فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی گوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله مدیریت سازمان های ورزشی

اختصاصی از فی گوو مقاله مدیریت سازمان های ورزشی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله مدیریت سازمان های ورزشی


مقاله مدیریت سازمان های ورزشی

این فایل در قالب ورد و قابل ویرایش در 150 صفحه می باشد.

 

چکیده

مقاله حاضر به بررسی مدیریت سازمان های ورزشی می پردازد. این مقاله شامل چهار فصل می باشد که فصل اول به موضوع مدیریت – فرایند اساسی مدیریت می پردازد که تعریف مدیریت ورزشی، حرفه مدیریت بطور کلی به سوالات زیر پاسخ می دهد، نظریه ها و مکاتب مدیریت، وظایف مدیریت  را مطرح می کند. پژوهشگران و نظریه پردازان علم و هنر مدیریت بر ۵ وظیفه ۱ – برنامه ریزی ۲ – سازماندهی ۳ – به کارگیری نیروی انسانی ۴ – هدایت و رهبری ۵ – نظارت و کنترل برای مدیر هر سازمانی متفق القول بوده اند .

لوتوگیولیک پژوهشگر متخصص علوم اداری وظایف مدیر را در قالب کلمه ساختگی Posd Corb ( اول اسامی  لاتین هر واژه ) که هیچ معنای خاصی نداشته و صرفاً جهت یادآوری می باشد ارائه کرده است. برنامه سازماندهی، برنامه ریزیریزی
( Planing ) ، سازماندهی ( Organizing ) ، به کارگیری نیروی انسانی ( Staffing ) هدایت و رهبری(Directing  ) ، هماهنگی ( Coordination ) ، گزارش دهی ( Reporting ) ، بودجه بندی ( Budjeting ) .

بر هر مدیر در هر واحدی از واحدهای تربیت بدنی و ورزش لازم است تا وظایف زیر را ۱ ) برنامه ریزی،۲ ) سازماندهی، ۳ ) تقسیم کار و طبقه بندی وظایف، ۴ ) هماهنگی و ارتباط، ۵ ) هدایت، ۶ ) نظارت و کنترل، ۷ ) بودجه بندی را به عنوان وظایف مدیر در یک سازمان ورزش انجام دهد.

فصل دوم آشنایی با سازمانهای ورزشی داخلی و بین المللی و هدف کلی آنها و جایگاه ورزش در ساختار نظام دولتی را بیان می کند. در سازمانهای ورزشی فعالیت گروهی افراد سازمانی با توجه به هدف مشترکی که غالباً از اهداف ورزش نشات می گیرد اعمال می گردد. در این کتاب برای تشریح سازمانهای ورزشی ابتدا به آن دسته از سازمانهای ورزشی بین المللی ، منطقه ای و ملی که مستقیماً در راستای تحقق اهداف جنبش المپیک به وجود
آمده اند می پردازیم ( مانند : کمیته بین المللی المپیک فدارسیونهای بین المللی ، قاره ای و ملی ، کمیته ملی المپیک ، المپیک سولیداریتی ، هیئت ورزشی . . . ) .

و سپس برخی از سازمانهایی که زیر نظر مستقیم دولت مسئولیت تحقق اهداف ورزشی را در سطح کشور به عهده دارند ، مورد بررسی قرار می گیرند.

( مانند سازمان تربیت بدنی ، تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و آموزش عالی ).

فصل سوم تعریف بودجه، اصول بودجه بندی، چرخه یا دوره بودجه بندی، انواع بودجه، اصول موفقیت آمیز افزایش اعتبارات و … را مطرح می کند.

