فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله اخلاق معاشرت

اختصاصی از فی گوو دانلود مقاله اخلاق معاشرت دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله اخلاق معاشرت


دانلود مقاله اخلاق معاشرت

دوست داریم زندگی هایمان، سرشار از صمیمیت و خونگرمى و صفا باشد.

حریم انسانها و حرمت همگان، محفوظ بماند و معاشرت‏هایمان نشات‏گرفته از «فرهنگ قرآنى‏» و تعالیم مکتب باشد.

و این، یعنى «زندگى مکتبى‏».

پایدارى و استحکام رابطه‏هاى مردمى، در سایه رعایت نکاتى است که‏برگرفته از «حقوق متقابل‏» افراد جامعه باشد.

در اینکه «چگونه باید زیست‏» و چه سان با دیگران باید رابطه داشت، نکته‏اى‏است که در بحث «آداب معاشرت‏» مى‏گنجد.

بر خلاف فرهنگ غربى، روح و محتواى فرهنگ دینى ما بر پایه «ارتباط‏»،«صمیمیت‏»، «تعاون‏»، «همدردى‏» و «عاطفه‏» استوار است. جلوه‏هاى این فرهنگ‏بالنده نیز در دستورالعملهاى اخلاقى اسلام دیده مى‏شود.

«زندگى مکتبى‏»، در سایه شناخت این رهنمودها و به کار بستن آنها درصحنه‏هاى مختلف زندگى است، نه با شعار و ادعا. به هر میزان که معیشت ومعاشرت ما با اینگونه هدایتهاى دینى در مقوله رفتار، هماهنگ باشد، به همان‏اندازه زندگیهایمان «مکتبى‏» است. مسلمان باید به‏گونه‏اى در چارچوب اصول وسنن فرهنگ دینى خودش زندگى کند که با شهامت و افتخار، بتواند «امضاى دین‏»را پاى همه رفتارش بگذارد و زندگیش «برچسب اسلام‏» داشته باشد و الگوى‏اسلامى را بر زندگى خویش در خانه و جامعه، سایه‏افکن سازد.

«آداب برخورد»، «دید و بازدید»، «رفت و آمد»هاى خانوادگى و دوستانه،نحوه «گفتار» و «رفتار» با اقشار مختلف، «دوستى‏» و حد و حدود آن، مراعات‏«حقوق دیگران‏»، «ادب و سپاس و احترام‏»، از جلوه‏هاى بارز اخلاق معاشرت‏است. این‏گونه رابطه‏هاى اجتماعى، با عنوانهاى مختلف و در شرایط گوناگون‏انجام مى‏گیرد. گاهى به صورت «صله‏رحم‏» است; در ارتباط با اقوام و بستگان.گاهى نام «عیادت‏» به خود مى‏گیرد; در مورد بیماران. گاهى نسبت‏به برادران وخواهران دینى، عنوان «زیارت‏» مى‏یابد، گاهى با همسایگان است، گاهى بامستمندان. گاهى هم بر محور اطعام است و گاهى به شکل مسافرتهاى دور ونزدیک و بردن هدیه و آوردن «سوغات سفر». گاهى هم براى شرکت در مجلس عقدو عروسى یا مشارکت در مراسم سوگ و تسلیت‏گویى است.

به هر حال، همه اینها نوعى «رابطه‏» و «معاشرت‏» است و نشان‏دهنده منش‏انسانى و فرهنگ اخلاقى هر فرد. اسلام نیز در این باره‏ها بسیار سخن گفته و رهنمودداده است که در این کتاب، گوشه‏اى از معارف و آموزشهاى دین در این زمینه‏ها رامرور مى‏کنیم.

باشد که «فرهنگ خودى‏» و «هویت دینى‏» را پاس بداریم و با افتخار وسربلندى و رها از سلطه فرهنگى بیگانه و با تکیه بر رهاورد مکتب و وحى، زندگى وروابط خویش را بر پایه ارزشهاى برگرفته از قرآن و اهل بیت (علیهم‏السلام)،سامان بخشیم و براى نسلهاى آینده هم «ادب و اخلاق‏» را میراث بگذاریم.

