فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق نیما یوشیج

اختصاصی از فی گوو دانلود تحقیق نیما یوشیج دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق نیما یوشیج


دانلود تحقیق نیما یوشیج

مقدمه
نیما یوشیج ( علی اسفندیاری) (1274-1338 ه- ش) دردهکدة یوش مازندران به دنیا آمد ودر تهران ازدنیا رفت . وی براثرآگاهی وعلاقه به ادبیات فرانسه وعلاقه مندی به نوآوری درادب ، دست به کاری زد که سبک نوینی را درشعر فارسی به دنبال داشت.
نیما در سال 1301 شمسی ، منظومه «افسانه» را انتشار داد که ازنظر محتوا ، بافت کلام وزبان شعری با زبان شاعران معاصر وقبل ازاو تفاوت داشت . باآن که عده ای ازادبا ، به آن به مخالفت برخاستند ونیما را سنت شکن وکم سواد وبی اطلاع شمردند. شعر نیما مورد توجه جوانان آن روزگار قرارگرفت .
نیما یوشیج ازسال 1320 شمسی به بعد نوعی وزن که باید وزن «نیمایی» نامید به وجودآورد. دراین حالت به قول نیما ضرورت ندارد که شاعر تمام مصراعها را به طور مساوری ذکر کند ؛ بلکه می تواند هرجا لازم باشد – چه لزوم معنایی وعاطفی وچه لزوم آهنگی – درهمان جا مصراع را تمام کند ؛ البته به شرط آن که ازوزن اصلی خارج نشود.

زندگی نامه : تولد ، زادگاه ، خانواده ، نام نیما ودین
خودش نوشته است : «در15 جمادی الثانی سال 1315 هجری قمری برابربا 11 نوامبر سال 1897 میلادی دردهکده ی یوش» به دنیا آمده است . این تاریخ برابر است با 21آبان ماه سال 1276 شمسی . یوش ، زادگاه نیما دهکده ای است ییلاقی ازدهستان اوزرود ، بخش نور ، شهرستان آمل ، درحال حاضر با ماشین ازدوراه می شود به آنجا رفت ؛ ازراه چالوس ، ازجاده ای منشعب ازپل زنگوله ، بالاتر از تونل کندوان که تا یوش 45 کیلومتر فاصله دارد ودیگری ازجاده ی هوار ، ازجاده ی منشعب ، ازدوآب آمل 42 کیلومتر مانده به آمل ، ازدوآب تا یوش 69 کیلومتر فاصله است . دهکده ی یوش در دره ای تقریباً میانه ی جاده ی چالوس قراز واقع شده است . امروزه می توان با ماشین به یوش رفت اما درزمان نیما پیش تر از پل زنگوله با قاطر می رفتند که تقریباً یک روز طول می کشید وازآبادی های ایلکا ، نسن ، پل و اوز می گذشت . به این ترتیب «یوش» یک آبادی است با قدمتی نسبتاً طولانی وکوهستانی وییلاقی . ناصرالدین شاه قاجار هم چندبار درآنجا اطراق کرده ونام آن رادرسفرنامه ی مازندران خودآورده است . دراین سفرها کمال الملک هم همراه او بوده چون پرده ای ازآن جا کشیده است . یوش را«درفرهنگ جغرافیایی» چنین معرفی می کنند: «یوش ، از دهستان اوزرود ، بخش نور ، شهرستان آمل 70 کیلومتری باختر ، بلده ، 42 کیلومتر خاور شوسه ی چالوس( حدودکندوان» کوهستانی ، سردسیر ، سکنه 1100 ، فعلاً 600 شیعه ، مازندرانی وفارسی ، آب ازرودخانه ی اوزرود وسارهای متعدد . محصولات : غله ، لبنیات ، حبوبات ، شغل : زراعت وگله داری . ازراه مالرو . زمستان اکثر سکنه جهت تأمین معاش به کارگیری حدود قشلاقی نور به تهران می روند . بناهای مهم داشته که روبه ویرانه است . بنای مسجد وتکیه ی آن قدیمی است » خانه ای که نیما درآن زاده شده است ، خانه ای است تاریخی  که توسط علی معروف به ناظم الاباله ، جد نیما متجاوز از دویست سال پیش از این ساخته شده است وگذشته ازمعماری بسیار زیبا دارای گچکاری ها ودرها وپنجره های بسیار زیبایی بوده است که می گفتند برای ساختن آن معمار وگچکار از اصفهان آورده بودند . این خانه دارای «بیرونی» است وبرای ورود به آن ازدر اصلی ودالانی باید گذشت وسپس به حیاطی رسید که حوضی کوچک دروسط دارد . ضلع شمالی آن ، یا به اصطلاح «تالار» و«شاه نشین» دراختیار نیما بوده است که پنجره ای چوبی وبزرگ وبسیار زیبا دارد واطاق های ضلع شرقی وغربی دراختیار خواهران او . ضلع جنوبی ، «سردر» جای خدمه وسرایدار بود . نیما در شعری با نام «عمارت پدرم» درتاریخ 1325 این خانه را چنین وصف می کند:

مانده اسم ازعمارت پدرم
طرف یوردشمالی اش : تالار
طرف یوردجنوبی اش : سردر
*
طرف بیرون آن : طویله سرا
جغد رااندرآن قرار اکنون
تخخته ای بردرش به معنی ، در
*
درگشاده است وخانه اش تاریک
گاه روشن به یک اطاق ، چراغ
مردی افکنده اند آن بستر
*
سرخمیده است ازاو به روی کتاب
زانوان رابه دامن آورده
دست می گرددش روی دفتر
*
شب وتاریکی وچراغ آن مرد
جمع افتاده ، / لیک ساخته اند
روی دفتر عمارت دیگر
*

دستش این را نوشته برورقی:
مانده اسم ازعمارت پدرم ،
تن برجانش ، چون مرا پیکر
خانه ای تاریخی وزیبا ، امروز رو به ویرانی کامل است .گرچه سازمان میراث فرهنگی کشور بنا دارد آن را تعمیر وبه صورت یک مرکز فرهنگی در آورد اما هنور به این وعده وفا نشده است .


 

نیما خود دریاددداشتی نسبتش را چنین نوشته است : «علی بن ابراهیم – معروف به اعظم السلطنه – بن علی – معروف به ناظم الایاله – بن محمد رضا- معروف به بابا خان بیک – بن محمد هاشم بن محمد رضا.» وپیش تر ازاو گیلانشاه که زمان زندگی اش مقارن  باایام یزدگردساسانی بودومؤسس بادوسپانان طبرستان :  اما پدرش ابراهیم خان اعظام السلطنه مردی محتم بود که به کارکشاورزی وگله داری می پرداخت واز«امیان شجاع نهضت مشروطه به شمار می رفت وبه همراه امیر مؤید سواد کوهی«انجمن طبرستان» را تأسیس کرده بود .مردی درشت اندام بود که ازسال های 1288 به بعد درتهران اقامت داشت و خرداد سال 1305 درتهران درگذشت . مادرش ، طوبی مفتاح بود نوه ی حکیم نوری منتقد وشاعر وفیلسوف زمان قاجار . آشنا وعلاقمند به شعر بود ونیما نوشته است که درکودکی حکایتهای حکیم نظامی را برای او تعریف می کرد». نیما درخردسالی علی خوانده می شود وپسربزرگ خانواده بود . برادر چهارسال کوچکتر ازاو رضا نام داشت وخواهرانش مهد اقدس ، ناکتا وثریا بودند .

 

 

شامل 23 صفحه Word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق نیما یوشیج
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.