فصل چهارم مدیریت جلسات و شوراهای تربیت بدنی و ورزش، اصول قابل توجه در تشکیل جلسات و … را بیان می کند. یکی از وظایف اساسی مدیران تشکیل جلسات موثر می باشد. برای اینکه این جلساتم وثر واقع گردند بایستی از یکسری اصول پیروی نمایند . اصولی که مدیران را در برگزاری جلسات موفق و ثمربخش کمک می کند می توان به شرح زیر تشریح نمود . ۱٫ تعیین هدف ۲٫تهیه و تنظیم دستور جلسه ۳٫تعیین زمان جلسه ۴٫ تعیین مکان جلسه ۵٫ اطلاع قبلی ۶٫ تدارکات جلسه ۷٫ اداره و رهبری جلسه ۸٫ تنظیم صورتجلسه و یا تهیه گزارش مباحثات

واژه های کلیدی: مدیریت سازمانها، بودجه، سازمان های ورزشی، سازماندهی

فهرست مطالب

فصل اول :   ۱
مدیریت – فرایند اساسی مدیریت   ۱
مدیریت   ۱
تاکید این تعریف :   ۱
مدیریت ورزشی :   ۲
فرآیند مدریریت :   ۲
آیا مدیریت علم  است یا هنر   ؟   ۳
هنر :   ۳
مقصود مدیریت :   ۳
سازمان و نیاز به مدیریت   ۴
حرفه مدیریت بطور کلی به سوالات زیر پاسخ می دهد :   ۴
حرکت افراد و گردش کار سازمانها از :   ۵
مهارت های مدیران   ۵
سطوح مدیران / آیا کار همه مدیران یکسان است ؟   ۶
مدیریت موثر و موفق  :   ۷
چگونه می توان مدیر موفق و موثری بود ؟   ۸
نظریه ها و مکاتب مدیریت   ۸
مفاهیم و گرایشات کلی مدیریت از نظریه های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از :   ۹
الف – مکتب کلاسیک   ۱۰
۱ – نظریه  مدیریت علمی :   ۱۰
۲ – نظریه فرآیندی مدیریت :   ۱۱
۳ – نظریه بوروکراسی ماکس وبر  -   ۱۳
اصول و مفاهیم بوروکراسی   ۱۴
ب )مکتب نئوکلاسیک / نظریه مدیریت رفتاری   ۱۴
سازمانهای رسمی و غیر رسمی   ۱۶
نظریه سلسله مراتب نیازها   ۱۶
سلسله مراتب نیازهای مازلو   ۱۷
سلسله مراتب نیازهای مازلو   ۱۹
اصول و مبانی مدیریت   ۱۹
وظایف مدیریت : پژوهشگران و نظریه پردازان علم و هنر مدیریت بر ۵ وظیفه :   ۱۹
۱ – برنامه ریزی :   ۱۹
ضرورت برنامه ریزی :   ۲۰
موفقیت هر سازمان :   ۲۰
هدفهای برنامه ریزی :   ۲۱
تعریف هدف   ۲۱
هدف گذاری :   ۲۱
تعریف برنامه :   ۲۲
تعریف استراتژی :   ۲۲
خط مشی :   ۲۲
برنامه ریزی عملیاتی / تاکتیکی :   ۲۳
برنامه ریزی جامع / استراتژی :   ۲۳
عوامل برنامه ریزی :   ۲۳
عوامل دیگری که در امر برنامه ریزی باید مدنظر قرار گیرند :   ۲۴
کاربرگ برنامه ریزی برای رشته والیبال و تعیین هدفهای آن   ۲۵
تعیین هدفهای گروهی :   ۲۶
طرحهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت   ۲۶
برنامه ریزی برای فصل تعطیل مسابقات   ۲۸
ارزشیابی   ۲۸
تجهیزات   ۲۹
استاندارد بودن تجهیزات و ابزار ورزشی   ۲۹
وسایل ورزشی با کیفیت خوب خریداری نمایید   ۳۰
سفارش به موقع وسایل ورزشی   ۳۱
مصالح برنامه خود را در نظر داشته باشید   ۳۱
از شرکتهای قابل اطمینان خرید کنید   ۳۲
تا آنجا که امکان دارد از فروشندگان محلی خرید کنید   ۳۲
نگهداری از وسایل و تجهیزات ورزشی   ۳۲
بودجه :   ۳۳
جدول مسابقات   ۳۳
