فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله کامل درباره صنعت کاغذسازی

اختصاصی از فی گوو دانلود مقاله کامل درباره صنعت کاغذسازی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله کامل درباره صنعت کاغذسازی


دانلود مقاله کامل درباره صنعت کاغذسازی

 

 

 

 

 

 

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه :167

 

بخشی از متن مقاله

چکیده

افزایش جمعیت به ویژه در کشورهای در حال توسعه که به لحاظ منابع چوبی فقیرند و ازدیاد تقاضا بار دامنه وسیعی از تولیدات حاصل از فیبر ، فشار زیادی را بر منابع چوبی اعمال نموده . با توجه به مفهوم توسعه پایدار که در آن هم حمایت از اکوسیستم و هم خواسته های در این پروژه به ارائه فرآیندهای تولید کاغذ از منابع فیبری کشاورزی پرداخته شده است . منابع فیبری کشاورزی از محصولات فیبری یا پس مانده های محصولات کشاورزی حاصل می آیند . ذخیره عظیمی از مواد اولیه تجدید شونده که در خمیر سازی قابل استفاده اند ، وجود دارد . که در سالهای آتی بطور فزاینده ای مورد استفاده قرار خواهند گرفت .

فصل اول

مقدمه ای بر کاغذ 1 ـ 1 : مقدمه

کاغذ یک پاره اصلی تمدن بشر طی دو هزار سال گذشته بوده است و ارتباط بسیار نزدیک ما با این ماده سبب شده است تا آن را ماده ای با پیچیدگی خاص ندانیم . اما این تصور از حقیقت به دور است . کاغذ از منابع گیاهی تهیه می شود ، لذا هم از نظر مورفولوژی و هم از نظر فیزیکی و شیمیایی مادة‌ پیچیده ای است . خود فرآیند تولید کاغذ یعنی اساس فرآیند صاف سازی و تشکیل شبکه ضعیفی از نمود الیاف تا حد زیادی پیچیده است . این نمود شبیه کاغذ با وجود مقاومت کم آن ، بایستی به طور پیوسته از بخش های پرس و خشک کن ماشین کاغذ عبور کرده و با سرعتی که در حال حاضر حدود 60 است . به صورت نوار ، پیچانده شود ؛ عملی که در جریان آن نمود کاغذ تحت کشش قرار می گیرد برای جلوگیری از پارگی های متوالی کاغذ و یکنواختی آن ، برخی از پیشرفته ترین فناوری های مهندسی کنترل مورد نیاز است . در این فصل بحثی کوتاه در زمینة کاغذ و انواع آن ، تاریخچه و کاربرد آن ارائه خواهد شد .

1 ـ 2 . تاریخچه

لزوم ثبت و انتقال افکار و عقاید و ارتباط با همنوع از ابتدای تاریخ ، انسان را وا داشت تا راهی برای آن پیدا کند . انسانهای اولیه با الهام گیری از محیط پیرامون خود و با ابزار و وسایل موجود این امکان را هر چند بصورت ابتدایی فراهم آوردند که اولین نشانه های آن را می توان در غارهای لاسکو [1] ولتامیر [2] مشاهده نمود . بعدها لوحه های گلی ، فلز ، سنگ ، پوست درختان ، پست حیوانات،  استخوان و …. به عنوان موردی جهت نوشتن یا نقاشی کردن مورد استفاده قرار گرفت لوحه های گلی بدست آمده از تمدن بین النهرین ( میان رودان ) حاکی از رواج این ماده برای نوشتن در این تمدن می باشد . اولین کتابها در خاورمیانه و بی الواح گلی نوشته و در مجاورت آفتات خشک شد . مهترین الواح این دوره الواحی است که مربوط به حماسه « گلیگمش » است . این الواح براحتی می شکستند و تمام زحمت سازند گانش بر باد می رفت . مصریان باستان 2000 الی 2500 سال  قبل از میلاد ، نوشتن روی کاغذ پاپیروس را آغاز کردند . پاپیروس نام گونه ای از نی شبیه خیزان است که در کرانه رود نیل می روید . نی را بصورت تسمه می آوردند و با کمک نشاسته به یکدیگر می چسباندند . این روش Explicit.liber نامیده می شود . کمبود پاپیروس در آسیای صغیر شد . در حالیکه مردم هندوستان ، آسیای جنوب شرقی ، خاور دور به خاطر مسایل مذهبی از پوست استفاده نمی کردند . 105 سال قبل از میلاد مسیح اولین کاغذ  را  Is’ai lum در چین ساخت . مود اولیه این کاغذ را ضایعات کنف ، بامبو و شاهدانه تشکیل داده بود . این کاغذ چون زیاد به هم مالیده و سفت نبود براحتی پاره می شد . کلمه کاغذ از نام چینی ها چندین سال نحوه ساخت کاغذ را در پرده نگه داشتند اما کم کم این روش از چین به هندوستان و اروپا رسید و از سمرقند و آسیای مرکزی گذشت .

