فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله زن و مسئولیت پذیری

اختصاصی از فی گوو دانلود مقاله زن و مسئولیت پذیری دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله زن و مسئولیت پذیری


دانلود مقاله زن و مسئولیت پذیری

 

مشخصات این فایل
عنوان: زن و مسئولیت پذیری
فرمت فایل: word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 16

این مقاله درمورد زن و مسئولیت پذیری می باشد.

خلاصه آنچه در مقاله زن و مسئولیت پذیری می خوانید :

جامعه انسانى با خلاقیت ها و تعامل هاى زنان و مردان پیشرفت و ترقى مى کند. نقش زنان در زندگى روزمره بسیار حیاتى است. نقش زنان و مردان نقش تکمیلى دو دست انسان در انجام امور زندگى است. امروزه زنان در زمینه هاى متعددى مشغول به کار هستند، و مسئولیت هاى اجتماعى آنان گستره وسیعى را شامل مى شود.
امام خمینى «ره» نیز بر این موضوع تأکید بسیار دارد و مى فرماید:
بانوان ایران در این نهضت و انقلاب سهم بیشترى از مردان دارند... در تربیتى که اشتغال دارند.
از طرفى، وقتى از نظر امام «ره» به دین شناختى زنان و مسائل آنان مى نگریم، اصالت نهاد خانواده به عنوان مایه سکون و انس جویى و محبت ورزى زن و شوهر و جایگاه امن تربیت فرزندان، از یک سو و شرافت مقام مادرى و مسئولیت خطیر و ارزشمند آن از سوى دیگر جلوه اى ویژه و جایگاهى محورى دارد. در این میان عنایت و اهتمام خاص حضرت امام «ره» به این نهاد و به ویژه به مقام مادرى کاملاً مشهود است.
در نگاه امام خمینى «ره» مى توان به روشنى دریافت که زن از نظر موقعیت و مسئولیت هایش در یکى از حیاتى ترین و زیر بنایى ترین نهادها و موقعیت هاى بشرى یعنى خانواده تعیین کننده جهت حرکت جامعه است. به طورى که مى فرمایند: «اول مدرسه اى که بچه دارد، دامن مادر است.» همواره صلح و آرامش، موفقیت یا انحرافات، نارضایتى، ناپاکى و فساد خانواده و همچنین سرنوشت گروه هاى اجتماعى و افراد جامعه، به زنان آن جامعه

وابسته است. جمله زیر از امام خمینى «ره» بیانگر این جایگاه است:
زن نقش بزرگى در اجتماع دارد، زن مظهر تحقق آمال بشرى است.
ایشان نقش مادرى و عاطفه مادرى زن را بُعد مهم و قابل تأملى مى داند و چنین تصریح مى کند:
تجسم عطوفت و رحمت در دیدگان نورانى مادر، بارقه رحمت و عطوفت رب العالمین است. خداوند تبارک و تعالى، قلب و جان مادران را با نور رحمت ربوبیّت خود آمیخته، آن گونه که وصف آن را کس نتواند کرد.
همچنین اهمیت زنان در تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینى «ره» در بیانات زیر کاملاً آشکار است:
از دامن شما باید این مطالب شروع بشود که بچه ها را تربیت کنید، یک تربیت صحیح اسلامى.
بچه ها از مادر بهتر چیز اخذ مى کنند، آن قدرى که تحت تأثیر مادر هستند، تحت تأثیر پدر نیستند، تحت تأثیر معلم نیستند.
شایان توجه است که عشق و عاطفه مادرى در تربیت فرزندان و در کسب آموزش واقعى و بنیادین براى زندگى آینده شان مؤثر است. فرزندان بر اعمال و رفتار مادر نگاه مى کنند و آشکارا اهداف و خلق و خوى وى را دنبال مى کنند.
نقش تکمیلى متقابل زن و مرد
یکى از نکات محورى در اندیشه دین شناختى حضرت امام در حوزه مسائل زنان توجه به این اصل است که زن و مرد در نظام آفرینش و ساختار تکوینى زندگى آدمى نقش تکمیلى متقابل دارند. با توجه به جایگاه و نقش هر یک از آن دو در این زمینه، هیچ کدام فرع بر دیگرى نیستند و تفاوت در نقش به مقتضاى حکمت بالغه الهى و ضرورت آن در نظام آفرینش به معناى اصل بودن یکى و فرعى تلقى شدن دیگرى نیست. در نظام تشریع و تنظیم مناسبات اجتماعى و جایگاه انسانى اجتماعى نیز هر یک از آن دو مکمل دیگرى است. یک محور اساسى در تحلیل و تبیین تفاوت هاى قراردادى و اعتبارى نیز همین نقش هاى تکمیلى است که خاستگاه آن عمدتا تفاوت هاى ساختارى هر یک در نظام آفرینش است.
هر روى تردیدى نیست که موضوع نقش تکمیلى در نظام آموزش آدمى و پیوندهاى اجتماعى و تنظیم روابط انسانى از عام ترین و ملموس ترین موضوعات است و کسى اصولاً درصدد تردید در این واقعیت نیست تانیازى به تأکید بر آن باشد.
آدمى و پیوندهاى اجتماعى و تنظیم روابط انسانى از عام ترین و ملموس ترین موضوعات است و کسى اصولاً درصدد تردید در این واقعیت نیست تانیازى به تأکید بر آن باشد.