رزرو نمودن تسهیلات   ۳۴
مکاتبات   ۳۴
۲ – سازماندهی   ۳۴
تعریف سازماندهی :   ۳۵
اصول مهم سازماندهی :   ۳۶
تقسیم کار و تفویض مسئولیتها   ۳۶
مراعات سلسله مراتب قدرت و اختیار   ۳۷
طراحی دستورالعمل های انضباطی   ۳۸
اساس انتخاب ، شایستگی است نه شخصیت   ۳۹
سازمان صف :   ۳۹
سازمان ستاد :   ۴۰
ساختار سازمانی :   ۴۰
تقسیم بندی مختلف سازمان ها :   ۴۱
۳ – بکارگیری نیروی انسانی   ۴۱
۴- هدایت و رهبری :   ۴۲
رهبری :   ۴۲
سبکهای مدیریت و رهبری   ۴۳
سبک مدیریتی دستوری   ۴۳
مدیریت و رهبری حمایتی   ۴۴
مدیریت و رهبری مشارکتی   ۴۵
۵ – نظارت و کنترل   ۴۵
مکانیزم نظارت و کنترل :   ۴۶
فرایند کنترل :   ۴۶
طراحی کنترل اثربخش برای برنامه های ورزشی   ۴۷
تعریف کنترل   ۴۷
فرایند کنترل :   ۴۷
سنجش و اندازه گیری عملکرد واقعی   ۴۸
اصلاح هر نوع انحرافات قابل ملاحظه   ۴۹
بودجه بندی به عنوان ابزار کنترل   ۵۱
بودجه بندی به عنوان ابزار برنامه ریزی   ۵۱
بودجه بر مبنای صفر   ۵۲
فصل دوم :   ۵۴
آشنایی با سازمانهای ورزشی داخلی و بین المللی   ۵۴
هدف کلی   ۵۴
سازمانهای ورزشی   ۵۴
۱ – سازمانهای ورزشی وابسته به جنبش المپیک   ۵۵
الف ) کمیته بین المللی المپیک ( IOC )   ۵۶
وظایف IOC   ۵۶
وظایف هیئت اجرایی   ۵۷
اجلاس IOC   ۵۷
ب ) کمیته های ملی المپیک ( NOCS )   ۵۷
ج ) کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران   ۵۹
وظایف کمیته ملی المپیک   ۵۹
ارکان تشکیلات کمیته ملی المپیک   ۶۰
مجمع عمومی   ۶۰
هیئت رئیسه و هیئت اجرایی   ۶۱
د ) فدراسیونهای بین المللی  (IFS )   ۶۱
فدراسیونهای ورزشهای المپیک زمستانی :   ۶۲
فدراسیون های ورزشهای المپیک تابستانی :   ۶۲
فدراسیونهای ورزشی که توسط ( IOC ) مورد شناسایی قرار گرفته اند ولی جزء برنامه بازیهای المپیک قرار نگرفته اند :   ۶۴
هـ ) فدراسیونهای ملی ( NFS )   ۶۵
و ) فدراسیونهای ملی جمهوری اسلامی ایران   ۶۵
اهم وظایف فدراسیون به شرح زیر است :   ۶۶
فدراسیون های ورزشی جمهوری اسلامی ایران   ۶۷
ز) انجمنهای ورزشی بانوان   ۶۹
ح) هیئت ورزشی   ۷۱
ط) المپیک سولیداریتی  ( همبستگی )   ۷۱
کمکهای المپیک سولیداریتی خاص اجرای برنامه های زیر است :   ۷۲
۲٫ جایگاه ورزش در ساختار نظام دولتی   ۷۲
الف) سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران   ۷۳
تاریخچه تشکیلاتی سازمان تربیت بدنی   ۷۳
وظایف سازمانی تربیت بدنی   ۷۵
شورای سازمان تربیت بدنی   ۷۶
سازمان اداری و نمودار تشکیلاتی سازمان تربیت بدنی   ۷۷
ب) وزارت  آموزش و پرورش   ۸۰
تاریخچه تشکیلاتی وزارت آموزش و پرورش   ۸۰
وظایف اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش   ۸۱
سازمان اداری و نمودار تشکیلاتی اداره کل تربیت بدنی آموزش و پرورش   ۸۳
د) وزارت فرهنگ و آموزش عالی   ۸۴
تاریخچه تشکیلات وزارت فرهنگ و آموزش عالی   ۸۴
جایگاه تربیت بدنی در تشکیلات وزارت فرهنگ و آموزش عالی   ۸۵