آنچه پیش روى شماست مجموعه‏اى است از رهنمودهاى اخلاق دینى درمعاشرت با دیگران که نخست، در سالهاى 78 - 1376 در مجله پیام زن با عنوان‏«اخلاق معاشرت‏» انتشار یافت و اینک با اندکى بازنگرى تقدیم مى‏گردد.

شناخت وظیفه، پایه انجام وظیفه است.

انسانها در جامعه نسبت‏به یکدیگر «وظایف متقابل‏» دارند و به‏تعبیرى دیگر، بر عهده خویش نسبت‏به افراد دیگر «حقوق متقابل‏»دارند. شناخت این حقوق و انجام آنها و مراعات دو جانبه، ضامن‏تصحیح روابط و سالم‏سازى معاشرتها و زدودن کدورتها و کاهش‏اختلافها و گله‏مندیهاست.

در جامعه انسانى، جز با «مراعات‏» دیگران و حقوقشان، وضع‏رفتارى سامان نمى‏پذیرد. مثلا پدر و مادر نسبت‏به فرزندان و به‏عکس، وظایفى دارند. زن در برابر شوهر و شوهر در برابر زن،تعهداتى دارد. فرمانده و سرباز، سبت‏به هم حقوق و وظایفى دارند.دو شریک با یکدیگر، کارفرما و کارگر، رئیس و مرئوس، معلم وشاگرد، همسایه با همسایه، مشاور و مشورت‏خواه، خویشاوندان وارحام نسبت‏به هم، برادران و خواهران دینى نسبت‏به یکدیگر،مسلمان با مسلمان و ... نمونه‏هاى دیگرى از ارتباطهاى اجتماعى، هرکدام نسبت‏به هم محدوده و مجموعه‏اى از تکالیف را دارند که در آیین‏اسلام، به انجام آنها توصیه شده است. این وظایف و تکالیف و حقوق، اگر:

1- «شناخته‏» شود،

2- به آنها «عمل‏» شود،

3- عمل هم دو سویه و «متقابل‏» باشد،

بسیارى از مشکلات، یا پیش نخواهد آمد، یا برطرف خواهدگشت.

شبیه این در قوانین راهنمایى و رانندگى وجود دارد و رانندگان اگرآن آیین‏نامه‏ها را بدانند و به آنها عمل کنند و عمل هم به صورت متقابل‏و از سوى همه رانندگان باشد، نه یکجانبه و ناقص، طبیعى است که‏بسیارى از تصادفات و حوادث و ضایعات رانندگى پیش نخواهد آمد.

حقوق مسلمانى

جامع‏ترین متن حدیثى که به بیان این حقوق و وظایف متقابل‏پرداخته است، «رسالة الحقوق‏» از امام زین‏العابدین(ع) است که درکتابهاى روایى (از جمله در تحف‏العقول و مکارم الاخلاق و ...) آمده‏است. حق برادر دینى، حق همسایه، حق خویشاوند، حق فرزند و اولادو پدر و مادر، حق زن و شوهر، حق شاگرد و استاد، حق مولا و بنده، حق‏همنشین و دوست و شریک، حق والى و رعیت، حق مشیر و مستشیر ازجمله حقوقى است که در آن حدیث ارزشمند بیان شده است.

در جامعه اسلامى، مسلمان متعهد خود را نسبت‏به برادران دینى‏مسؤول احساس مى‏کند و تکالیفى بر عهده او است. طبعا هر مسلمانى‏باید این حق را بر گردن خویش احساس کند و آن گونه که یاد شد،مراعات و به کار بستن اینها طرفینى باید باشد، تا اثر خویش را بگذارد.این حقوق بسیار است، به برخى از آنها که در احادیث اسلامى آمده‏است، اشاره مى‏شود:

1- اینکه مسلمان آنچه را براى خود دوست دارد، براى برادر دینى‏خودش هم بپسندد و آنچه را که براى خود نمى‏پسندد، براى دیگران‏هم نپسندد و روا نشمارد. این اولین و مهمترین حقى است که هرمسلمان بر گردن ما دارد و روایات بسیارى در این زمینه نقل شده است،حقى بسیار مهم، اما بسیار آسان و اندک!