ارزش هاى وجودى میزان شخصیت
آنچه که حضرت امام در این خصوص یادآور شده است، جلوه هایى از معیارهاى روشن اسلام و تأکیدى بر مفاد رهنمودهایى است که در آیات و روایات و در سیره معصومان (علیهم السلام) آمده است. آنچه اساس شخصیت یک انسان را شکل مى دهد فضایل و ارزش هایى است که در عمل اکتسابى خود و بر اساس اراده و تلاش خویشتن به دست مى آورد.
حضرت امام خمینى «ره» چند روز پیش از پیروزى انقلاب اسلامى با اشاره به موقعیت زنان در جمهورى اسلامى مى فرمایند: «ما همه گونه آزادى را به زن خواهیم داد؛ البته جلوى فساد را مى گیریم و در این مورد دیگر بین زن و مرد فرقى نیست».
یک زن صالحه به از هزار مرد ناصالح است. در ضد ارزش ها نیز تفاوتى میان زن و مرد نیست و این درست بر خلاف تصور جاهلى و باور خرافه اى برخى مردم است که قبح ارتکاب گناه توسط زنان را در مواردى بیشتر مى دانند و ننگ را براى او حتى اگر توبه کند، جاودانه مى شمارند؛ امّا مرد را حتّى اگر اصرار بر آن ورزد مستحق چنین سرزنشى نمى شمارند.
زن، آزاد و مسئول در تعیین سرنوشت
یکى از محورهایى که در حضور اجتماعى بانوان مورد تأکید است مسئله مشارکت سیاسى آنهاست. زن باید در سرنوشت خودش دخالت داشته باشد. زن ها در جمهورى اسلامى باید رأى بدهند، همان طورى که مردان حق رأى دارند، زن ها هم حق رأى دارند؛ همان طورى که مردها باید در امور سیاسى دخالت کنند، زنها هم باید دخالت کنند و جامعه را حفظ کنند و در فعالیت هاى اجتماعى و سیاسى همدوش مردان باشند.
یکى دیگر از صحنه هاى مشارکت فراگیر، مسئله سازندگى همه جانبه کشور است که هیچ کس نباید و نمى تواند تردید کند که بدون حضور فعال بانوان، جامعه اسلامى بتواند در این امر توفیق کامل به دست آورد. حضرت امام «ره» در این باره مى فرماید:
همه ملت ایران بخصوص زنان باید این خرابه هایى که براى ما گذاشته اند را بسازند، زنان شیردل و متعهد همدوش مردان عزیز به ساختن ایران عزیز پرداخته، چنانکه به ساختن خود در علم و فرهنگ پرداخته اند و شما شهر و روستایى را نمى یابید که جز آنکه در آنها جمعیت فرهنگى و علمى از زن هاى متعهد و بانوان اسلامى ارجمند به وجود آمده است.
یکى دیگر از عرصه هاى حضور اجتماعى که بانوان از نظر دینى وظیفه دارند در آن مشارکت نموده و فعال باشند تلاش در عرصه فرهنگى به معناى وسیع کلمه است. شما مى دانید که فرهنگ اسلام در این مدّت مظلوم بود. این فرهنگ را باید زنده کرد و شما خانم ها همان طورى که آقایان مشغول هستند، همان طور که مردها در جبهه علمى و فرهنگى مشغول هستند، شما هم باید مشغول باشید.
نظارت فعال و متعهدانه بر آنچه که در جامعه اسلامى مى گذرد، وظیفه شرعى همه افراد جامعه بخصوص زنان است. باید همه افراد بخصوص زنان در مسائل اجتماعى و سیاسى وارد باشند و ناظر؛ هم به مجلس ناظر باشند هم به کارهاى دولت ناظر باشند و اظهار نظر بکنند.