در اروپا ، کاغذ جایگزین پوستها گردید . در سال 1450 با ابداع صنعت چاپ در آلمان ، تقاضا برای کاغذ و به دنبال آن نیاز به منابع جدید لیگنو سلولزی افزایش یافت ، در حدود 105 سال بعد در بیشتر کشورهای اروپایی و نیز مکزیک کارخانه های کاغذسازی با وسایل دستی ایجاد گردید .

مردم اروپای جنوبی  این  فرایند را آموحتند و ساخت تکه های کاغذ ار نزدیک به پایان قرن چهاردهم آغار کردند . سازندگان انگلیسی در قرن هفدهم تولید را آغاز و یک قرن چهاردهم آغاز کردند . سازندگان انگلیسی در قرن هفدهم تولید را آغاز و یک کارخانه کاغذ سازی در ایالات متحده 1690 تأسیس کردند . در این زمان تمام کاغذ اروپا از پنبه و کتان ساخته می شود . چاپ کتاب با انجیل گوتنبرگ آغاز شد  به طور فزاینده ای تقاضا برای کاغذ را افزایش داد .

در حدود سال 1750 ، در هلند مخلوط کنی ابداع شد که آن را هولندر نامیدند در سال 1799 ، روبر فرانسوی فرایندی برای شکل دهی کاغذ ورقی روس صافی سیمی متحرک اختراع کرد . در مدت تکامل و بهبود آن . به ماشین فرد رینیز تبدیل شد . در سال 1809 دیکینسون ماشین استوانه ای را اختراع کرد و بدین ترتیب ماشین فوردرینیر کنار رفت ، ولی در سال 1803 برتری ماشین فورد رینیر برای ساخت کاغذهای خوب معلوم شد . در سال 1826 اولین بار استوانه های بخار را برای خشک کردن به کار گرفتند و اولین ماشین فورد رینیر در ایالات متحده در سال 1827  متداول شد . متناسب با پایین رفتن قیمتها و توسعه تحصیلات عمومی تقاضا برای کاغذ افزایش یافت ، بنابراین کمبود کاغذ آغاز شد . یکی از مردم ساکسوئی به نام کلر فرایندی مکانیکی برای ساخت خمیر کاغذ از چوب ابداع کرد ، ولی کیفیت کاغذ تولید شده پایین بود . فرایند قلیایی برای ساخت خمیر کاغذ از چوب را وات و بورگس در سال 1851 ابداع کردند . در سال 1857 ، به شیمیدان آمریکایی نایلمن ، گواهی ثبت اختراع اولیه برای فرایند سولفیت اهدا شد ، که خمیر کاغذی خوب با سهولت رنگبری تولید می کرد . فرایند کرافت ( از واژة آلمانی کرافت به معنی قوی ) در آزمایشهای اولیه که ذهن در دانزیگ انجام داد در سال 1884 به نتیجه رسید . این فرایند به طور متداول همچنین فرایند سولفات نامیده می شود  ، زیرا سدیم سولفات به عنوان ماده شیمیایی جبرانی برای محلول پخت استفاده می شود . عامل حل شده ، با وجود این ،  نیست . در سال 1909 فرایند سولفات به ایالات متحده معرف شد . در آن زمان تولید خمیر کاغذ به 48 درصد مکانیکی ، 40 درصد سولفیت ، 12 درصد قلیایی تقسیم شده بود .