وظایف اداره کل تربیت بدنی وزارت فرهنگ و آموزش عالی   ۸۵
سازمان اداری و نمودار تشکیلاتی اداره کل تربیت بدنی وزارت فرهنگ و آموزش عالی   ۸۶
خودآزمایی   ۸۸
سازماندهی یک رویداد ورزشی   ۸۹
سازماندهی یک رویداد ساده ورزشی   ۸۹
شرح وظایف کمیته تبلیغات و انتشارات   ۹۲
شرح وظایف کمیته نمایشگاهها .   ۹۳
شرح وظایف کمیته روابط عمومی   ۹۴
شرح وظیفه کمیته فوق برنامه و امور اجتماعی   ۹۷
شرح وظایف کمیته بولتن و نشریات   ۹۸
شرح وظایف کمیته امور تجهیز سالنهای ورزشی   ۹۸
شرح وظیفه کمیته اردوهای تدارکاتی .   ۹۹
شرح وظایف کمیته امور فنی مسابقات .   ۱۰۰
شرح وظایف کمیته ارزیابی   ۱۰۱
شرح وظایف کمیته امور مالی و تدارکات .   ۱۰۲
شرح وظایف کمیته ترابری و امور نقلیه   ۱۰۳
شرح وظایف کمیته بهداشت ، درمان و خدمات پزشکی   ۱۰۴
شرح وظیفه کمیته اسکان و امور خوابگاهها   ۱۰۵
شرح وظیفه کمیته تغذیه و امور سلف سرویس .   ۱۰۶
شرح وظیفه کمیته استقبال و تشریفات   ۱۰۶
الف) امور مسافرت   ۱۰۶
ب) استقبال و بدرقه   ۱۰۷
شرح وظایف کمیته مترجمین و راهنماها   ۱۰۸
خودآزمایی   ۱۰۹
فصل سوم :   ۱۱۰
بـودجـه   ۱۱۰
بودجه    ۱۱۰
تعریف بودجه   ۱۱۰
اصول بودجه بندی   ۱۱۱
چرخه یا دوره بودجه بندی   ۱۱۱
تهیه و تنظیم بودجه   ۱۱۲
تصویب بودجه   ۱۱۳
اجرای بودجه   ۱۱۳
نظارت بر بودجه   ۱۱۳
انواع بودجه   ۱۱۴
الف) انواع بودجه از نظر تکنیک تهیه و تنظیم یا بودجه ریزی   ۱۱۴
ب) انواع بودجه از نظر ماهیت هزینه   ۱۱۵
بودجه عمومی دولت شامل :   ۱۱۵
ج) انواع بودجه از نظر زمان ( چرخه بودجه )   ۱۱۶
بودجه ورزش در آموزش و پرورش   ۱۱۶
سازماندهی موفقیت آمیز عملیات افزایش اعتبار ( بودجه )   ۱۱۷
چرا مردم کمک مالی می کنند ؟   ۱۱۸
اصول موفقیت آمیز افزایش اعتبارات   ۱۲۰
هدف :   ۱۲۰
رهبری   ۱۲۱
داوطلبان   ۱۲۲
ارتباطات مردمی   ۱۲۴
روشهای غیر مستقیم افزایش اعتبارات   ۱۲۵
فصل چهارم :   ۱۲۸
مدیریت جلسات و شوراهای تربیت بدنی و ورزش   ۱۲۸
اصول قابل توجه در تشکیل جلسات :   ۱۲۹
۱٫ تعیین هدف   ۱۲۹
۲٫ تهیه و تنظیم دستور جلسه    ۱۳۰
۳٫تعیین زمان جلسه   ۱۳۱
جدول تنظیم برنامه  های هفتگی بر اساس روز و ساعت   ۱۳۱
۴٫ تعیین و انتخاب مکان جلسه   ۱۳۲
۵٫ اطلاع قبلی   ۱۳۳
نمونه دعوتنامه   ۱۳۴
۶٫ اداره و رهبری جلسه   ۱۳۵
۱-۶٫ در خدمت جمع باشد و نسبت به جلسه احساس تعهد کند.   ۱۳۵
۲-۶ محیطی آرام و دوستانه ولی جدی برای کار فراهم آورد .   ۱۳۵
۳-۶ هدایت صحیح جریان مذاکره و بحث   ۱۳۶
۴-۶ حفظ نظم و ترتیب   ۱۳۶
۵-۶ توجه به حالات کلیه افرادی که در جلسه حضو دارند .   ۱۳۷
۶-۶ شرکت دادن عادلانه افراد در بحث و گفتگو   ۱۳۷
۷-۶- رفع هرگونه سوء تعبیر از مباحثات   ۱۳۹
۸-۶- حمایت از پیشنهادهای سازنده   ۱۳۹
۹-۶- کسب نتیجه و اتخاذ تصمیم   ۱۴۰
۱۰-۶- خلاصه کردن مذاکرات و جمع بندی   ۱۴۱
۷ – تنظیم صورتجلسه    ۱۴۱
خود آزمایی :   ۱۴۲

