فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله بررسی نقش کتابخانه ها در مدارس شهرستان ایذه

اختصاصی از فی گوو دانلود مقاله بررسی نقش کتابخانه ها در مدارس شهرستان ایذه دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله بررسی نقش کتابخانه ها در مدارس شهرستان ایذه


دانلود مقاله بررسی نقش کتابخانه ها در مدارس شهرستان ایذه

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 19
فهرست و توضیحات:

چکیده

مقدمه

بیان مسئله

اهمیت و ضرورت موضوع

اهداف پژوهش

پرسش های اساسی

روش پژوهش و جامعه آماری

روش نمونه گیری

ابزار گردآوری اطلاعات

اهداف و خدمات کتابخانه های آموزشگاهی

کتابخانه های آموزشگاهی و سواد اطلاعاتی

بحث و نتیجه گیری

نتیجه گیری

پیشنهادهای پژوهش

منابع و مآخذ

 

چکیده

پژوهش حاضر وضعیت کیفی کتابخانه های آموزشگاهی ( دبیرستانی) شهر  ایذه را از لحاظ مدیریت، نیروی انسانی, بودجه، منابع، و فضا و جایگاه این کتابخانه ها در بدنه آموزش و پرورش مورد بررسی قرار داده است. جامعه آماری این پژوهش 150 دبیرستان دولتی عمومی فعال شهر  ایذه می باشد.تعداد 50کتابخانه آموزشگاهی به روش نمونه گیری تصادفی ساده - 5 دبیرستان پسرانه و 5 دبیرستان دخترانه از هر ناحیه - از نواحی پنجگانه شهر  ایذه، انتخاب و با روش پیمایشی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار این پژوهش یک پرسشنامه محقق ساخته است که بین مدیران دبیرستانها توزیع گردید .اطلاعات حمع آوری شده، با استفاده از نرم افزار آماری spss  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مهمترین یافته های پژوهش نشان داد که : 70 درصد کتابخانه های آموزشگاهی کتابدار ندارتد. کتابداران 30 درصد باقی مانده از نیروهای مازاد آموزش و پرورش و یا از مربیان پرورشی هستند. 4 درصد این کتابداران دارای تحصیلات کتابداری می باشند. بیشتر موضوعات کتابهای این کتابخانه ها مذهبی و کمترین آنها ورزشی هستند. 48 درصد این کتابخانه ها کمتر از 50 متر مربع و 42 درصد بین 50 تا 100 متر مربع مساحت دارند.70 درصد کتابخانه های مدارس در تابستان بسته هستند. 80 درصد این کتابخانه ها قادر به برطرف نمودن نیازهای اطلاعاتی دانش آموزان و دبیران بطور کامل نیستند. کتابخانه های آموزشگاهی تحت پوشش سرانه پرورشی بوده و آئین نامه اجرائی و بودجه مستقلی ندارند. این کتابخانه ها در ساختار تشکیلاتی آموزش و پرورش نقش حاشیه ای دارند. در انتها پیشنهاداتی جهت بهبود وضعیت این کتابخانه ها ارائه گردیده است.

مقدمه

هدف آموزش و پرورش، پرورش فکر و اندیشه و توسعه ذهن انسان ها است، تا در شرایط گوناگون بهتر بیاندیشند، بهتر زندگی کنند و رفتار و کردار مناسب و مفید برای خود و جامعه داشته باشند.آموزش و پرورش انسان، ریشه در گذشته های دور دارد و آموزش و پرورش امروزی، حاصل تجربه ها، اندیشه ها، دانش ها، سنت ها و عبادت های انسانهاست .امروزه کتابخانه های آموزشگاهی ضمن وابستگی به نظام آموزشی از اهمیت خاص در آموزش نوین برخوردارند. گسترش بی امان دامنه دانش و افزایش روزافزون مواد کتابی و غیر کتابی، و پیدایش انواع ابزار و وسایل نوین اطلاعاتی سبب شده است تا زمان ما را « عصر اطلاعات » یا « عصر ارتباطات » نام گذاری کنند. بنابراین، معلم امروزی، نیازمند دسترسی به منابع و اطلاعات گوناگون و فراوان است. ( مجیدی ، 1382، ص 17)

آموزش یک بعدی که فقط به حفظ و یادگیری چند کتاب درسی محدود شود نمی تواند کمک چندان موثری باشد. امروز هیچ برنامه آموزشی کامل شمرده نمی شود مگر اینکه علاوه بر مطالعه کتاب های درسی، برنامه ریزی مناسب برای استفاده دانش آموزان از مجموعه های غیر درسی نیزوجود داشته باشد، بطوری که دانش آموزان بتوانند به کمک مربیان خود با استفاده از مجموعه کتابخانه نقش فعال و پویایی در آموزش و یادگیری داشته باشند.

کتابخانه های آموزشگاهی نقش حیاتی در آموزش دارند و می توانند به حمایت کامل از برنامه های آموزشی بپردازند و در حقیقت این کتابخانه ها باید به عنوان آزمایشگاه یادگیری تلقی شوند و همگام با پیشرفت های قرن بیست و یکم پویایی داشته باشند.( مرتضوی ، 1379) پویایی نظام آموزشی کشور در گرو بهره گیری از کتابخانه های آموزشگاهی در نقش یک ابزار آموزش است. در این پژوهش سعی گردیده، قضیه از جنبه مدیریتی بررسی گردد. ابتدا باید مدیران و مسئولان آموزش و پرورش را نسبت به اهمیت وجود این کتابخانه ها آگاه نمود، تا دربرنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها و تخصیص بودجه و نیروی انسانی متخصص به این کتابخانه ها با دید بازتری بنگرند.

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله بررسی نقش کتابخانه ها در مدارس شهرستان ایذه
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.