فرایند سولفات به تدریج در صنعت تولید کاغذ جای خودش را باز می کرد ( جدول 2 ) ، و در سال 1981 توزیع آن به 5/10 درصد مکانیکی و گرما مکانیکی ، 5/3 درصد سولفیت ، 2/78 درصد سولفات ، و 7/7 درصد نیم شیمیایی تقسیم شد ساخت خمیر کاغذ به تدریج به صنعتی مستقل تبدیل شد در حالیکه به خدمت صنایع دیگر علاوه بر ساخت کاغذ در آمد . ریون ، سلولوز استرها و اترها ، و سلولوز نیترات بار مصرف در پلاستیک و مواد منفجره از لحاظ تجارتی مهم شده است و بیشتر خمیر کاغذ با کیفیت بالا را مصرف می کند . کنترل و مصرف محصولات جنبی صنعت کاغذسازی به توجه بسیار زیادی نیار دارد . ایجاد محصولات مفید از لیگنین و مایعات زاید نشان دهندة افزایش درآمد  برای این صنعت و راه حلی برای مشکل آلودگی روخانه هاست ، ولی توسعه واقعاً تازه آغاز شده است و بیشتر محصولات جنبی هنوز به صورت ضایعات تلقی و سوخته می شود .

1 ـ 3 : تاریخچه کاغذسازی در ایران

هخامنشیان تا زمان حمله اسکندر بر روی لوحه های گلی می نوشتند و این در حالی است که از دوران فرمانروایی پارت ها پوست های نوشته شده به دست آمده است که به آن « دیفترا » می گفتند و ریشه دفتر که امروزه به کار می رود ، از همان گرفته شده
است .

در حدود سال 650 میلادی ساسانیان کاغذ چینی را که از پوست درخت توت ساخته می شد به ایران وارد کردند ، اما این کاغذ منحصراً برای مدرک مهم دولتی به کار برده می شد.

در سال 751 میلادی در زمان عباسیان و در جنگ میان آنان با اعراب تعدادی از چینی هایی که اعراب را در جنگ ریزی می دادند به اسارت درآمدند . در میان اسیران چند تن کاغذساز بود که آنها را به سمرقند برده و با استفاده از دانش آنها صنعت کاغذسازی را در این شهر رایج نمودند .

1 ـ 4 : اهمیت کاغذ :

کاغذ در طول تاریخ پیدایش خود تاکنون ، پیوسته اصلی ترین و پایدارترین ابزار انتقال اندیشه بشری بوده و بی تردید تا سالیان مدید نیز چنین خواهد بود . پیدایش و گسترش وسایل ارتباطی صوتی و تصویری و همچنین شبکه های رایانه ای نه تنها از مصرف کاغذ در جهان کم نکرده ، بلکه همچنان این مصرف در حال افزایش است . امروزه کاغذ یکی از کاغذهای مهم و استراتژیک به شمار می آیند و رشد مصرف سرانه آن در یک کشور ، یکی از شاخصهای رشد و توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی به شمار می آید .

اهمیت خمیر و کاغذ در اقتصاد برخی کشورها به حدی است که کشورهای تولید کننده و مصرف کننده سازمانها و کنسرسیومهایی برای آن ایجاد کرده اند .

نقش کاغذ در دنیای کنونی و معرفی مصرف سرانه آن به عنوان شاخص برای توسعه از یک سو و نیز قیمت گذاری چاپ و تحریر در کشور توسط دولت و نظارت بر توزیع آن ، اهمیت کاغذ را روشن می سازد .

