فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق در مورد تعیین نسبت جنسی و گروه های سنی در گوزن مرال Cervus elaphus و شوکا Capreolus capreolus در پارک ملی گلستان

اختصاصی از فی گوو تحقیق در مورد تعیین نسبت جنسی و گروه های سنی در گوزن مرال Cervus elaphus و شوکا Capreolus capreolus در پارک ملی گلستان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد تعیین نسبت جنسی و گروه های سنی در گوزن مرال Cervus elaphus و شوکا Capreolus capreolus در پارک ملی گلستان


تحقیق در مورد تعیین نسبت جنسی و گروه های سنی در گوزن مرال Cervus elaphus و شوکا Capreolus capreolus  در پارک ملی گلستان

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

 تعداد صفحه12

 

تعیین نسبت جنسی و گروه های سنی در گوزن مرال Cervus elaphus و شوکا Capreolus capreolus  در پارک ملی گلستان

چکیده :

در مطالعه ای که روی تعداد 117 رای  مرال Cervus elaphus  در پارک ملی گلستان صورت گرفت تنها دو گروه سنی بزرگسال و جوان برای هر یک از دو جنس نر و ماده مشخص شد . ساختار سنی 71 درصد جمعیت ماده ( شامل 55 درصد ماده بزرگسال و 16 درصد ماده جوان ) و 29 درصد نر ( شامل 15 درصد نر بزرگسال و 14 درصد نر جوان ) بود . جمعیت های شش منطقه مختلف در پارک با پنج بار تکرار مورد مطالعه قرار گرفت و با 95 درصد اطمینان این زیستگاه ها جمعیت های متفاوتی را از نظر تعداد افراد مشاهده شده در گله دارا بودند . تعداد گروهای سنی در جمعیت مرال 5 گروه و درصد مرال ها نر میانسال به بالا کمتر از حد معمول ( یعنی 3 درصد ) و نیز نسبت نوزادان به ماده های بالغ حدود 7 درصد بود . برای بررسی جمعیت شوکا  Capreolus capreolus  چهار ترانسک در مناطق مختلف پارک با پنج بار تکرار در مجموع به مساحت 8 کیلومتر مربع بر پا شد . نسبت جنسی شوکا شامل 38 درصد نر ، 15 درصد نا بالغ و 47 درصد ماده بود . همچنین با 95 درصد اطمینان و تراکم فراوانی شوکا در پوشش درختچه ای به مراتب بیشتر از مناطق روشنتر جنگلی بود . نسبت جنسی شوکا 5/2 ماده در مقابل 1 نر بود .

واژه های کلیدی : پارک ملی گلستان ، شوکا Capreolus capreolus ، گروه های سنی ، مرال Cervus elaphus  ، نسبت جنسی

 

مقدمه:

پارک ملی گلستان تنها زیستگاه امن باقیمانده برای دو گونه از سه گونه گوزن موجود در ایران یعنی مرال Cervus elaphus   و شوکا Capreolus capreolus می باشد . دانستن ترکیب سنی و نسبت جنسی در میان جمعیت های حیات وحش نقش مهمی در مدیریت صحیح جمعیت یعنی مدیریتی که بر مبنای شناخت دقیق زیستگاه و پویایی شناسی جمعیتی است ، خواهد داشت .

استراتژی های مدیریتی متفاوتی تا کنون در جهان برای مدیریت حیات وحش ارائه شده است . برای مثال ، بسیاری از این روش ها و استراتژی ها یک راه مناسب و سریع برای افزایش جمعیت را ، افزایش تعداد نر های گله بیان می کند (بندر ، 1381 ) . در جمعیت پستانداران علفخوار و از جمله گوزن ها نیازمندی های فیزیکی و زیستی جانور همانند پوشش و پناه ، آب ، غذا و نیز مواردی از جمله نسبت های جنسی و میزان امنیت موجود در منطقه بر روی افراد گله و میزان شادابی آن موثر است ( آنسوورس ،1371 ) و هر گونه کمبود و نقصان در هر یک از پارامترهای ذکر شده مانند کمبود مواد غذایی یا مناطق زمستان گذرانی مناسب برای افراد گله سبب افزایش مرگ و میر در بین افراد جمعیت خواهد شد ( ولاجی ، 1382 ) . همچنین میزان نامناسب نسبت های جنسی و سنی باعث افزایش رقابت بین افراد گله شده و میزان مقاومت جانور را در  مقابله با عوامل طبیعی و صیادی کاهش خواهد داد ( فورک هامر ، 1379 ) ، از طرفی جانوری همانند شوکا حساسیت فوق العاده ای نسبت به قابلیت دسترسی به منابع دارد ( پتکورلی و درای ، 1382 ) نبابراین شناخت دقیق منابع زیستگاهی و مشخص نمودن عوامل نقصان منابع گام بزرگی در مدیریت صحیح خواهد بود


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد تعیین نسبت جنسی و گروه های سنی در گوزن مرال Cervus elaphus و شوکا Capreolus capreolus در پارک ملی گلستان
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.