد، مشیرالدوله به انتشار یک روزنامه دوزبانه به نام وطن هم دست زند که امورات آن قرار بود توسط بارون دونرمان بلژیکی انجام شود و امتیاز هم به نام او صادر شد اما این روزنامه فقط یک شماره منشتر شد و شاه از مطالب آن دلگیر شده و دستور تعطیلی آن را صادر کرد.
بعد از تهران و شیراز و تبریز و اصفهان که صاحب روزنامه شدند نمیتوان از ذکر نام ارومیه چشم پوشید. البته در این شهر تا پیش از نهضت مشروطه روزنامهای به زبان فارسی اعم از دولتی یا ملتی انتشار نیافت اما به اعتبار انتشار یک نشریه مذهبی عیسوی از طرف مبلغین مذهبی آمریکائی به زبان سُریانی برای آشوریهای تغییر مذهب داده از نسطوری به پرتستانی در ارومیه به نام «زاراریت باهرا» به معنی فروغ روشنائِی، ارومیه را باید شهر پنجم ایران از نظر روزنامهنگاری دانست.
بند ب: عهد مظفری
در زمان مظفرالدین شاه که از 1314 هـ .ق تا 1324 هـ .ق به طول انجامید علاوه بر روزنامههای دوران پیشین، دهها روزنامه هفتگی و ماهیانه و روزانه انتشار یافت که معروفترین آنها دو روزنامه تربیت و ادب بود که اولی در تبریز و مشهد و تهران و دومی فقط در تهران به طور متوالی انتشار یافت، روزنامههای این دوره بیش از جرائد دوران ناصرالدین شاه از آزادی گفتار و وسعت حوزه بحث برخوردار بودند.
از فرمان مشروطه تا پایان حکومت قاجار
بند الف: روزنامههای صدر مشروطه
در زمانی که فرمان مشروطیت صادر شد، در تهران نشریههای ایران، اطلاع، تربیت، ادب، شاهنشاهی، مجموعه اخلاق و در تبریز حدید، کمال و در بوشهر مظفری منتشر میشد. در شوال 1324 هـ .ق پس از صدور فرمان مشروطه سه نشریه به طبع رسید ابتدا روزنامه مجلس در تهران که امتیاز آن طی دستخط شاه به میرزا محسن صدرالعلماء داده شد، این روزنامه که در زیر نام خود عبارت جدید «به کلی این روزنامه مطلق و آزاد است» را داشت.
با آغاز سال 1325 هـ .ق ـ کمتر از یک ماه از شروع زمامداری محمدعلی شاه میگذشت. در این سال به واسطه انحلال وزارت انطباعات ناگهان 99 نشریه وارد صحنه نشر کشور شدند.
مطبوعات این سال و چند سال بعد نسبتاً در خدمت حرکت اجتماعی بودند و صحنه انعکاس اندیشهها و عقاید مختلف مردم محسوب میگردیدند ـ سبک نگارش جدید ـ نثر روان و قابل فهم و بیان افکار به زبان ساده نیز موجب شده بود تا این نشریات حمایت عامه مردم را بدست آورند.
مقالههای مختلف روزنامهنگاران علیه محمدعلی شاه که به اعلام جرم وی علیه مدیران مطبوعات میانجامید، همین امر باعث توقیف مطبوعات شد و روزنامهنگاران مخالف شاه به حبس افتادند.
پس از سقوط محمدعلی شاه، احمد شاه به جای وی نشست و کشور توسط نائبالسلطنه اداره میشد. روزنامهنگاران مهاجر به کشور بازگشتند و در عرصه روزنامهنگاری ایران رونقی پدیدار شد مجلس، تهران، ندای وطن، مظفری، انجمن اصفهان، حبلالمتین و چند نشریه دیگر فعالیت خود را از سر گرفتند، چند نشریه از جمله نجات، شرق، ایران نو و پلیس ایران و … نیز از جمله نشریاتی بودند که در سال 1327 پس از خلع محمدعلی شاه منتشر شدند و مطبوعات ایران وارد مرحله تازهای شدند.