1 ـ 5 : تعریف کاغذ و انواع کاغذ :

زمانی که به کاغذ فکر می کنیم ، ذهن ما  در درجه اول به سمت ماده ای برای نوشتن و چاپ متمرکز می شود و احتمالاً در مرحله بعد به ماده ای برای بسته بندی اشیاء . با وجود این به دلیل اینکه محصولات بسیار دیگری مثل پارچه ، مقوا ، کاغذ مورد نیاز است . در هر صورت ، کاغذ را می توان با تکیه بر روش تولید آن تعریف کرد ؛ ماده ای ورقه ای ساخته شده از شبکه ای از الیاف طبیعی سلولزی که به ته نشینی از یک تعلیق آبی تشکیل شده است . محصول شبکه ای از الیاف در هم رفته با ساختاری تقریباً لایه ای و ضخامت حدود mm 300 – 30 است . پهنای یک لیف حدود mm 50 – 10 است . در نتیجه . یک ورق کاغذ تحریر با ضخامت mm 10 حدود 5 تا 10 فیبر در مقطع عرضی ضخامت است .

همه گونه کاغذی که تاکنون ساخته شده است :

1 ـ کاغذ آب خشک کن                                 2 ـ کاغذ سیگار

3 ـ کاغذ نقاشی                                               4 ـ آگهی های چاپی رنگی ( پوستر )

5 ـ کاغذ برای کیف دستی                               6 ـ برای آتش بازی

7 ـ ویژه کتاب مقدس                                       8 ـ  کاغذ ضد زنگ زدگی

9 ـ کاغذ برای ترقه                                           10 ـ  کاغذ کامک

11 ـ کاغذ دولا برای اسناد                               12 ـ  کاغذ آباژور

13 ـ کاتالوگ                                                             14 ـ  کاغذ خشک کن معمولی

15 ـ کپی نامه ها                                              16 ـ  کاغذ رنگارنگ

17 ـ کاغذ طناب باقی                          18 ـ  کاغذ برای تهیه تشک

19 ـ  کاغذ ویژه لحاف                                    20 ـ  کاغذ بلوری

21 ـ  کاغذ اطلسی                                           22 ـ  کاغذ های نازک چوب

23 ـ  کاغذ پنبه کوهی                                     24 ـ  کاغذ نوشتنی

25 ـ  کاغذ چاپ                                             26 ـ  کاغذ چتائی ( کنفی )

27 ـ  کاغذ بسته بندی                          28 ـ  کاغذ ابریشمی

29 ـ  کاغذ ویژه نامه های محرمانه                     30 ـ کاغذ چاپ افست

31 ـ کاغذ های دو لا و چند لا                         32 ـ کاغذ یوشینو

33 -  کاغذ بسته بندی قهوه ای رنگ               34 ـ کاغذ  کاهی بسته بندی

35 ـ  کاغذ ویژه بسته بندی میوه                        36  ـ کاغذ صابون

37 ـ   کاغذ بسته بدی شبه مانیلی                      38 ـ کاغذ های ویژه پاکت سازی

39 ـ کاغذ ویژه کارت دعوت              40 ـ کاغذ پوست نما

41 ـ  کاغذ ویژه گراورسازی با نور آفتاب        42 ـ کاغذ پلی کپی ( میمئوگراف )

43 ـ  کاغذ ویژه دستگاههای فشار                   

44 ـ کاغذ ویژه القاب و عناوین ( برای اشراف قدیم )

45 ـ  کاغذ های پوشش بام                              46 ـ کاغذ ویژه دفتر اسناد

47 ـ  کاغذ ویژة زیر قابی                                 48  ـ کاغذ ویژه لابی کاغذ کاربن

49 ـ کاغذ ویژه نگهداری و روپوش کاغذ عکاسی

50 ـ کاغذ دیواری نقش دارو رنگی               

51 ـ  کاغذ پارچه ای                                       52  ـ کاغذ واشر ( برای پیچ و مهره ها )

