دانلود درس پژوهی بخوانیم سوم ابتدایی درس فداکاران کامل و آماده با فرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات 27
در این درس پژوهی کلیه مستندات و مراحل اجرا به طور کامل رعایت گردیده است
اهداف کلی:
آشنایی فراگیران با فداکاری اهداف جزئی: 1- آشنایی فراگیران با مفهوم فداکاری 2- آشنایی فراگیران با افراد فداکار اهداف رفتاری: 1- فراگیران باید بتوانند معنای فداکاری را بیان کنند. (دانستنی) 2- فراگیران باید بتوانند دو نفر از افراد فداکار را نام ببرند. (دانستنی) 3- فراگیران باید نسبت به فداکاری علاقهمند باشند. (نگرشی) 4- فراگیران باید بتوانند افراد فداکار را تشخیص دهند. (مهارتی) 5- فراگیران باید بتوانند هدف از فداکاری را بیان کنند. (دانستنی) وسایل موردنیاز: نصب تصاویری از افراد فداکار- و متنهای آماده شده ارزشیابی ورودی: 1- آیا تا به حال به خاطر افراد دیگر از خواستۀ خود گذشتهاید؟ 2- تا به حال به چند نفر از افراد فداکار برخورد کردهاید؟ ایجاد انگیزه: معلم با نصب تصاویری از افراد فداکار و پرسش از تصاویر در بچهها ایجاد انگیزه میکند. ارائه درس: مرحله اول: مشخص کردن قسمتهای مختلف برای هر فرد در گروه بخش اول: فداکار یعنی کسی که به خاطر نجات جان دیگران یا کمک به همنوعان، خود را به خطر میاندازد. شهید محمدحسین فهمیده نوجوان فداکاری بود که نارنجک به کمر بست و در زیر زنجیرهای تانک دشمن جان خود را فدا کرد تا از پیشروی آنان به سوی خاک ایران جلوگیری کند. بخش دوم: ریزعلی خواجوی دهقان فداکاری بود که در غروب یک روز سرد پاییزی وقتی از مزرعه به خانه برمیگشت متوجه شد که بر اثر ریزش کوه راهآهن مسدود شده است. در این هنگام قطاری آمد و صدای سوت آن در کوه میپیچید. ریزعلی پیراهنش را به چوبدستی خود آویخت و آتش زد. او با این کارش جان مسافران را نجات داد. بخش سوم: حسن امیدزاده، معلم فداکاری است که در یک واقعه آتشسوزی جان دانشآموزان را نجات داد. وقتی بخاری کلاس آتش گرفت و دانشآموزان در شعلههای آتش گرفتار شدند خود را به خطر انداخت و همه دانشآموزان را نجات داد و بر اثر آن سوختگی شدیدی پیدا کرد که نشانۀ افتخار او است. مرحله دوم: ابتدا معلم فراگیران را به سه گروه سه نفره تقسیم میکند که این تقسیمبندی اتفاقی بوده، بر اساس قرعهکشی معلم ایجاد میشود. مرحله سوم: متنهای مشخص شده را در اختیار اعضای گروه قرار داده تا هر فرد قسمت مربوط به خود را با دقت مطالعه کند تا برای سایر اعضای تیم تدریس کند. در این مرحله هر عضو میتواند از مطالب مربوط به خود خلاصه و نتبرداری کند تا در هنگام تدریس به کتاب مراجعه ننماید. مرحله چهارم: همه اعضایی که مسوول تدریس بخش مشترک در هر گروه هستند کنار هم قرار میگیرند تا درک خود را از موضوع مشترک به هم انتقال دهند و اشکالات خود را نیز رفع نمایند. مرحله پنجم: در این مرحله هر عضو به تیم خود برگشته و تدریس بخش مربوط به خود را آغاز میکند. این کار توسط تمام افراد انجام و کل مبحث توسط اعضا تدریس میشود. مرحله ششم: هر یک از شما فراگیران عزیز به سوالات زیر که از متن استخراج شده جواب بدهید. 1- انسان فداکار به چه کسی میگویند؟ الف- انسانی که جان خود را حفظ میکند ب- انسانی که جان خود را به خاطر دیگران به خطر میاندازد ج- انسانی که زیاد نماز میخواند د- انسانی که بچهها را دوست دارد 2- حسین فهمیده چگونه انسانی بود؟ الف- فداکار ب- درسخوان ج- پرکار د- هیچ کدام 3- چه کسی جان مسافران را در شب پاییزی زمانی که کوه ریزش کرده بود نجات داد؟ الف- حسین فهمیده ب- ریزعلی خواجوی ج- حسن امیدزاده د- هیچ کدام مرحله هفتم: در این مرحله کلید سوالات را در اختیار دانشآموزان قرار داده تا برگههای خود یا دوستانشان را تصحیح کنند. همچنین معلم میتواند در صورت نیاز خود برگهها را تصحیح کند. مرحله هشتم: در این مرحله نمرات فردی و گروهی روی جدولی نوشته و تجزیه و تحلیل میشود. جمعبندی مطالب: در پایان معلم به کمک فراگیران به جمعبندی مطالب پرداخته و توضیحات تکمیلی خود را بیان میکند. ارزشیابی پایانی 1- معنای فداکاری را بیان کنید؟ 2- دو نفر از افراد فداکار را که میشناسید نام ببرید؟ 3- هدف از فداکاری را بیان کنید؟ تعیین تکلیف پرسشهای آخر درس را پاسخ داده و برای جلسۀ آینده بیاورید. چک لیست گروه اول گروه دوم گروه سوم نمرات گروهی نفر اول نفر دوم نفر اول نفر دوم نفر اول نفر دوم بتواند معنای فداکاری را بیان کند. دو نفر از افراد فداکار را نام ببرد. نسبت به فداکاری علاقهمند باشد. افراد فداکار را تشخیص دهد. هدف از فداکاری را بیان کند. نمرات فردی
آنچه در این مجموعه وجود دارد:
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
تبین ضرورت و اهمیت موضوع
یک دوره درس پژوهی
برنامه ریزی درس پژوهشی
اهداف کلی
هدف درس پژوهی
حیطه عاطفی
نحوه تقسیم کار
ویژگی های طرح درس ( سناریو )
زمان بندی نحوه اجرا
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
ارزشیابی تدریس
طرح درس
تدریس اول
*بازاندیشی و تجدید نظر براساس تفکر گروه
جلسه دوم درس پژوهی
تعیین امکانات مورد نیاز
ارزشیابی تدریس
معایب تدریس :
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
روش تعیین اثربخشی نتایج اجرایی درس پژوهی
ارایه گزارش پایانی
دیدگاه اعضای شرکت کننده در درس پژوهی پیرامون نقاط قوت و ضعف
راهبرد های یاد دهی – یادگیری
ابزار و امکانات مورد نیاز گروه
چالش های فرا روی گروه :
روش تعیین اثر بخشی نتایج اجرای درس پژوهی:
امکانات مورد نیاز گروه
نتایج حاصله:
فهرست منابع و مآخذ :
دانلود درس پژوهی بخوانیم سوم ابتدایی درس فداکاران