فصل اول :

مدیریت – فرایند اساسی مدیریت

 مدیریت به عنوان رشته ای مجزا و متفاوت، پس از انقلاب صنعتی به وجود آمد. دامنه نقش و تئوری های اساسی آن در طی سالیان تغییر کرده. اما مقصود آن – حصول اطمینان از دستیابی به هدفهای موسسه یا سازمان و به حداکثر رساندن بهره وری و کارایی همچنان باقی مانده است .

مدیریت

 عبارت است از کارکردن با و از طریق دیگران برای رسیدن به هدفهای سازمان و هدف های کارکنان.

مدیریت هنر انجام امور به وسیله دیگران، جهت نیل به اهداف یک سازمان می باشد.

تاکید این تعریف :

در این تعریف به سه نکته تاکید شده است.

·   تاکید بر انسان ها در سازمان
·   توجه به هدفها و نتیجه ها
·   ادغام هدف های فردی اعضاأ با هدفهای سازمان
·   مدیریت کار کردن  با منابع مالی و منابع فیزیکی است جهت دستیابی به اهداف سازمان توسط برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل عملیات .

 ·   مدیریت : هنر انجام امور به وسیله دیگران ، جهت نیل به اهداف یک سازمان می باشد.

مدیریت ورزشی :

تمام جنبه های مدیریتی در ورزشهای سازمان یافته و تجارت ورزشی را در بر می گیرد . متخصصان در این قلمرو با مدیریت تسهیلات بودجه بندی – برنامه ریزی، سازماندهی و کارکنان سرو کار دارند.

 

فرآیند مدریریت :

فرآیند برنامه ریزی، سازمان دهی، رهبری و اعمال کنترل بر تلاش ها و کارهای اعضای سازمان و نیز مورد استفاده قرار دادن منابع سازمان برای دستیابی به هدف های اعلام شده از سوی سازمان می باشد.

۱ – Management

2 – Sport Management

3 – American Management Association

آیا مدیریت علم [۱] است یا هنر [۲]  ؟

علم رشته ای از حقایق، دانشها که تحت نظم و قاعده معینی در آمده و قابل اثبات است – علم چیزی است که مشاهده می شود. دارای نظام بوده و تعمیم پذیر است.

هنر :

هنر عبارت است از مهارت در انجام کاری که بوسیله تجربه، تکرار و مشاهده بدست آمده باشد، آیا مدیریت یک پدیده اکتسابی است و یا با انسان زاده می شود ؟

مدیریت را آمیزه ای از زمینه های ذاتی و توانائیهای اکتسابی می دانند. در زمینه های ذاتی مدیران به مدد استعدادها ی نهفته در وجودشان سازمان را اداره، کارکنان را ارشاد و راهنمایی و اهداف را به مرحله نهایی می رسانند. در زمینه های اکتسابی با فراگیری فنون و یافته های روز، تفکر علمی و منطقی را چراغ راه خود قرار می دهند. در پدیده مدیریت هم می توان از غریزه های ذاتی و با انسان زاده شده بهره گرفت و هم در اثر فراگیری تکنیک های خاص تخصصی روز مهارت مدیریت را بصورت اکتسابی بدست آورد.