امام صادق(ع) به معلى بن‏خنیس در حدیثى که به برشمارى این‏حقوق پرداخته است، مى‏فرماید:

«ایسر حق منها ان تحب له ما تحب لنفسک و تکره له ما تکره لنفسک‏»; (1)

آنچه براى خود دوست مى‏دارى، براى او هم دوست‏بدارى و آنچه‏براى خویش ناخوشایند مى‏دانى، براى او هم ناخوشایند بدانى! ... البته‏گفتن این سخن آسان است، اما عمل به آن بسى دشوار!

2- اینکه مسلمان، مسلمان دیگر را با دست و زبان نرنجاند.

خدا را بر آن بنده بخشایش است.

که خلق از وجودش در آسایش است.

و این از مهمترین اصول اخلاقى و معاشرتى اسلام و نشانه‏مسلمانى است. تا آنجا که رسول خدا(ص) فرموده است: «المسلم من‏سلم المسلمون من لسانه و یده‏»; (2) .

مسلمان کسى است که مسلمانان از زبان و دست او در سلامت وآسایش باشند.

3- اینکه مسلمان در برابر مسلمان، متواضع باشد و از تکبربپرهیزد.

4- حرف دیگران را در باره مؤمن و مسلمان نشنود و نپذیرد و به‏سخن‏چینیها گوش ندهد و در پى خطاها و عیوب نباشد و اگر هم نقطه‏ضعفى از کسى شنید یا فهمید، آن را فاش نسازد و آبرویش را نبرد.کسى که در پى عیوب مسلمین باشد از نظر مسلمانى و دینى گرفتارسقوط است و از ولایت‏خدا بیرون رفته، در ولایت‏شیطان قرارمى‏گیرد. پیامبر اسلام(ص) فرمود:

«یا معشر من اسلم بلسانه و لم یسلم بقلبه، لا تتبعوا عثرات المسلمین فانه من‏تتبع عثرات المسلمین تتبع الله عثرته و من تتبع الله عثرته یفضحه‏»; (3) .

اى گروه کسانى که به زبان مسلمان شده‏اید ولى دلها مسلمان نشده‏است! در پى عیبها و لغزشهاى مسلمانان نباشید، چرا که هر کس در پى‏شمارش و یافتن عیبهاى مسلمانان باشد، خدا هم پى‏جوى عیب اوخواهد شد و هر که را که خدا در پى عیوبش افتد، رسوایش مى‏سازد.

5- پرهیز از قهر کردن و قطع رابطه، و اگر هم مفارقت و قطع‏ارتباط پیش آمد، آن را بیش از سه روز طول ندهد. و فضیلت از آن کسى‏است که زودتر آشتى کند و در صلح کردن پیشگام و پیش‏قدم گردد. هراندازه که این جدایى بیشتر شود، شیطان خوشحال‏تر مى‏گردد. در این‏زمینه هم احادیث‏بسیارى نقل شده است.

6- بى‏اجازه و سرزده وارد بر خانه برادر مؤمن نشود و اگرمى‏خواهد داخل خانه یا اتاق یا محل کار او بشود، قبلا اجازه بگیرد (دراین زمینه، در فصل «حریم خانه و زندگى‏» مفصلا بحث‏شده است.).

7- برخورد با افراد، با چهره‏اى گشاده و خندان و کدورت‏زدا، وزدودن غم و اندوه از دل برادر ایمانى و ادخال سرور و شادمانى بر یک‏مسلمان، که این کار، نزد خداوند، پاداشى عظیم دارد.

8- وفاى به عهد و عمل کردن به وعده و پرهیز از خلف وعده،یکى دیگر از حقوقى است که در روایات آمده و مسلمان در برابرمسلمان باید خود را به آن موظف بداند. به تعبیر امام سجاد(ع): آن کس‏که وعده مى‏دهد و عمل نمى‏کند، منافق است. و رسول خدا(ص)فرمود:

شامل 14 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله اخلاق معاشرت
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.