عفاف و حجاب دژى تسخیرناپذیر
وضعیتى که در بسیارى از جوامع دامنگیر زنان شده، به این ترتیب است که زنان را به عنوان مشارکت اجتماعى بازیچه دست شهوت رانان زیاده طلب کرده اند. حضرت امام «ره» براى مصون ساختن زنان جامعه اسلامى از این خطر توجه خاصى به عفاف و حجاب داشته و مى فرماید:
امروزه باید خانم ها وظایف اجتماعى و دینى خودشان را عمل بکنند و عفت عمومى را حفظ بکنند و روى آن عفت عمومى کارهاى اجتماعى و سیاسى را انجام دهند.
وى در جایى دیگر بیان مى دارد:
پاکدامنى و حجاب نشانه آزادگى است و زنان آزاد آنانند که با حیا و پاکدامن باشند، آزادگى خاستگاه و منشأ بسیارى از صفات نیک و سلوک پسندیده از جمله حیا و خویشتندارى است. بانوان ایران ثابت کردند که دستخوش این توطئه ها نشدند و نمى شوند و ثابت کردند که در دژ محکم عفت و عصمت هستند و جوانان صحیح و برومند و دختران عفیف و متعهد به کشور تسلیم خواهند کرد و هیچ گاه نخواهند در آن راه هایى که قدرت هاى بزرگ براى تباه کردن این کشور پیش پاى آنها گذاشته بودند، به آن راه ها نخواهند رفت.
تحصیل و تدریس فرصتى براى همه
اگر انسان روح بلندى داشته باشد و افق فکرى او وسیع بوده و بینش و بصیرت حقیقى در وجود او باشد، به یقین موانع را کنار زده و به سعادت واقعى دست خواهد یافت. به نظر مى رسد سخن حضرت امام «ره» پیام بزرگى براى زنان جامعه اسلامى است و آن پیام چیزى جز تحصیل دانش و معرفت در تمام جنبه هاى زندگى نیست
امروزه آن بندهایى که به عقاید ما بسته شده بود رها شده [است]. امروزه تمام قشرهاى ملت مشغول به تربیت و تعلیم هستند. بانوان هم مشغول هستند. الآن بانوان مشغول هستند. الان بانوان جزو طلاب علوم دینیه در قم و در جاهاى دیگر هستند و خودشان هر جا هستند، مشغول تربیت و تعلیم هستند و این امرى است که در این انقلاب تحقق پیدا کرد. آن وقت همچو محصور کرده بودند که براى بانوان هیچ حقى قائل نبودند که حتى در یک مجمع ده نفرى وارد بشوند و مسئله علمى را بگویند و مسئله عقیدتى را هم بگویند. امروزه اینها مى توانند با همه حفظ جهات اسلامى در همه جاى کشور تبلیغات بکنند؛ بلکه در خارج از کشور هم ما بسیار عقب افتاده بودیم در این امور و امروز باید تلافى کنیم باید نقیصه ها را دفع کنیم و حالا طورى شده که خانم ها همدوش با سایر برادران در تحصیل علم و عرفان و فلسفه و تمام شعب علم و ان شاءاللّه صنعت فعالیت مى کنند.

نقش تربیتى زن
زن در نظام اسلامى فردى است که از لحاظ گوهر هستى و اصل مبدأ، همتاى مرد است و همانند مرد به تناسب طبیعت و ماهیت شخصى خود داراى حقوق، وظایف و مسئولیت هایى است. در مجموعه مسئولیت هاى وى در جامعه اسلامى نقش تربیتى زن به عنوان مادر در بالاترین درجه اهمیت است. حضرت امام «ره» در این باره چه زیبا مى فرماید:
زنان به تربیت انسان ها که همانا شغل انبیاء است، اشتغال دارند. دامن زن بهترین و بالاترین مکتب و مدرسه است براى تربیت اولاد و زن به بزرگ ترین و مهم ترین شغل عالم که تربیت و بزرگ کردن کودک و تحویل او به جامعه است، اشتغال دارد. قرآن مجید هنگامى که احترام به پدرو مادر را بازگو مى کند، براى گرامیداشت مقام زن و اهمیت نقش تربیت او، نام مادر را جداگانه و مستقل مطرح مى کند؛ لکن با همه حق شناسى ها و تجلیل هاى مشترک پدر و مادر هنگامى که مى خواهد از زحمات پدر و مادر یاد کند، از زحمت مادر سخن مى گوید و نه از زحمت پدر.
نقش تربیتى زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است؛ زیرا زنان علاوه بر این که خود یک قشر فعال در همه ابعاد هستند، انسان هاى فعال اعم از مرد یا زن را در دامان خود تربیت مى کنند و پرورش مى دهند.
زن در مقام تربیت همانند معلّمى است که دو وظیفه اساسى دارد: یکى اصلاح خود و دیگرى اصلاح فرزندان و متعلمان خویش؛ زیرا مادر به دلیل نزدیکى تنگاتنگ با کودک در دوران جنینى و در سال هاى مهم و اولیه شکل گیرى شخصیت، بر جسم و جان و افکار و اندیشه ها و ارزش هاى کودک به عنوان نخستین الگو تأثیر مى گذارد و براى تأثیر گذارى مثبت و مطلوب مادر بر کودک، خود باید آراسته به کمال، تقوا، تهذیب نفس، اخلاق نیکو و عمل ثواب باشد در این شرایط است که به تعبیر امام مبدءِ همه سعادت ها از دامان زن بر مى خیزد.

بخشی از فهرست مطالب مقاله زن و مسئولیت پذیری

 وظیفه اصلی زن در خانواده و جامعه
 نقش زن در زندگی
نقش زن در جامعه
 تداوم مسوولیت
 در بستر اجتماع
وظیفة اصلی زن در خانواده و جامعه چیست؟
مسئولیت زنان در زندگى اجتماعى و خانوادگى
نقش تکمیلى متقابل زن و مرد
ارزش هاى وجودى میزان شخصیت
زن، آزاد و مسئول در تعیین سرنوشت
تحصیل و تدریس فرصتى براى همه
نقش تربیتى زن

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله زن و مسئولیت پذیری
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.