فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله خانه امیرلطیفی

اختصاصی از فی گوو دانلود مقاله خانه امیرلطیفی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله خانه امیرلطیفی


دانلود مقاله خانه امیرلطیفی

چکیده:

خانه تاریخی امیر لطیفی گرگان متعلق به اواخر دوره قاجاریه است و بیش از 500 مترمربع مساحت دارد.

گفتنی است خانه امیرلطیفی در بافت قدیم گرگان بنایی دو طبقه است که سه اطاق و دو راه پله نمای اصلی آن را تشکیل می‌دهد.
دربهای چوی دو لنگه که در طبقه اول دارای کتیبه و در طبقه دوم دارای هلال است، به نمای اصلی این بنا جلوه خاصی بخشیده است.
علاوه بر آن فرم موزون و رعایت تقارن، ارتفاع مناسب با ابعاد بنا، شیرسرهای پیش آمده و مطبق، کف قلوه‌چین و آجرفرش، گچبری اطاقها، تفکیک فضای خدماتی همچون آشپزخانه و انباری و بخش خدمه از هسته اصلی، از دیگر ویژگیهای بنای امیرلطیفی است.

این بنا در جنوب محله چهارشنبه ای بافت قدیم گرگان واقع گردیده است و از سمت جنوب به مرکز محله و بازارقدیمی نعلبندان مرتبط می شود. بانی بنا مرحوم مهدی خان ملک می باشد و قدمت خانه به اواخر دوره قاجاریه می رسد.

خانه امیرلطیفی با وسعتی حدود یکهزار مترمربع شامل 2 بخش است. وازحیث نقشه شباهت فراوانی به خانه کبیری گرگان دارد. بخش نخست و هسته اصلی ساختمان در دوطبقه و بخشهای خدماتی در یک طبقه ساخته شده اند. هسته اصلی بنا که تقریباً در دوطبقه آن با یک طرح تقریباً مشابه اجراشده است ، دارای یک سه در میانی ، دو راهرو جهت دسترسی به فوقانی وسپس یک سه دری در هر دوسو می باشد. سایر بخشهای خدماتی نظیر انبار و آشپزخانه و حمام در دو سوی شرق و غرب حیاط در یک طبقه ساخته شده اند.

مقدمه:

موقعیت گرگان ،وسعت کنونی گرگان ،اقلیم گرگان

 

گرگان در 18km از سلسله کوههای البرز در دامنه شاهکوه واقع شده است.دشت حاصلخیز گرگان در حاشیه شمال و شرق آن را گسترده شده است ،فاصله آن تا دریای خزر 36km می باشد.

1276 ه.ق استر اباد 1800خانوار ساکن،دارای 8 بلوک و4 دروازه و7مدرسه و47مسجدو13حمام،500دکان،3 کاروانسرا،9باب تکیه و179 پارچه آبادی بود .آب شهر از قنات سرخواجه و رودخانه زیارت تامین می سده .

این شهر در زمان حاکم سیه الدوله از طرف مظفر شاه قاجار ،دو رشاه قنات وارد شهر می شد یکی قنات سرخواجه یا چهل دختر و دیگری متعلق به سرچشمه ،آب رودخانه زیارت از دروازه بسطام وارد شهر می شود.(جهت شرب اهالی بود)و شهر دارای برج و...

اسناد و مدارک ،کتیبه وقف نامه تاریخی بنا:

...

 

نوع فایل : WORD

تعداد صفحه :11


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله خانه امیرلطیفی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.