مقصود مدیریت :

حصول اطمینان از دستیابی به هدف های سازمان و به حداکثر رساندن بهره وری و کارایی.

سازمان و نیاز به مدیریت

بیشتر مردم عضو یک سازمان هستند، مثل دانشکده، تیم ورزشی، یک گروه موسیقی ، برخی از این سازمانها به صورت رسمی سازمان یافته اند – شرکتهای بزرگ اقتصادی، سازمانهای آموزشی ( دانشکده ها ) و بعضی ها ساختار غیر رسمی دارند، مثل یک تیم فوتبال محلی، حال سازمانها چه رسمی باشند چه غیر رسمی ، از افرادی تشکیل می شوند که گرد هم می آیند و گروه تشکیل می دهند. زیرا آنها منافع خود را در این
می بینند که همکاری کنند و در جهت تامین یک هدف مشترک به پیش بروند . . .  بنابراین هدف [۳] یا مقصود یکی از ارکان رسمی هر سازمانی است . هدف ها متفاوتند – مثل پیروزی در یک مسابقه، سرگرم کردن مردم، فروش یک کالا. و هر سازمانی برای تامین هدف دارای یک روش است که آن را برنامه [۴] می گویند. برنامه به صورت چگونگی آماده  سازی یک تیم، تبلیغ یک محصول. پس بدون برنامه نمی توان کاری کرد.

 

حرفه مدیریت بطور کلی به سوالات زیر پاسخ می دهد :

چه می خواهیم انجام دهیم ؟

( تشخیص و تعیین هدف  )

با چه برنامه ای می خواهیم انجام دهیم ؟

( برنامه ریزی برای نیل به هدف )

با چه نظم و تشکیلاتی انجام می دهیم .

 ( سازماندهی، ساختاری مناسب )

·   مدیریت در سازمانهای ورزشی به تشخیص فعالیت های لازم ، گروه بندی فعالیت ها با توجه به منابع انسانی و مادی موجود ، دادن اختیار و عمل و ارتباط واحدهای گروه بندی شده با یکدیگر می پردازد.

حرکت افراد و گردش کار سازمانها از :

وضعیت موجود به وضعیت مناسب و مطلوب بی تردید در راستای :

۱ – تشخیص و تعیین هدف = هدف گذاری

۲ – برنامه ریزی برای نیل به هدف = برنامه ریزی سنجیده

۳ – سازماندهی هوشمندانه = ساختار سازمانی متناسب

۴ – پیگیری ، نظارت و کنترل صورت می گیرد.

مهارت های مدیران

مدیران برای انجام نقش های خود بایستی دارای مهارت ها و توانمندیهای ویژه ای باشند :

۱ مهارت فنی [۵]  : توانایی در کاربرد دانش تخصصی یا تخصصی های ویژه ، فنون و ابزاری که لازمه انجام وظایف خاصی است. بهره گیری از فنون و به ثمر رساندن اهداف.

۲ – مهارت های ادراکی و تصمیم گیری [۶]  : توانایی فهمیدن پیچیدگی های سازمان، تجزیه و تحلیل معضلات، درک و آگاهی از واقعیتها درک عقاید متعدد و انتخاب بهترین.

۳ – مهارت طراحی و حل مساله [۷] : مدیریت باید توان حل مساله را به طریقی که به نفع سازمان تمام شود، داشته باشد. یافتن راه حلهای عملی برای مسایل سازمان.

۴ – مهارت انسانی و ارتباطی [۸] : توانایی کار و برقراری ارتباط با مردم ، درک موقعیت و ایجاد و انگیزه کاری در افراد که حیاتی ترین مهارت لازم برای هر مدیری است. همین که فردی از سطح پایین به سطوح بالاتر سازمانی ترفیع می یابد. برای  اینکه مثمرثمر باشد، به مهارت فنی کمتر و مهارت ادراکی ( مفهومی ) بیشتری نیاز دارد.

