فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تأثیر اولیاء و مربیان در پیشبرد اهداف مدیر و پیشرفت

اختصاصی از فی گوو تأثیر اولیاء و مربیان در پیشبرد اهداف مدیر و پیشرفت دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تأثیر اولیاء و مربیان در پیشبرد اهداف مدیر و پیشرفت


تأثیر اولیاء و مربیان در پیشبرد اهداف مدیر و پیشرفت

تأثیر اولیاء و مربیان در پیشبرد اهداف مدیر و پیشرفت

نوع فایل:ورد قابل ویرایش

تعداد صفحه:50

قیمت:3500 تومان

دانلود و خرید به صورت آنلاین

چکیده :

 

نقش و اهمیت مشارکت در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های آموزشی و پژوهشی بر هیچ فرد آگاه به مسائل تعلیم و تربیت پوشیده نیست. مشارکت در انجام امور تا بدانجا بر انجام آنها به صورت فردی رجحان و برتری دارد که خداوند متعال در سوره شورا آیه 38 می فرمایند:

 

« از آنانکه امر خدا را  اجابت کردند و نماز بپا داشتند و کارشان را با مشورت یکدیگر انجام داده و از آنچه روزی آنها کردیم به فقیران انفاق می کنند.»

 

به موضوع مشارکت مردم در تصمیم گیری و ادارةمدارس نیز (که از جمله مصداق های مشارکت مردم در تصمیم گیری و ادارة امور است) طی سالهای گذشته زیاد به آن پرداخته شده است. اما چنانکه شواهد امر نشان می دهد ظاهراً این مشارکت بیشتر ناظربر تأمین منابع مالی و کالبدی مدارس بوده است و کمتر موضوع مشارکت ایشان در زمینه تدوین اهداف، برنامه های درسی و به ویژه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مورد توجه قرار گرفته است. هدف از تدوین مقاله بررسی چرایی، فلسفه شکل گیری و تأثیر مشارکت اولیاء در ابعاد مختلف ادارة امور مدارس، موانع و محدودیت مشارکت آنان و همچنین ارایه راهکارهای مشارکت اولیاء در ارزشیابی به ویژه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی فرزندشان بوده است.

در زمینه تأثیر مشارکت مردم در افزایش کارایی و اثر بخشی مدارس دیدگاههای مختلفی تا کنون مطرح و بعضاً عملیاتی شده است. موضوعاتی از قبیل مدرسه محوری ، تمرکز زدایی، مدارس خودگردان (که ناظر بر افزایش اختیارات مدارس، جوامع محلی و اولیاء در تصمیم گیری های مدارس و ارتقاء دانش آموزان است) ، براساس همین دیدگاهها مطرح و بعضاً فراگیر شده است . در داخل کشور نیز ظرفیت ها و متعاقباً اقدامات مختلفی در این خصوص شکل گرفته است. 

با توجه به فلسفه حاکم بر نظام جمهوری اسلامی ایران که الهام گرفته از مکتب گران سنگ اسلام است بخشهای مختلف قانون گذاری و اجرا خود را ملزم به رعایت اصول و مبانی این فلسفه می دانند به گونه ای که در فصل هفتم قانون اساسی و همچنین بند «ج» ماده 52 قانون برنامه چهارم توسعه بر بهره گیری از مشارکت های مردمی و جامعه محلی برای توسعه اقتصادی، اجتماعی فرهنگی کشور تأکید و توجه ویژه شده است که از جمله پیامد آن تدوین آیین نامه اجرایی مدارس و تأکید آن بر مشارکت عناصر درون و برون مدرسه است.

چنانکه اشاره شد مشارکت اولیاء بیشتر بر مشارکت ایشان در تأمین منابع مالی و تجهیزاتی و تأمین فضاهای آموزشی تمرکز یافته است و کمتر موضوع مشارکت ایشان در سایر موارد از جمله ارزشیابی آموزشی ( ارزشیابی از معلم ، مدرسه، پیشرفت تحصیلی و ...) به عبارتی تغییر مراجع تصمیم گیری در ارتقاء تحصیلی و تربیتی دانش آموزان مورد توجه قرار گرفته است . درصورتیکه بررسی ها و مطالعات انجام شده نشان می دهند که مشارکت اولیای دانش آموزان در فرایندهای اساسی مدرسه از جمله فرایند ارزشیابی موجب خواهد شد چرخه نظام از دیدگاه یاران آموزشی بهتر درک شود و شرایط بهبود بخشیدن به آن جهت دستیابی به وضعیت آرمانی فراهم شود. همچنین بواسطه اینکه دانش آموزان بیش از دو سوم اوقات خود را در کنار خانواده سپری می کنند یکی از مراجع ذی صلاح که می تواند در مورد نتیجه آموزش مدرسه و فرایند یاددهی – یادگیری قضاوت نمایند اولیاء  می باشند. البته در اجرای این امر مهم موانع و محدودیتهایی وجود دارد که از جمله مهمترین آنها عبارتند از :

 

  • پایین بودن فرهنگ مشارکت در کشور
  • تمرکز قوانین بر جنبه های خاص از مشارکت اولیاء
  • نگرش منفی برخی معلمان و مربیان درخصوص مشارکت اولیاء
  • تناسب کم برنامه ها و محتوای کتابهای درسی با نیاز دانش آموزان و خانواده ها
  • و ...

لذا برای عملیاتی نمودن و ارتقاء میزان اثر بخشی مشارکت اولیاء در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پیشنهاد می شود که موارد زیر در دستور کار وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش و پرورش استان ها قرار گیرد.

  • فرهنگ سازی از طریق رسانه های عمومی
  • بازنگری قوانین و مقررات موجود
  • تدوین نظامنامه مربوط بر مشارکت اولیاء‌ در زمینه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
  • همسو نمودن نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دوره متوسطه با ورود آموزش عمومی
  • و ...

 


دانلود با لینک مستقیم


تأثیر اولیاء و مربیان در پیشبرد اهداف مدیر و پیشرفت
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.