بند ب: دهه آخر حکومت قاجاریه
براساس ضبط نویسندگان تاریخ مطبوعات از 1252 ق = (1215ش) تا 1304ش یعنی آغاز سلطنت پهلوی بیش از 983 نشریه ادواری که 179 نشریه نام اصلی و نام فرعی داشتهاند و بیش از 90 شبنامه در ایران منتشر شده است همچنین بیش از 130 نشریه فارسیزبان در خارج از کشور انتشار یافته است، 138 نشریه از مجموع این نشریات در طول 90 سال زبان احزاب، گروهها، جمعیتها، انجمنها و اتحادیههای دولتی بودهاند، 139 نشریه در شکل مجله منتشر شدهاند، و در بعد از مشروطیت بدون احتساب سال 1304، سال 1325 ق با ظهور 99 نشریه پربارترین سال و سال 1321ق با انتشار 14 نشریه فقیرترین سال به لحاظ تعداد است از این نشریات برخی عمر کوتاهی داشتهاند ـ برخی طفل یک روزه بودهاند ـ تعدادی سالیان دراز دوام آوردهاند ـ و پارهای هرازگاهی به تعطیلی کشیده شدهاند و دوباره انتشار یافتهاند.
تعاریف قانونی مطبوعات
بند الف: قوانین اساسی
1- قانون اساسی مشروطه: اصل ســیزدهم قانون اســاسی مشـروطه چنین اشــعار میداشــت: … عموم
روزنامجات مادامیکه مندرجات آنها مخل اصلی از اصول اساسیه دولت و ملت نباشد مجاز و مختارند که مطالب مفیده عامالمنفعه را … به طبع رسانیده و منتشر نمایند و اگر کسی در روزنامجات و مطبوعات برخلاف آنچه ذکر شد و به اغراض شخصی چیزی طبع نماید یا تهمت و افترا بزند قانوناً مورد استنطاق و محاکمه و مجازات خواهد شد.١
هر چند در این اصل تعریف به خصوصی از مطبوعات رائه نشده اما آمدن واژه مطبوعات به دنبال روزنامجات نشان میدهد که مراد از مطبوعات معنی اعم آن است یعنی هر آنچه طبع و چاپ میشود.
2- قانون اساسی جمهوری اسلامی: اصل یکصد و بیست و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به مطبوعات اختصاص دارد و اشعار میدارد، نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند، مگر آنکه محل به مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشند، تفضیل آن را قانون معین میکند.٢
از آن جائی که در هیچ کدام از اصول دیگر قانون اساسی اشارهای به کتاب و دیگر مواد نوشتاری نشده است علیالقاعده باید منظور از نشریات و مطبوعات در قانون اساسی، کلیه مواد چاپی اعم از روزنامهها، مجلات، کتب و غیره باشد به خصوص که در اصل یکصد و شصت و هشتم قانون اساسی رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی را علنی و با حضور هیأت منصفه اعلام نموده است. در این صورت چنانچه منظور قانون اساسی از مطبوعات صرفاً مجلات و نشریات با همان تعریفی که قانون مطبوعات از آن به دست میدهد باشد، تخلفات و جرائم ناشی از چاپ و انتشار کتب و دیگر مواد چاپی لزوماً در محاکم دادگستری و با حضور هیات منصفه و به طور علنی مورد رسیدگی قرار نخواهند گرفت.
بند ب: قوانین عادی و آییننامهها
1- قوانین مطبوعات پیش از پیروزی انقلاب اسلامی
اولین قانون مطبوعات ایران مصوب محرم 1326 هـ .ق واژه مطبوعات را به معنای اعم آن به کار برده است و از این واژه کتب «و روزنامجات» را مراد کرده است. فصل دوم و سوم این قانون به ترتیب به «طبع کتب» و «روزنامجات مقرره» اختصاص دارد به عبارت دیگر از نظر این قانون مطبوعات به دو قسم اصلی بخش شدهاند کتب و روزنامجاب. و با عنایت به اینکه در برخی مواد این قانون از اوراق چاپی دیگر نیز اسم برده شده است، میتوان نتیجه گرفت که این قانون ناظر بر کلیه مواد مکتوبی بوده است که از چاپ خانه خارج شده و منتشر میشدهاند.
1- آغاز پیدایش روزنامه به زبان فارسی را باید از هند دانست، … مرآتالاحوال بوسیله «راموهان روی» مصلح مذهبی در 1280 میلادی مطابق با 1224 هـ .ق در کلکته منتشر شد که بر تاریخ ظهور روزنامه در ایران توسط میرزا صالح قریب سی سال تقدم زمانی دارد. به نقل از محیط طباطبائی، محمد: تاریخ تحلیلی مطبوعات ایران ـ تهران ـ بعثت 1363 ـ ص 16.