۵ – مهارت هوش عاطفی [۹] : ظرفیت یا استعداد فرد برای شناختن احساسات خود و دیگران ، بر انگیختن خود و پیش بردن عواطف خوب و سالم در در روابط با دیگران . هوش عاطفی جنبه های غیرشناختی هوش را در بر می گیرد با توانائیهای اجتماعی و احساسی – عاطفی فرد سر و کار دارد – یک مدیر خوب باید توانایی فهم احساسات، حالات روحی و هیجانات خود را داشته باشد، نقاط قوت و ضعف خود را بداند ( خود آگاهی ) بر تکانه های عصبی ، احساسات و عواطف خود کنترل داشته باشد ( مدیریت خود – کنترل عواطف )، نسبت به احساسات و عواطف دیگران آگاه باشد ( همدلی ) ، هنر مراوده و ارتباط با مردم را بداند(مهارت اجتماعی – مدیریت روابط ) در خود ایجاد انگیزش برای حرکت به سوی اهداف نماید ( خود انگیزی ) .

 

سطوح مدیران / آیا کار همه مدیران یکسان است ؟

مدیران را به سه گروه تقسیم بندی کرده اند .

۱ مدیریت عالی / گروه سیاستگذار : برنامه ریزی های جامع و بلندمدت تعیین کننده خط مشی و سیاست کل سازمان می باشند. بیشتر وقتشان را با همکاران یا افراد خارج از سازمان و اندک زمانی را با افراد زیر دست می گذرانند.

۲ – مدیریت میانی / گروه مجریان : کارشان مدیریت بر سرپرستان است. به طور مستقیم به مدیران رده بالا گزارش می دهند – بیشتر وقت اینها به تحلیل داده ها، آماده کردن اطلاعات برای تصمیم گیری، تبدیل تصمیم های مدیریت عالی به پروژه های معین برای سرپرستان  و جهت دادن به نتایج کار مدیران عملیاتی.

۳ – مدیریت عملیاتی / سرپرستان / گروه عملیاتی : برقرار کننده تماس دائم با کارکنان – در صف مقدم بوده و وظیفه آنها این است که کارها طبق برنامه و زمان بندی مشخص شده انجام گیرد ، هدفها با توجه به معیارهای ارائه شده تحقق یافته و بر کارکنان نظارت کنند، برنامه عملیات تفصیلی و کوتاه مدت طرح ریزی کنند. بیشتر وقتشان را با زیردستان مقداری از آن را با همکاران و اندک زمانی را با مافوق یا افراد خارج سازمان می گذرانند.

 

مدیریت موثر و موفق [۱۰] :

مدیریت موثر و موفق عبارتست از کسب اهداف سازمانی یا چیزی بیش از آن کسی است که بتواند ۸۰  الی ۹۰ درصد توانایی های افراد را به کار گیرد. با توجه به تحقیقی ( ویلیام جیمز [۱۱] ) درباره انگیزش انجام داد، به این نتیجه رسید که کارکنان با میزان کاری در حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد تواناییشان می توانند شغل خود را حفظ کنند و اخراج نشوند – این تحقیق همچنین نشان داد که اگر کارکنان ، انگیزش بیشتری داشته باشند، تقریباً با ۸۰ الی ۹۰ درصد تونایی خود کار می کنند.

چگونه می توان مدیر موفق و موثری بود ؟

برای موفق و موثر بودن، توانایی های ذاتی و اکتسابی معینی لازم است. مدیر موثر نیاز به تواناییهای فنی، انسانی، ادراکی، طراحی و حل مساله دارد. مدیر موفق، نگرش و انگیزه های معینی دارد – طبیعی است که پاداشهای سازمانی ( اضافی حقوق، ارتقاء و غیره ) و جو سازمانی برانگیزه و نگرش وی اثر دارد.

عامل دیگر موفقیت و موثر بودن ، تطابق تواناییهای فرد با شغل انتخابی اوست. همچنین میزان همکاری زیردستان و مافوقها در موفقیت مدیر نقشی اساسی دارند زیرا مدیریت در خلاء انجام نمی گیرد.

عامل دیگری که برای موفقیت در مدیریت می توان ذکر کرد، رویدادهای پیش بینی نشده و امدادهای غیبی است. زیرا همیشه توانایی های افراد نیست که برایشان موفقیت می آورد.


دانلود با لینک مستقیم


مقاله مدیریت سازمان های ورزشی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.