53 ـ  کاغذ قیر اندود                                        54  ـ کاغذ فیبری آتش بازی

55 ـ  کاغذ صافی                                            56 ـ کاغذ ورقی سفید فرانسوی

57 ـ کاغذ غلاف                                             58 ـ کاغذ ضد روغن و چربی ها

59 ـ  کاغذ هیدرفیل                                        60 ـ کاغذ عایق

61 ـ کاغذ روزنامه                                           62 ـ کاغذ مجلات مصدر

63 ـ  کاغذ کرافت اکسید سیمان                     64 ـ کاغذ نازک

65 ـ  کاغذ پارافینی                                         66 ـ کاغذ پارچه ای ویژه گیشه سازی

67 ـ  کاغذهای ویژه کارت بازی                     68 ـ کاغذ فشنگ سازی

69 ـ  کاغذ فشنگ سازی                                 70 ـ کاغذ نوشتنی ساخته شده از مانیل

1 ـ 6 ـ کابرد کاغذ :

دو کارکرد اصلی کاغذ عبارت اند از انتقال اطلاعات و محافظت از کالا در جریان نقل و انتقال و توزیع . فرآورده های کاغذی انتقال اطلاعات عبارت انداز انواع کاغذ چاپ و تحریر ، روزنامه ، مجله ، کتاب ، برچسب ، نامه و صورت حساب . فرآورده های بسته بندی عبارت ند از جعبه های مقوایی ، قوطی ، پاکت ، کیسه ، ساک و زنبیل . غالباً کاربرد اطلاع رسانی و بسته بندی بر هم منطبق می شوند . همچنین بسته بندی کاغذی و کیفیت آن ، بر کالا جنبة تبلغی نیز دارد .

با توجه به کاربرد و شش دسته عمده کاغذ و مقوا تولید و مصرف می شود :

1 ـ چاپ و تحریر

2 ـ مقوای ساده و مقوای کنگره ای

  • ـ روزنامه

4 ـ مقوای کارتن

5 ـ کاغذ و مقوای بسته بندی

6 ـ انواع کاغذهای بهداشتی ( مانند دستمال کاغذی )

همانگونه که در شکل 1 ـ 2  دیده می شود ، مقدار تولید همه انواع کاغذ ارقام بزرگی است.

جالبترین و غالباً پر ارزشترین فرآورده های کاغذی در دسته « سایر موارد » قرار دارد . مثالها در این دسته عبارتند از کاغذ چای کیسه ای ، صافی ها ، اوراق بهادار ، کاغذ فشرده ، کاغذ عایق و کاغذ سیگار [3] با توجه به آمار سال 192 بیش از 40% از تمامی کاغذهای تولید شده  در جهان برای هدفهای ارتباطی و اطلاع رسانی مصرف می شود . ( روزنامه ، چاپ و تحریر ) و بیش از 50% برای مصارف بسته بندی و بهداشتی به کار می رود ، حدود 10% باقیمانده شامل کاربردهای ویژه مثل کاغذهای صافی و عایق سازی الکترکی در مبدلها و … است .

کاغذ کاهی و روزنامه :

کاغذی است که در خارج برای بسته بندی گوشت و یا میوه کم حجم به صورت پاکت استفاده می شود و سابقاً از کاه گندم ساخته میشد و زرد رنگ بوده است ، در حال حاضر کاغذ روزنامه و مجلات را بطور اشتباه کاهی می نمایند و نظر باینکه مصرف آن یکبار می باشد و بعدا از آن استفاده نخواهد شد احتیاج به مقاومت زیاد ندارد .

*** متن کامل را می توانید بعد از پرداخت آنلاین ، آنی دانلود نمائید، چون فقط تکه هایی از متن به صورت نمونه در این صفحه درج شده است ***


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره صنعت کاغذسازی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.